• Juliana82

behöver tips på juridik böcker!!!

hej allihop! Jag tänkte läsa till juristassistent till hösten och tänkte börja läsa lite böcker om just juridik både på englska och svenska, både för att det ska underlätta under mina studier och dessutom så ska man göra ett test i både svenska och engelska som handlar om juridik. SNÄLLA kan nån tipsa om nån bok till mig som ni tycker är bra eller om ni har andra ideer...SNÄLLA!!!!

• Svar på tråden behöver tips på juridik böcker!!!
  • CiaoBella

ja lagboken kan ju vara idé;) vet inte vad du ska kunna men finns en bok som handlar om förvaltningsregler som kan vara bra att kunna....

• CiaoBella

försök att fixa typ gamla prov och så oxå om det går att få tag i och gör dom. FIck precis veta att jag klarade min juridiktenta jag hade i tisdags o jag hade aldrig klarat den om jag inte gjort gamla tentor :D

• CiaoBella

förvaltningslagen menar jag!!! inte regler*snurrig*

• CiaoBella

förvaltningslagen menar jag!!! inte regler*snurrig*

Sedan finns det en bra civilrättsbok oxå men kommer inte ihåg författarna!

• Smultron och glass
    CiaoBella skrev 2008-01-21 13:45:33 följande:
    förvaltningslagen menar jag!!! inte regler*snurrig*Sedan finns det en bra civilrättsbok oxå men kommer inte ihåg författarna!
    Du menar nog Civilrätt av Agell & Malmström (Anders Agell, Åke Malmström). En väldigt bra bok.
  • Thursday

Det beror ju på vilken typ av juridik du känner för, men här är några bäcker som bl.a. förekommer på juridisk introduktionskurs på Göteborgs universitet.

Warnling-Nerep, En introduktion till förvaltningsrätten
    Bernitz, Europarättens grunder
    Agell/Malmström, Civilrätt

• gglitterr

Juristassistent, ursäkta att jag frågar lite OT men vad gör en sådan?

• Sternentier

Mats Glavå, Arbetsrätt

• Juliana82

Juristassistent är en ny ky-utbildning på 1 år. En juristassistent kan man typ jämföra med läkarsekreterare, fast du jobbar åt advokater, åklagare, domare eller andra myndigheter och fixar deras papper, t ex skriver kontrakt. Du ringer bokar tider med klienter eller myndigheter m.m. Läs mer på www.kyakademien.se och sök på juristassistent. Än så länge finns utbildningen bara i GBG.

• gglitterr
    Juliana82 skrev 2008-01-22 20:34:15 följande:
    Juristassistent är en ny ky-utbildning på 1 år. En juristassistent kan man typ jämföra med läkarsekreterare, fast du jobbar åt advokater, åklagare, domare eller andra myndigheter och fixar deras papper, t ex skriver kontrakt. Du ringer bokar tider med klienter eller myndigheter m.m. Läs mer på www.kyakademien.se och sök på juristassistent. Än så länge finns utbildningen bara i GBG.
    Okej. 20 p juridik totalt. Jöken och handelsrätt/höken ungefär skulle jag tro om jag ska ge mig på att översätta till "vanliga" juristkurser vid universiteten. Frågar bara för att jag läser till jurist själv och blev lite nyfiken på vad en assisterande sådan ska ha för utbildning för att anses kvalificerad (som det står i länken). Intressant.

Vad gäller böcker så håll dig till introduktionsvarianter. Alldeles för mkt detaljer i mkt annat i o m att det verkar vara ganska översiktligt tänkt.
Svar på tråden behöver tips på juridik böcker!!!