• SaraUnderbara

Mjölkkörtlar i armhålorna!?

Fick veta idag att de knölar jag har i mina armhålor är mjölkkörtlar, och att jag skulle duscha varmt o försöka massera bort dem.

Är det någon av er som också haft såhär, och vad händer om de inte försvinner, kan det leda till mjölkstockning - eller försvinner de oftast av sig själv??

• Svar på tråden Mjölkkörtlar i armhålorna!?
  • Anksan

aha se där! Misstänkte det iofs då jag känner utdrivningsreflexen i armhålorna ibland

Så det är nog normalt och försvinner säkert. De töms väl som alla andra?

• HelleBelle

ja knölarna kan leda till el ÄR en sorts mjölkstockning. Duscha vamt och massera precis som du skriver. Gör de inte ont är det inte så akut...

• SaraUnderbara

Men de försvinner ju inte efter att man har ammat .. *suck*
    Hur lätt kan de komma tillbaka då när man väl blivit av med dem?

• Maria med 3

Jag hade mina ganska länge under amningsperioden. När brösten sväller uppså där mycket i början så blev det rejäla stora knölar under armhålan.

• mormia

Det låter besvärligt har aldrig hör talas om det förut. Tuttarna sitter ju som framtill.

När jag fick knölar så masserade jag när jag ammade. Jag strök framåt försiktigt så att det skulle tömmas ordentligt där back. Fungerar bra. Alternativ massera i duschen..

• MajaK

När sonen började sova hela nätter vid fem veckors ålder vaknade jag av att jag hade så ont i brösten och ända ut i armålorna så att jag nästan inte kunde röra armarna. När mjölkproduktionen anpassat sig försvann knölarna. Var dock extra uppmärksam så att du inte får feber. Då kan det vara mjölkstockning.

• supergrl

Jag kände också jättetydliga knölar innan amningen började funka.
    Massera lite lätt och duscha varmt! :) Sov!! Ta en alvedon om det är jobbigt. De försvann på nån dag sen.

• Lilla trynet

Jag var jättesvullen i armhålan och hela ena överarmen någon vecka efter förlossningen. Snacka om tuttar på drift där! Värmekudde funkade ganska bra, gick ner efter ett par dagar när produktionen började stabiliseras.

Svar på tråden Mjölkkörtlar i armhålorna!?