• Anonym (budget)

Hur gör man en budget för sin hushållsekonomi??

Vi vill göra en budget, men jag vet inte om vi är helt fantasilösa eller nåt, men hur börjar man med en budget?

Alltså, hur vet man hur mkt pengar som behövs till mat osv? 
    Det måste ju finnas något att gå på, inte bara höfta till, eller?

Jag vet att man kan boka tid hos sin bank, men det kan väl inte vara så svårt att göra sin budget själv?!
    Vi vill spara mera, som det är nu så bränner vi pengar på en del onödigt (som så många andra...) och vill få bukt på det här. Och gärna få kontroll på våra utgifter, mer än vad vi har idag.
    Vi sitter inte i skiten på något sätt ekonomiskt, men vill ändå bli bättre på att hålla i våra pengar. Därför vill vi få en överblick/kontroll på våra utgifter.

Ge oss tips!

• Svar på tråden Hur gör man en budget för sin hushållsekonomi??
  • Anonym

Hej
    Börja med era fasta utgifter som ni inte kan påverka. Ex bredband, hyra, bilen, csn mm. Därefter ser ni hur mycket pengar det finns kvar. Om ni handlar mycket på dyra butiker, tänk igenom om ni vill fortsätta med det och avsätt i så fall pengar så att det räcker (givetvis inom budgeten). Lägg därefter till pengar till nöjen, kläder, sparande mm. Om ni är inom er inkomst så är det ju bra. Då har ni gjort en budget som ni sedan får försöka hålla er till. Om ni kommer över er inkomst måste ni ju börja skära någonstans. Då kan ni diskutera om ni kan handla mat billigare, äta matlåda i stället för lunch mm.

Om du vill veta hur mycket det beräknas kosta för en familj så finns det på konsumentverkets hemsida en broschyr som heter "Koll på pengarna", eller något liknande. Men jag tycker inte den är rättvis för priserna skiljer sig så mycket från stad till stad och hur man lever. Det finns ju ingen anledning att snåla med maten om man inte behöver tycker jag.

• Anonym

starta ett exeldokument

skriv ner
    inkomster tex lön, barnbidrag osv utgifter tex
    fasta utgifter: CSN lån, radiotjänst, hyra, försäkringar osv

skriv ner när de ska betalas tex kvartalsvis eller varje månad.

Lägg så mycket som möjligt på autogiro så slipper du fixa med försenade räkningar.

spara matkvitton en normal månad och ha det som mått.

• Sarge

Jag skulle nästan börja med att bokföra varenda liten utgift i typ ett vanligt excelark under tex en månad eller två.
    På så vis får man ju en överblick om vart pengarna tar vägen & kan utifrån denna lilla analys komma fram till vad som faktiskt är onödiga utgifter

• Anonym (budget)

Tack för tipsen!

Ja, vi är inom vår ekonomi, så det är ingen fara på det sättet.
    Vi vill bara ha lite mer pengar över och till att spara.

Stolpa upp de fasta utgifterna har vi gjort, men sen är det svårt att veta hur mycket maten "ska" kosta osv.
    Just maten är något som vi inte har koll på vad det kostar.... vi impulshandlar maten.

Bra att spara kvitton från maten och ha det som utgångspunkt!

Ska kolla in den där foldern, även om den inte är helt rättvis, vilket sånt sällan är tycker jag när jag har sett sånt innan.

• rött och guld

hej!
    vi gör såhär varje månad och det funkar bra.

inkomst
    sparande
    räkningar
    ------------
    kvar till mat och övrigt

• mianyckelpiga

Vi impulshandlade också mat när någon av oss var föräldralediga. Nu när båda har börjat jobba, har vi börjat göra matlista inför veckan som kommer och handlar då ingredienserna till detta en gång i veckan. Våra matkostnader har sjunkit avsevärt och det känns tryggt att veta vad man ska laga när man kommer hem från jobbet och inte behöva lägga tid på att fundera ut middag.

• Anonym (budget)
    mianyckelpiga skrev 2008-01-21 14:22:09 följande:
    Vi impulshandlade också mat när någon av oss var föräldralediga. Nu när båda har börjat jobba, har vi börjat göra matlista inför veckan som kommer och handlar då ingredienserna till detta en gång i veckan. Våra matkostnader har sjunkit avsevärt och det känns tryggt att veta vad man ska laga när man kommer hem från jobbet och inte behöva lägga tid på att fundera ut middag.
    Ja, det är väl det när man är föräldraledig.. man går som i ett impuls-liv!

Matlista är bra, precis som du säger, dels pga ekonomin och även för att man vet vad som ska lagas o ätas. Det är också en stress för oss nämligen, återkommande varje dag, "vad ska vi äta till middag".

Ska nog göra en matlista till oss nu!
  • Anonym (budget)
    rött och guld skrev 2008-01-21 14:20:03 följande:
    hej!vi gör såhär varje månad och det funkar bra.inkomstsparanderäkningar------------kvar till mat och övrigt
    Ja, så kan man ju också göra.
    Men det ger mig inte så stor koll på ekonomin, eller?
  • MillanB

Det är svårt att veta vad maten går på. I vår familj två vuxna ett barn så handlar vi mat för ca 4500-5000 per mån men då är det inräknat blöjor, schampo ibland är det med lite kläder så som stumpor och underkläder. Är ni två vuxna bör det stanna på ca 3000 kr per månad. Men i detta är det inte inräknat tex hämtmat elr resturangmat.

• Anonym (budget)

Vi är två vuxna, ett barn och en hund.
    Så det sticker ju iväg lite...

• mianyckelpiga

Vi gör matlistan varje söndag-förmiddag. Den sträcker sig då från måndag tom söndag veckan som kommer. Sedan handlar vi allt som behövs på söndag-eftermiddag.

Matutgifter inkl blöjor och hygienartiklar brukar bli ca 3500 kr för oss. Vi är två vuxna och 1 barn på 15 månader.

• rött och guld

Anonym (budget) skrev 2008-01-21 14:25:42 följande:

Ja, så kan man ju också göra. Men det ger mig inte så stor koll på ekonomin, eller?
    det gör det ju visst det.
    EXEMPEL 1:

inkomst 20.000
    sparande 5.000(här bestämmer ni hur mycket ni vill spara denna månaden)
    räkningar 11.000
    -------------------
    4.000 kvar till mat och övrigt

EXEMPEL 2
    INKOMST 8.000
    SPARANDE 2.000
    RÄKNINGAR 4.000
    ------------------
    2.000KR TILL MAT OCH ÖVRIGT.

SÄTT IN ERA EGNA SIFFROR SÅ SER NI DIREKT!!!
  • fruis

Jag gjorde så att jag gick igenom det senaste årets räkningar för att skaffa mig en uppfattning och sedan utgick jag från Konsumentverkets siffror vad vissa saker bör kosta. Vi har bestämt att det helt enkelt inte _får_ kosta mer än så. T.ex har vi skaffat en automatisk överföring av klädpengar till ett särskilt klädkonto varje månad. Då finns det pengar där när det behövs, dvs till vinter- och sommarkläder.

Det viktigaste med en budget är inte att göra den utan att följa den. Uppföljningen är ett måste. Skriv in alla kostnader under rätt kategori och jämför sedan kontinuerligt under månaden hur mycket ni har kvar till en viss post.

• Xgirl83

Jag vill också tipsa om hemekonomi.com, jag tycker den sidan är hur bra som helst om man vill få koll på sin ekonomi.

Sedan ang att du är osäker på vad maten "ska" kosta, så fundera på hur mycket ni vill och behöver handla för. Det finns många saker som kan göra att kostnaden varierar. Det handlar ju i slutändan om vad ni vill lägga, och hur mycket ni har råd med. Bestämde ni er t ex att maten bara fick kosta 3000:- så hade ni säkert klarat av att laga helt ok mat ändå men då kanske ni skulle få planera era inköp och matlistor mer.

Vi kollade på vad vi ungefär handlade för per månad och bestämde att mer än 4000:- får inte maten (och annat man köper i livsmedelsbutik) kosta. Så vi skaffade MedMera-kort på Konsum, och fixade en automatisk överföring på 4000:- till det kortet varje månad. Då blir det mer så att om vi varit lite slösaktiga med vad vi handlat så får vi kanske sista veckan fundera ut billigare maträtter osv. Även om vi skulle haft råd att betala med våra vanliga kort så har vi ju bestämt att 4000:- handlar vi för per månad. Då vet man också direkt när lönen kommer att pengarna för mat redan är undanstoppade och då får man bättre koll på vad som finns över. Vi har nämligen även ett separat räkningskonto dit vi för pengar till räkningar, så det som finns kvar på våra egna konton är det som är över till övrigt, dvs nöjen, diesel, kläder osv.

Svar på tråden Hur gör man en budget för sin hushållsekonomi??