• ACK

Ni med små barn som har glasögon

Vår 2-åring kommer troligtvis att få glasögon i sommar p g a närsynthet.

Fråga: Är det svårt att få barn att acceptera glasögonen eller slänger de runt med dem och tycker de är obehagliga att ha på sig?

Får de någon sorts rem (typ pannband) som håller fast glasögonen?

Går det lätt att vänja barnen vid glasögonen?

• Svar på tråden Ni med små barn som har glasögon
  • Carola Carro

min kusin va 1år när han fick glasögon.. han tyckte de va skönt ochfå påsig dom.. wow han kunde se.. han slet inte av sig dom..

• olebrumm

Min lilla tjej fick glasögon i höstas, strax innan hon blev två. Vi var lite oroliga över om hon ville ha dem, då det hade vart helt omöjligt att få henne att pröva glasögon innan. Men hon fick dem på näsan och efter det är det inga problem. Hon mär kte väl att hon såg mycket bättre.
    Lycka till, det kommer att gå så bra.

• Nickolina

Min dotter fick sina första glasögon för tre veckor sedan, ett år gammal. Första två veckorna var ett helvete men nu går det riktigt bra. I början grät hon och slet dom av sig så hon fick ha dom korta stunder och då försökte vi underhålla henne med bus och läsa bok. Den sista 1½ veckan har vi varit hårdare och säger Nej varje gång hon tar av sig dom och sätter direkt på dom igen. Hon slipper ha dom när hon är riktigt trött. Det har funkat för oss.
    Hennes glasögon har rundade bågar runt öronen, det har dock varit många besök hos optikern för att få dom att sitta riktigt bra. Nu börjar hon vänja sig och är jätte duktig. Tyckte att det var jätte jobbigt i början att "tvinga" henne på dom, men det är bara att svälja och kämpa på.
    Lycka till!

• Junidotter

Vår dotter fick glasögon när hon var exakt 2 år pga översynthet och skelning. Utprovningen av glasögonen var INTE populär men att lära henne att ha dem på sig var inga problem alls! Både jag och hennes pappa har glasögon (även om vi mest använder linser) så vi såg till att vi hade våra på oss när hon skulle börja ha sina. Vi förklarade på morgonen att hon fr.o.m. då skulle ha sina glasögon och det har aldrig varit några protester. Hon märker väl att hon ser mycket bättre... Hon har också lapp några timmar om dagen och den vill hon också ha, då hon gillar att vara "pirat".
    Det enda hon gör emellanåt är att kasta av sig glasögonen för att "straffa" oss om hon blir arg. Hon vet att vi vill att hon ska vara rädd om sina glasögon.
    Glasögonen har rundade bågar runt öronen och nån slags mjuk "plastflärp" (vet inte vad det heter) på näsroten så att det inte ska bli märken på näsan. Glasögonen sittar jättebra, men visst får man lämna in dom med jämna mellanrum för div. justeringar.

Lycka till!

• FridaE

Hur har ni fått reda på att era barn är närsynta? Jag tror min son är det, ska man själv beställa tid hos en optiker?

Jag trodde nämligen att det gjordes ett syntest vid 4 år och att man väntade tills dess.

• Nickolina
    Svar på #7
    Min dotter började skela det var så vi upptäckte det. Bvc ordnade remiss till ögon kliniken på sjukhuset. Kolla med Bvc, vet inte hur det är med större barn min dotter var 10 månader när det började.
  • sommarflickan

Min son fick glasögon när han var 11 månader. Precis som Nickolina skrev så var de två första veckorna en kamp men nu fungerar det jättebra. Han tar av sig dem när han börjar bli trött eller när de är riktigt skitna, vilket man kan förstå...

Vi fick tag på ett smidigt band, typ gummisnodd att ha på glasögonen som var nyinkommet hos optikern. Det har vi på när vi är ute och promenerar eller när han sitter i vagnen på shoppingrunda bl.a. Då har han haft en förmåga att kasta av sig dem annars.

• knäppisen

Min 18 mån har haft glasögon i ca 3 v och det går bra. Visst sliter han av sej dom, men protesterar inte när man tar på dom igen.

Man ska inte gå till optikern med så små barn, utan det är ögonläkare som kollar om de behöver glasögon. Prata med din bvc.

Svar på tråden Ni med små barn som har glasögon