• Dora

Ni som fött i USA

Jag brukar titta på förlossningskliniken och House of babies som båda är från USA.
    Jag har några frågor som ni som fött där kanske kan svara på.

1. Rakas underlivet på de blivande mammorna eller är de bara ovanligt hårlösa?
    2. Mammorna rekommenderas att ta epidural för att slappna av och då ska förlossningen gå  snabbare. Här i sverige stannar förloppet ofta av när man får epidural. Är det olika sorter där och här?
    3. Droppas något i ögonen på bebisen? Det ser ut så.

Tack på förhand!

Så länge min chef låtsas att jag har hög lön låtsas jag att jag har mycket att göra.
  • Svar på tråden Ni som fött i USA
  • Pea i USA

Jag fodde i Kalifornien och har ar mina svar:

1: Nej, de rakade inte underlivet, men de flesta har gor det sjalva, inte vara nar de ar gravida, det "ska" vara "rent" dar nere :)

2: De flesta här har OBGYN (gyn lakare) nar de ar gravida och de verkar gilla epiduraler ganska mycket. Sjalv hade jag barnmorska och de ar inte lika mycket for epiduraler sa jag skulle inte ha nagon, men efter 20 timmar trodde inte personalen pa sjukhuset att jag hade nagra krafter att krysta, sa jag fick epidural (och det var skoooont). Efter jag fatt epiduralen slappnade jag av och oppnade mig till 10 cm med en gang.

3: Bebisarna far en genomskinlig salva smetad over ogonen, ska forhindra infektion eller nagot sant.

• Dora

Tack för ditt svar Pea!

Så länge min chef låtsas att jag har hög lön låtsas jag att jag har mycket att göra.
  • Mealla

Jag har inte fott har i USA an, (en son fodd i London) men har bott har lange och har manga vanner som fott har.

Som Pea sager ar det manga som infor forlossningen vill kanna sig lite fraschare sa man gar pa en salong och vaxar ben och bikinilinge/brazilian och lyxar till det lite med en pedikyr - det finns manga mom-to-be behandlingar man kan valja.

Det ar som sagt din ob/gyn (lakare som du gatt hos hela graviditeten) som forloser dig och epidural ar vanligaste smartlindringen tror jag. Man far en walking epidural. (fick sjalv en san i UK och den paverkade inte verkarbetet alls).

Ogondroppar ar olika fran stat till stat, men de flesta rekommenderar dem, de ar for att forhindra blindhet (i varsta fall). du kan lasa mer pa denna lank;

health.nytimes.com/health/guides/disease/neonatal-conjunctivitis/overview.html

Svar på tråden Ni som fött i USA