normalt gravid blodsocker
Nån som vet vad ett normalt blodsocker ska ligga på när man är gravid?
Är 6.7 för högt?
Nån som vet vad ett normalt blodsocker ska ligga på när man är gravid?
Är 6.7 för högt?
nej det är inte för högt, utan normalt
Här är lite olika nivåer:
4-6 mmol/l före måltiderna.
mindre än 10 mmol/l efter måltiden (cirka 1½ timme)
ungefär 7-10 mmol/l vid sängdags för typ 1-diabetes - vid typ 2-diabetes gärna under 7 mmol/l
l
jag hade 7.1 idag.. cirka 20 min efter att jag ätit gröt med sylt. men det verkade inte vara någon fara. :)
järnvärdet var bra.. 124. är i vecka 32 :)
jag hade 6.8 förra måndagen och man ska inte ha över 8 sa min bm...men jag hade gått upp från typ 4 eller 5 sedan inskrivningen, men det kanske berodde på att jag ätit en stund innan jag var där i måndags..??!
Brukat ligga på runt 6,7, lite högt. Har inte varit gravid. Hade BIM i förrgår. Är på dag 28 idag
Hihi.. iaf. har blodsockret legat på nästan 9. Kan det kanske vara ett graviditets tecken
*hoppas iaf*..
Denna hamnar hos favoriter å förlåt TS om jag var lite OT.
Tack för alla svar.
Jag har diabetesskräck, och tror ju alltid att det är för höga värden.
Antar att det är så att man får ett högre värde när man är gravid än annars.
April 2008 skrev 2008-01-22 00:05:27 följande:
hej alla blodsockerfantaster!
Jag var hos BM idag- är i v 32.
När jag gick därifrån insåg jag att jag inte har tagit urinprov=blodsocker sen v16 då jag blev inskriven hos denna Bm, bytte efter ett besök hos en annan.
Det är min 2a grav, men är det inte konstigt jag har för mig att jag kissade i burken typ varannan gång sist.
Skall dit om 2.5 vecka nästa gång så då får jag väl fråga då men...är det inte lite konstigt?
Jag gjorde en glukosbelastning i måndags och hade då 6,4 och det va helt normalt, gränsen är på 10 (va då i v, 16+3) sen ska man göra samma sak i v 28
ims 8. Genom urinprov får du inte veta ditt blodsocker, blodsockret kollar man i blodet.
Jag hade 10,2 på inskrivningen, fick göra en glukosbelastning som såg helt OK ut och har efter det legat (efter måltid) på ca 7,5 - 8 och detta är gränsvärden men inget farligt
Man kan kolla om man har socker i urinen med urinprov. Det kan vara ett tecken på graviditetsdiabetes.
Ja fast de som har diabetes kollar då inte sitt socker med jämna mellanrum i urinen utan i blodet, så det tillhör nog inte det vanligaste att BM gör ett urinprov för att kolla sockret utan hon tar blodprov
Jag är själv diabetiker (typ 1) och jag kollar ju mest i blodet, men har även sticker som mäter ketoner och socker i blodet, så det förekommer.
jag hade 7,7 på inskrivningen & det var "lite högt men ingen fara"enl bm.Då hade jag käkat kräm 30 min innan..
Sist åt jag havregrynsgröt 1,5 timme innan & då hade jag 4,4 istället.
Ni får tänka på att blodsocker ändras jättesnabbt. Bara föra tt man han t.ex. 4 vid inskrivningen och 7 några månader senare så betyder det inte att det konstant är högre. Sockerhalten kan ändras på bara några minuter. Jag kan gå från 3 till 8-9 på en kvart om jag äter banan, godis eller chips, som går snabbt ut i bloder. Så ni har rätt när vi skriver att det beror på om och vad ni har ätit timmarna innan besöket. Lycka till, allihop!
ursäkta alla stavfel... sitter och skriver utan glasögpn då jag gick förbi datorn på väg till sängen från badrummet
jag hade 7 på sista kontrollen och belv lite nojig. Då hade jag ätit frukost (fil och havrefras) en timme innan. Har lite svårt att låta bli att äta bulle/kaka till fikat. Jag har nog ätit något sött/onyttigt varje dag. är i vecka 26.