• Grodan Soda

Ni med ovanliga namn på era barn!

Min dotter har ett ovanligt namn (vi förstod dock inte att det var fullt så ovanligt som det är när vi valde det) och vi valde det dels för att det är så vansinnigt fint och dels för att det verkligen passar henne.

Vilka namn har ni valt och varför? Funderade ni länge eller var valet lätt? Har du någonsin tvekat på att det var rätt val?

• Svar på tråden Ni med ovanliga namn på era barn!
  • mianyckelpiga

Vår son heter Zion. Orsaken till valet står i min presentation. Valet var lätt. Vi ville dock se om han var en Zion när han kom ut, och det var han, och vi har aldrig ångrat oss.

• Cassanna

Vår dotter är den enda i sverige med sitt namn, alltså både tilltalsnamn och andranamn. Hon heter nämligen Cassanna Jolen. Först ville jag att hon skulle heta Cassandra men sambons brors fru heter sandra och hon o jag funkar inte ihop så jag ville inte ha något som påminde om hennes namn. Satt då en dag och klurade lite på olika namn och kastade om bokstäver o så och då kom jag fram till cassanna men i det ögonblicket gillade jag det inte men det etsade sig fast och ju mer jag tänkte på det ju finare blev det. Sen innan födseln så hade vi 3 namn, Cassanna, Julia eller Miranda men när hon väl kom ut var Miranda som bortblåst och jag valde mellan dom andra 2 namnen. Hon såg inte ut som en Julia utan som en Cassanna så så fick det bli. Lite ångest någon gång har jag haft och inte minst nu när man ska ha en till...vill ju ha ett speciellt namn till nästa oxå annars kommer alltid Cassanna vara speciell för sitt namn och inte nr 2 liksom... Men det är svårt så det blir nog vanliga namn på nästa. Har funderat på Melvin som pojknamn och Elvira som flicknamn. Men det är kul med namn

• mianyckelpiga

Såg att jag inte riktigt hade förklarat varför vi valt Zion i presentationen. Orsaken var att våra värderingar överensstämmer med betydelsen av Zion (som står i pres), även om vi inte är rastafari.

• LinnaLi

Vår dotter heter Aivi, har "tagit" det från mina kusiners farmor. Hennes mor hade besök av en släkting från USA, släktingens dotter hette Ivy. Detta blev sedan försvenskat till Aivi. Det är omkring 20 st som har det som tilltalsnamn i Sverige.

...för evigt, för alltid...
  • Cassanna
    PD77 skrev 2008-01-21 16:30:39 följande:
    Cassanna:Hur uttalas Jolen? Nyfiken
    Det uttalas Jolén liksom men vi fick inte ha apostrofen för då liknade det ett efternamn fick vi beslut om tyvärr...glömde då att sätta dit ett e på slutet så det fick bli helt vanligt Jolen alltså uttalas Jolén och inte Jållen
  • Grodan Soda

Fina namn ni har på era barn!

• Adella

Vår tjej heter Neila. Ganska ovanligt namn i Sverige.

• Kruts

Mina döttrar heter Aimee och Kiera, inte helt vanliga här i Sverige men vanligt förekommande i smabons/pappans hemland USA.
    Vi var helt överens från början att vi ville ha internationella namn på våra barn. Sambon har alltid gillat namnet Aimee så det bestämde vi ganska fort att vår äldsta dotter skulle heta.
    När vår andra dotter kom så hade vi velat lite mellan olika namn, men vi såg ju att hon var en Kiera när hon väl kommit ut ;)

• Grodan Soda
    Adella skrev 2008-01-22 11:44:03 följande:
    Vår tjej heter Neila. Ganska ovanligt namn i Sverige.
    Ja, det var ovanligt. Har faktiskt aldrig hört det tidigare. Ovanligt och jättefint!
Svar på tråden Ni med ovanliga namn på era barn!