• MiniUs

De här med pass!

Vi ska åka till Cypern den 12 maj i år och då blir vår dotter Izabella 8 månader. Men hur gör man med hennes pass?

Ska ha hon ha pass? När ska man göras hennes pass? Jag känner mig jätte vilsen, försökt läsa på polisens hemsida men där står inte om barn som är så små.

Någon med svar?

• Svar på tråden De här med pass!
  • VeraVera

Är det inte svårt att at bild på så små till pass är ju så noga med örat och man ska kolla i kameran m.m

• michellin

Reste med vår son när han var 4 månader o han var tvungen att ha pass. Kostade 500 o de tar 1 vecka o så räcker passet tills dom är 5år.

• Kakan83

Ring till polisen så får du besked om hur du går tillväga. Även små barn måste ha pass ja.

Oliver ab imo pectore
  • michellin

Hade sonen i knät o de räckte med att han bara kolla i kameran.

• lillvilda

ja då även bebisar behöver pass. min son har ett ursött pass sen han var 6 månader

VeraVera skrev 2008-01-21 15:42:00 följande:
    Är det inte svårt att at bild på så små till pass är ju så noga med örat och man ska kolla i kameran m.m
    det där med örat verkar inte gälla längre däremot ska de gärna titta in i kameran. jag fick hålla i sonen och pappan stod bakom kameran å tjoade så han titta in i den. Vi lyckades till och med få med ett litet leende.
  • mandis

så här står det på polisen.se

Så söker du pass

Alla som ansöker om pass, även barn och ungdomar under 18 år, måste komma personligen till passexpeditionen.
    Ansökningshandlingen skrivs inte i förväg utan det görs maskinellt i kassan. Passet kostar 400 kronor inklusive foto och avgiften betalas vid ansökningstillfället.

Passfoto

Passfoto tas alltid på passexpeditionen i samband med ansökan.

Skriftligt medgivande och vårdnadshavares närvaro

För barn och ungdomar under 18 år krävs alltid skriftligt medgivande från samtliga vårdnadshavare. Det ska bifogas även om barnet har ett giltigt pass som ska förnyas. Vårdnadshavarnas namnteckning ska bevittnas av straffmyndig person (fyllt 15 år) med namnteckning, namnförtydligande, adress och telefonnummer. Blankett för medgivande finns under rubriken "Passbilaga ? underårig" på webbplatsen eller på närmaste polisstation.

Barn under 15 år: Minst en vårdnadshavare ska vara närvarande vid ansökan. Denne ska visa godkänd legitimation.

• Mollen

På polisens hemsida finns ett formulär som du måste ha med där båda föräldrarna skriver under, bevittnat, att barnet ska ha ett pass. Glöm inte det för det blir inget pass utan det om inte båda föräldrarna åker dit.

Foto är inget problem, de är vana att ta kort på små bebisar. Tog ett på dottern när hon var 2 mån. Blev rätt komiskt.

• michellin

Hade inte med mig nåt papper när vi skulle ha passet. Utan fick med mig ett papper hem som pappan skulle skriva under plus att en annan skulle bevittnat.

• Angelflikkan

fast det kan ta längre tid än en vecka, bara så att du beredd..

trevlig resa

varje dag med dig Ängeln är en dag i himlen.. mamma älskar dig.
  • Marvinna

Egentligen gäller passet så länge (dock max 5 år) som man kan se att det är samma unge på passfotot som står framför dig. Passet skall nämligen innehålla ett välliknande foto så det där med att passet gäller i 5 år skall man ta med en nypa salt.

michellin skrev 2008-01-21 15:43:02 följande:
    Reste med vår son när han var 4 månader o han var tvungen att ha pass. Kostade 500 o de tar 1 vecka o så räcker passet tills dom är 5år.
  • jozelyn

Det är inte svårt alls att göra pass. Ni o era vittnen fyller i blanketten, sen går ni o Izabella ner med den o så får Izabella sitta på en pall o titta in i en kamera som åker ner i hennes höjd Klick så är det klart! Ja o så kostar det 400:- ...litet minus jag glömde räkna med.. Men det var det väl värt, vi kom ju till Skottland!
    Ja o just det, glöm inte att ni får INTE ett brev hemskickat när ni ska hämta passet, det är bara o gå o hämta det! ...lalala... en annan satt hemma som ett nervöst vrak o väntade på posten.... :-P

Svar på tråden De här med pass!