• elma

Hur värmer man utpumpad bröstmjölk?

Hur värmer man utpumpad bröstmjölk? I micron eller i vattenbad, eller låter man den bara stå framme en stund så den inte är kylskåpskall?

• Svar på tråden Hur värmer man utpumpad bröstmjölk?
  • Nette

Micron fungerar utmärkt!! I början när babyn äter lite så är ett bra tips att frysa in dom i iskubsblock!! / Nette

• Majsan70

Hmm??! Läste nånstans att micron inte var bra....kommer inte ihåg helt varför. Men att föredra var vattenbad.

• kixan

Man ska vara försiktig när man värmer i micron så inte mjölken blir för varm (det är ju lätt hänt i micro), då förstörs viktiga näringsämnen.

• Teskedsmamman

Nej, nej, nej... INTE i micron!!!! Jag kommer inte ihåg om det var proteinerna eller strukturen i mjölken som förstördes, men något var det!

Mjölken ska värmas i vattenbad! Är man ute på vift räcker det faktiskt att skölja flaskan under hett vatten en stund för att få upp värmen till lago temperatur.

• Lotten

Om bröstmjölk värms i micro så förstör man antikropparna osv. Så värm den i vattenbad. Ger man ersättning så kan det värmas i micro bara man skakar den ordentligt sen.

• Nette

enligt BM och barnläkaren så är det helt ok att värma i micron, du värmer ju bara upp den inte kokar den.

• mojsan

Nog är det så att antikropparna förstörs redan av frysningen? Men vattenbad låter ju helt ok för den mängd vi snackar om.

• Snurp

Vattenbad - det går ju himla snabbt. In med flaskan i en stor kopp med varmt kranvatten och vänta 3-4 minuter.

• Alvas mamma

Vattenbad! Inte micro...

• Sunniva A

Jag tycker oxå att vattenbad är att föredra, då är det ingen risk att man värmer för mycket så att mjölken förstörs. Det är ju ganska små mängder ofta. Det funkar jättebra att använda iskubspåsar till mjölken, använd en liten tratt när du häller i den. Om du bara fyller några kubrader så kan du sätta på en så'n där stor påsklämma och frysa påsen innan du häller i nästa omgång. (Låt klämman sitta kvar som avskiljare) Jag brukade hänga påsen på insidan av trådkorgen i frysen, då var det ingen risk för läckage. När man vill tina mjöken petar man ner de frusna tärningarna i flaskan i god tid (30-60min) innan matningen så är de halvtinad innan man sätter flaskan i varmt vattenbad, de smälter ganska fort.

Svar på tråden Hur värmer man utpumpad bröstmjölk?