• stolpen

åka utan bilstol kortare sträckor???

jag hörde av någon som hade hört från vägverket att det ÄR tillåtet för att barn att åka utan bilbarnsstol kortare sträckor. Nån mer som vet något?? Min dotter är tre år, och det skulle underlätta. Vi åker ofta tåg till mormor och morfar, och det måste alltid låna en stol för att hämta oss vid tåget...

• Svar på tråden åka utan bilstol kortare sträckor???
  • SaramedM

Nej alla under 135 cm ska sitta i godkända skydd

Sen är det så att de flesta olyckor sker nära hemmet, vad är det som får dig att tro att din dotter inte behöver sitta bakåt bara för att det är kort

stolpen skrev 2008-01-21 11:09:45 följande:
    jag hörde av någon som hade hört från vägverket att det ÄR tillåtet för att barn att åka utan bilbarnsstol kortare sträckor. Nån mer som vet något?? Min dotter är tre år, och det skulle underlätta. Vi åker ofta tåg till mormor och morfar, och det måste alltid låna en stol för att hämta oss vid tåget...
  • Goliz

Vad menas med kortare sträckor? Det kan ju hända lika mycket då som om man åker längre sträckor...förstår inte riktigt!

• MuminMy
    Nej, aldrig

Har själv åkt en krocksläde i 7 km/h och SHIT va ont det gjorde... man fattar liksom inte hur så långsamt kan kännas så fort...
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Abrakadabra

Tillåtet och tillåtet ... Det är väl risken för vad som händer vid en olycka som spelar roll? Det är klart att en olycka kan inträffa vid en kort resa likaväl som vid en lång - någonstans längs vägen händer det ju. Om ni skulle köra 90 mil skulle olyckan kunna inträffa just på den sträcka som är mellan järnvägsstationen och mormor/morfar. Och olyckan kan naturligtvis inträffa även om ni bara gör en resa på ett par kilometer.
    Förstår du hur jag resonerar? Jag säger naturligtvis inte att det KOMMER ATT hända en olycka, men det KAN göra det. Även om det är en kort resa. Jag skulle inte vilja ta den risken.

• Ayya

Man kan ju faktiskt krocka bara man åker 10 meter med bilen, är det verkligen värt att chansa?

Tvivlar starkt på att det skulle vara tillåtet, vem ska kunna kolla hur långt man åkt?

• cicci85

Från www.vv.se "Vid tillfälliga transporter under korta sträckor får barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter åka i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte åka i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil. Barn som är yngre än tre år får inte åka i fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn. Det enda undantaget är vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor, men då får barnet inte åka i framsätet. "

Eftersom det finns möjlighet att använda bilstol i bilen så är det inte lagligt! De kan väl köpa en bilkudde som kan ligga i bagaget när den inte används?
    Men om de har möjlighet att låna en bakåtvänd stol är det ju det bästa!

• Axels och Annies mamma

Spelar mig ingen roll vad som är godkänt eller inte. Axels säkerhet går före det och olyckor kan hända lika väl på korta sträckor som på längre. Så det bli inget åkande utan bilstol.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Chanteuse

Varför ta risken....en olycka kan ju ske fast bilen står stilla....

• Kazeer

Jag skulle inte köra en meter utan att ha sonen fastspänd i bilbarnstol. Jag kör ju inte utan att själv vara bältad.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden åka utan bilstol kortare sträckor???