• musiknallen

Ska man ta ett monotont arbete istället för att gå en bra arbetsmarknadsutbildning?

Hej.

Jag är arbetslös administratör/ekonomiassistent som sökt jobb ett tag men har nu chans attfå gå en arbetsmarknadsutbildning inom administration. Business Center heter utbildningen som Yrkesakademin har. Men om jag går den ryker a-kassedagar för man räknas fortfarande som arbetslös. Men utbildningen verkar rätt bra. man lär sig alla avdelningar inom ett företag och utbildningen har kontakt med företag för praktik och kanske jobb. 70 % ca får jobb efter utbildningen.
    Saken är den att jag har blivit erbjuden ett extrajobb på en redovsningsbyrå. Jag ska sitta o stämpla papper åt dom som de inte har hunnit med. Det ger en lön och sparar a-kassedagar men jag lär mig troligen mindre än på utbildningen. Uppdraget är på ungefär lika lång tid som utbildningen.
    Vad ger mest meriter för att få ett framtida jobb. En bra utbildning eller ett jobb fast det är ett jobb man inte lär sig så mycket på. Jag vet inte om det slår högre med ett jobb när man skriver ansökningar. En del säger ju att de som har jobb får lättare ett nytt jobb än de som är arbetslösa.

• Svar på tråden Ska man ta ett monotont arbete istället för att gå en bra arbetsmarknadsutbildning?
  • Tiril

af säger att ett jobb (även om det är deltid, halvtid, tråkigt osv) ALLTID går före utbildning via af.
    Jag personligen skulle nog ta jobbet och söka andra jobb medans, det är som du säger mer intressant med jobb än med utbildning nuförtiden vid ansökningar till andra jobb.

Utbildningen finns nog kvar även sedan.
    så chansa på att jobba istället, det tror jag du tjänar mest på i slutendan.

• Tiril

men hör för säkerhets skull med utbildningen också, hur arbetsmarknaden ser ut efter du gått ut osv. du har ett svårt val.

• musiknallen

Hej igen.'
    Var på utbildningen i går och gjorde intevju och en massa tester.
    Utbildningen verkar bra men de har INTE kontakt med några företag alls som jag trodde. Så om man vill ha praktik på ett företag så får man fixa det själv.

• sakoline
    musiknallen skrev 2008-01-23 16:22:32 följande:
    Hej igen.'Var på utbildningen i går och gjorde intevju och en massa tester.Utbildningen verkar bra men de har INTE kontakt med några företag alls som jag trodde. Så om man vill ha praktik på ett företag så får man fixa det själv.
    kanske inte är så bra utb ändå...

Vad känns mest bra i magen?

kanske det är bäst att jobba o spara a-kassedagarna och spara dem till senare så kan du kanske gå utb då.
Svar på tråden Ska man ta ett monotont arbete istället för att gå en bra arbetsmarknadsutbildning?