• Sockret78

Graviditetsbok - vilken ska man välja?

Hej!

Jag är gravid i vecka 6 och skulle vilja köpa en bra graviditetsbok så att man kan läsa sig till i detalj vad som händer med pyret och familjen som väntar.

Vilka böcker har ni tyckt om? Någon som man ska undvika?

Tack o bock!

• Svar på tråden Graviditetsbok - vilken ska man välja?
  • MorsLillaOlle

Jag läser just nu "Att Föda" av Gudrun Abascal,som jag tycker är otroligt bra! Den handlar i och för sig om förlossningen och tiden därefter, så det är väl lite tidigt för dig, men när det börjar närma sig tycker jag absolut du ska läsa den! Finns på pocket så den är inte alls dyr, typ 40 kr på nätet.

Annars har jag haft "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson, och "Att vänta och föda barn" av Sheila Kitzinger och använt mig av dessa lite som uppslagsböcker. Har läst lite då och då beroende på vad som varit intressant för tillfället. Tycker båda har varit bra. "Ett barn..." har mycket häftiga bilder, medans "Att vänta..." är mer faktainriktad (tycker jag). Mycket text, men mycket intressant.

Har förresten också läst "Handbok för gravida" (tror jag den heter) som är skriven på ett väldigt roligt sätt! En kvinna som intervjuat sina bekanta och på så sätt fått fram hur det egentligen känns att vara gravid Flört. Den finns på pocket och lästes från pärm till pärm

Lycka till, det finns ju en del att välja på där ute.

Bebis i magen! Bf 080213
  • Twinkiie

Finns många olika men den bästa boken enligt min mening är ändå den du får av din barnmorska vid inskrviningen :) Iallafall har inte jag hittat någon bättre. Men har inte haft stort behov av det heller då jag e helnööjd!

• Victoris

Vi har också "Ett barn blir till" och det är helt fantastiska bilder i den boken. Dock så följer den inte vecka för vecka vad som händer, utan det blir hopp på rätt många veckor emellanåt och då är det bra att ha en till gravidbok där det står vad som händer varje vecka, både med mamman och med bebisen. Men det är bättre bilder i den och det är intressant att se hur pyret ser ut under tiden som veckorna går

Pyret - BF 8/7 2008
  • Spartacus

jag tycker det känns bäst att blanda med en kompott av olika böcker, gammalt och nytt, tidningar och internet...

vi körde med lennart nilssons till en början eftersom dom dom fina bilderna gav mer inlevelse då magen ännu inte var stor. men där har du mer REN fakta och inte så mycket utrymme för visioner och nytänk.
    sen så fick vi en "vänta barn" genom BM på inskrivningen, vilket iofs hade lite faktatexter som var ok men den var verkligen inte utförlig, och VÄLDIGT gammalmodig!

man ska tydligen ge stöd åt SIN kvinna för att inte tala om alla misslyckade försök till att liva upp boken med citat ifrån riktigt klassiska pappor som inte har någon aning om vad är ett barn är och bara är någon form av sidekick

bästa böckerna är nog dagböckerna skrivna av "riktiga" mammor ur verkliga livet skulle jag tro. det ger en mer verklig syn utan rosa moln över det hela...

har nyligen upptäckt informationen dom knåpat ihop på den här sidan också, den ger den där fatkan som ingen pratar om, typ att barnet ser torrt och skrumpet ut till en början men att man inte behöver smörja dom osv. skitbra grejer som man aldrig får reda på och på bb är man ju inte riktigt "med" kan ajg tänka, då är ju plutt redan här och man slutar ta in omvärlden

lycka till i bokdjungeln!

• Spartacus
    Twinkiie skrev 2008-01-21 14:44:04 följande:
    Finns många olika men den bästa boken enligt min mening är ändå den du får av din barnmorska vid inskrviningen :) Iallafall har inte jag hittat någon bättre. Men har inte haft stort behov av det heller då jag e helnööjd!
    är det "vänta barn" du menar så blir jag riktigt chockad, se mitt inlägg

den boken var riktigt gammalmodig, ouppdaterad och innehöll inte särskilt mycket värdefull fakta...
  • Julia Ludwigsson

Jag tycker att "Ett barn blir till" är den bästa framförallt för alla bilder. Om man sen vill ha detaljerna för varje vecka finns det bra info på denna sidan och i "gravid-tidningar" (som jag för övrigt tyckte var kul att läsa).

Vicki78 skrev 2008-01-21 14:46:25 följande:
    Vi har också "Ett barn blir till" och det är helt fantastiska bilder i den boken. Dock så följer den inte vecka för vecka vad som händer, utan det blir hopp på rätt många veckor emellanåt och då är det bra att ha en till gravidbok där det står vad som händer varje vecka, både med mamman och med bebisen. Men det är bättre bilder i den och det är intressant att se hur pyret ser ut under tiden som veckorna går
  • Vombell

Mammapraktika är riktigt riktigt bra enligt mig. Dels har du väldigt mycket information framställt på ett enkelt sätt och dels har du vecka för vecka med information och en del citat från andra gravida. Här kan du också skriva egna kommentarer om hur Du upplevde denna vecka Det finns också ett särskilt pappakapitel.

Har också köpt klassikern "Ett barn blir till" men det var mest för bilderna som ju är helt otroliga

• JoLi

vi fick en bok som heter Stora boken om BARN handlar om att vänta och föda, Barnets första 6 år.
    av Kristina Hofsten och Lena Lidbeck

• Alisa

Ett barn blir till, med bilder av Lennart Nilsson är supermysig att titta i.

Mammapraktika, för vecka-för-vecka-info och plats för egna anteckningar.

Pappor föder barn, gav jag till sambon, för han ville ha något eget att läsa. Han var nöjd!

• marre799

"mammapraktika" & "ett barn blir till" är absolut bäst.. och jag har läst många.
    Dessutom är den rätt skoj "På smällen - från A till bebis" med bl.a. Ann Söderlund.
    Men ta missfallsavsnittet där med en nypa salt.. känns lite som skrämselpropaganda..
    samt så skriver dom att man ska proppa i sig järn, men det ska man inte om man ligger över 115 i Hb enligt min läkare.. för högt blodvärde kan ge blodproppar i moderkakan .

Kram & lycka till med böckerna. 

• marre799

ps. varning för boken " du ska bli pappa". Jag har inte läst den själv med tydligen är den väldigt gammeldags och icke jämställd...

• Sockret78

Tack för alla bra tips!! Va härligt, ser fram emot goda lässtunder!

Ha det gott :)

• Sockret78

Finns det någon uppdaterad skön bok för blivande pappor - som sagt, det finns med all säkerhet ett gäng gammalmodiga böcker i ämnet. Någon som hittat nån bra?

• JosefineB

I "Att föda" av Gudrun Abascal finns ett bra kapitel som vänder sig till partnern. Jag kan även rekommendera hela den boken om partnern bara vill läsa en bok. Den sammanfattar mycket bra. Sen gillar jag också "Innan du föder" av Anna Wilsby, handlar om andning, avslappning och mental förberedelse inför förlossningen.

• Alisa

Pappor föder barn

www.bokus.com/b/9177094182.html

upplevde sambon inte som gammaldags, men det kan vara värt att bläddra i en bokhandel eftersom smaken är som baken. Finns både papp-berättelser och mer praktisk information. Det jag tjuvkikade på var rättframt och humoristiskt.

Svar på tråden Graviditetsbok - vilken ska man välja?