• Anonym

Kan nån förklara det här; brott kan ej styrkas!!!

Jag blir mer och mer förbannad för varje dag nu.
    Jag har en kompis, som var i bråk med en annan kompis på fyllan. Polisen kom och trots att de hade blivit sams när de kom till platsen så "tvingade" polisen den ena kompisen till att göra en anmälan. Det var deras skyldighet och jobb sa de, eftersom de såg att något hade hänt. Nu har det gått ett tag sen detta hände och det har varit förhör och hit och dit, och kompisen har hela tiden sagt att han vill "ta tillbaka" anmälan och att han inte vill att den andre ska åka dit. Men poliserna har sagt att så kan man inte göra, och nu är det snart rättegång.

Men jaja, nog om det, det är inte det som gör mig förbannad, utan det är en grej som JAG råkade ut för för ett par år sedan.
    Jag var tillsammans med en kille som var minst sagt aggressiv och svartsjuk. Han brukade slå mig ibland, men jag var rädd och svag och vågade inte lämna honom.
    Men en dag gjorde han slut av nån anledning, men han fortsatte konstigt nog att vara svartsjuk och våldsam mot mig ändå.
    En kväll satt jag i en park med 5-6 kompisar och hade typ picknick när han kom dit och började slå som fan utan nån anledning alls.
    Mina kompisar ringde då polisen och de kom dit.
    De förhörde allihopa oss och jag fick gömma mig i polisbilen. De snackade också med mitt ex som fortfarande fanns på plats, men vad jag kunde se så pratade och skrattade dom och han verkade smöra för poliserna och ha sig.
    Sen åkte polisen.
    Nästa vecka hotade exet mig att ta tillbaka anmälan, och dum som jag var så gick jag till polisstationen och sa att jag ville ta tillbaka den.
    "Nä det kan man inte göra", sa polisen, "men du kan säga att du inte står för den".
    Visst visst, och en vecka senare fick jag hem ett papper där det stod "förundersökning nedlagd, brott kan ej styrkas".

Vid det laget var jag glad att det blev så för annars skulle väl killen dödat mig.
    Men idag ca 4 år senare (och jag har absolut ingen kontakt med killen, vet inte ens var han bor) så blir jag bara förbannad.

Fråga 1: VARFÖR grep inte polisen honom direkt? Varför stack dom bara? Dom hade ju massa bevis där på plats att han var farlig, jag alldeles blodig och mina kompisar alldeles skräckslagna. Men dom bara stack!
    Fråga 2: Brott kan ej styrkas??? På grund av att JAG inte står bakom anmälan? Jag trodde inte det var möjligt, enligt vad jag har förstått av mina kompisar som nu ska på rättegång mot sin vilja.
    Och vaddå kan ej styrkas? Det betyder väl att det inte finns bevis eller vittnen? Fast det fanns ju 5 ögonvittnen och polisen såg ju själva hur blåslagen jag var, men ändå har dom mage att säga att det inte finns några bevis??
    Jag fattar INGENTING!!!

Kan nån som jobbar inom polis eller rättsväsende förklara hur fan dom tänkte??? Finns det nån anledning till varför dom gjorde så??
    Man kan ju inte ta tillbaka anmälan pga risk för hot mm och så var det redan på den tiden, men ändå säger dom att det inte finns bevis bara för att jag säger att det inte hänt nåt, men det finns ju 5 ögonvittnen??

Kan man göra nåt åt detta nu tro???
    Jag är bara så förbannad på den jäveln som förstörde mitt tonårsliv och sen när jag hade lite mod att anmäla honom så bara hotar han mig lätt som ingenting att ta tillbaka och han vinner....
    Och jag tål inte att han vinner!!!!!!!!

Som sagt nån som vet nåt om sånt här får gärna förklara!!!!!
    tack å hej!!!

• Svar på tråden Kan nån förklara det här; brott kan ej styrkas!!!
  • Anonym

De har ändrat om när det gäller det där - just för att det som hände dig inte ska hända.

• Anonym (?)

Eh, du är arg på polisen för att DU inte stod för din anmälan och åklagaren lade ner fallet?
    Jag förstår inte alls. Om du inte ville att han skulle vinna, varför stod du inte för din anmälan då?

Men du är också arg för att åklagaren vägrar lägga ner fallet med dina kompisar som slogs, trots att de inte vill stå för sina anmälningar.
    Hur ska du ha det? Tycker du det är bra eller dåligt att man inte bara kan gå in och ta tillbaka sin anmälan? Jag förstår inte riktigt.

Man har ju ändrat lagen just för att misshandlade kvinnor inte ska kunna bli hotade och ta tillbaka sin anmälan. Då driver polis och åklagare fallet utan kvinnans (eller mannens) medverkan. Det borde ju vara något bra i dina ögon med tanke på vad du varit med om.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2008-01-21 21:24:24 följande:
    Eh, du är arg på polisen för att DU inte stod för din anmälan och åklagaren lade ner fallet?Jag förstår inte alls. Om du inte ville att han skulle vinna, varför stod du inte för din anmälan då?Men du är också arg för att åklagaren vägrar lägga ner fallet med dina kompisar som slogs, trots att de inte vill stå för sina anmälningar. Hur ska du ha det? Tycker du det är bra eller dåligt att man inte bara kan gå in och ta tillbaka sin anmälan? Jag förstår inte riktigt. Man har ju ändrat lagen just för att misshandlade kvinnor inte ska kunna bli hotade och ta tillbaka sin anmälan. Då driver polis och åklagare fallet utan kvinnans (eller mannens) medverkan. Det borde ju vara något bra i dina ögon med tanke på vad du varit med om.
    Nej, jag är inte arg på åklagaren för att han inte lägger ner fallet med mina kompisar. Rätt ska va rätt anser jag.
    Och jag är inte arg på polisen för att jag själv valde att ta tillbaka anmälan.
    Jag tycker det är jättebra att det inte går att ta tillbaka en anmälan, för att folk inte ska göra det pga hot. Jag själv gjorde ju det pga hot! Jag vågade ju inte annat! Jag ville självklart ha idioten fälld men jag VÅGADE inte annat än att ta tillbaka den.

Det som jag är arg på är att jag inte kan förstå, för då fanns det ingenting som hette att ta tillbaka en anmälan lika lite som idag. Lagarna har inte alls ändrats, dom är samma.
    Polisen sa ju till mig på stationen att det går inte att ta tillbaka en anmälan, eftersom vissa blir hotade. Han sa ju det!!!! Och det är likadant idag! Sen sa han att jag kunde säga att jag inte står för den men det är inte samma sak som att ta tillbaka.
    Det har polisen sagt till mina kompisar också. Och det gör dom, alltså dom står inte för anmälan, men den har gått vidare ända till rättegång fast min gjorde inte det...
    Det är det jag är arg på, att min anmälan inte gick vidare fast deras gjorde det... jag undrar då varför inte min gjorde det???? Och med den konstiga motiveringen att brott kan ej styrkas.. det låter ju helt sjukt? Det är helt sjukt.
    Det är det som jag är arg på.

Och vidare varför inte polisen grep en person som faktiskt är farlig? Nej dom bara stack efter att ha skämtat och skrattat lite ihop med honom
    Men kärringar som snor hundar utanför konsum kan dom minsann gripa och häkta.
    Det är jag arg på.
  • Anonym (jura)

Att brott ej kan styrkas innebär att åklagaren kommit fram till att det inte går att få en fällande dom i målet och därför inte åtalar. Detta för att du som målsägande inte vill samarbeta eftersom du ville ta tillbaka anmälan.

• Anonym
    Anonym (jura) skrev 2008-01-21 21:54:57 följande:
    Att brott ej kan styrkas innebär att åklagaren kommit fram till att det inte går att få en fällande dom i målet och därför inte åtalar. Detta för att du som målsägande inte vill samarbeta eftersom du ville ta tillbaka anmälan.
    Men det kan ju bara inte stämma eftersom det inte är möjligt att ta tillbaka en anmälan och det inte var möjligt då heller!
    Polis och åklagare är skyldiga (och var även då) att fortsätta med förundersökningen och eventuellt väcka åtal om de anser att ett brott har begåtts, oavsett om offret tiger som muren eller "tar tillbaka" anmälan eller vad som helst. Det ska inte gå att göra så som dom gjorde då. Polisen sa ju själv till mig att det inte går att ta tillbaka, det enda jag kunde göra var att inte stå för den alltså bara hålla tyst. Men det fanns ju fortfarande fem andra vittnen och polisen var ju också vittnen. Är ju helt sjukt då att dom lägger ner för det ska inte gå att göra så! Inte då heller som sagt!

Och till frågan igen varför dom inte grep honom på plats, dom borde ju insett att han va farlig??
    Förlåt om jag tjatar men jag kan verkligen inte släppa det!
  • timberhochmandie

Fast åklagaren ska bara väcka åtal om han finner det sannolikt att han får en fällande dom. Han/hon trodde uppenbarligen inte det i ditt fall. Du hade inga OBEROENDE vittnen, och det kan ha spelat roll.

Svar på tråden Kan nån förklara det här; brott kan ej styrkas!!!