• gumman4

Namnet Winter?

Hej! Skulle behöva höra lite om vad ni tycker om namnet Winter till en pojk? Min sambo är jätteinne på det, vet inte vad han har fått det ifrån. Jag skulle kunna tänka mig att ge min son det i andranamn. Har kollat runt på nätet och det finns ingen idag som heter det i första namn, däremor i efternamn. Tacksam för svar. Kram från gumman.

• Svar på tråden Namnet Winter?
  • maj72

Jag får påminna om det att "Winter" på tyska motsvarar det svenska "vintret", men det var du säkert medveten om. På 80-talet fanns i Tyskland en B-kändis som hette "Mandy Winter", så Winter finns här bara i samband med efternamnet. Men man behöver ju inte resa till Tyskland...
    Jag själv tycker "sådär", ok som andranamn kanske, men inte som tilltalsnamn.

• Knytets mamma

Min första tanke var om din sambo läst "operation Garbo" trilogin skriven av Harry Winter.
    Som tilltalsnamn skulle jag nog inte valt just det namnet, möjligen kan det gå som andranamn.

• Stockholmstjejen

Personligen tycker jag att Winter var ett jättehäftigt namn:)

• TigerLily

Tycker Winter är jättefint!!!

• kricko6

Antagligen har din sambo fått namnet Winter, från "Kommisarie Winter" som gick på tv nyss... Men han hette Winter i efternamn, vilket iochför sig inte behöver betyda att man inte kan heta det i förnamn för den sakens skull. Däremot tycker jag inte att det är nåt vidare namn, så "robust" på nåt sätt, men smaken är olika...

• MansonDust

Winter är väl rätt könsneutralt. Tycker det é såå fint. Både på pojke & flicka.

• gumman4

Tack för era svar. Får absolut fundera ett tag till, har inte bf förräns den 21 Juni så det är ett tag till. Kram på er!

• Ead

jag tycker det var ett väldigt fint, speciellt och personligt namn.

• Tin o Trolls mamma

Lite märkligt att heta Winter om man är född mitt i sommaren kanske? Själv hade jag nog hellre stavat det Vinter i vilket fall som helst. Gillar inte "W" så värst..

• Ejnie

Jag tycker det är ett efternamn och undrar om det godkänns av namnlagen som förnamn?

• werner

Jag gillar det! Jättefint.

Ejne: visst får man heta Winter.

Enligt scb finns det 1 kille som heter Winter som tilltalsnamn, 1 kille som heter Vinter som tilltalsnamn. Ingen tjej som heter Vinter som tilltalsnamn, men 2 som heter Winter som tilltalsnamn.

• gumman4

Werner! Tack för informationen. Bra att veta att man får döpa sitt barn till Winter, hade tänkt att kolla upp det, men nu behöver jag ju inte det. Tack!

• Molnet

Har en gammal klasskompis som hette Winter i efternamn så jag tänker på honom när jag hör det. Nix, gillar det inte

• Pompelipossa

Gillar namnet eftersom jag tycker det är vackert pga syftningen till natur/säsong/vinter/kristall... :) Namnet Summer finns ju till tjejjer, men Winter tycker jag är neutralt. Som Robin och Kim tex.

Svar på tråden Namnet Winter?