Ska man ta ett monotont arbete istället för att gå en bra arbetsmarknadsutbildning?
Hej.
Jag är arbetslös administratör/ekonomiassistent som sökt jobb ett tag men har nu chans attfå gå en arbetsmarknadsutbildning inom administration. Business Center heter utbildningen som Yrkesakademin har. Men om jag går den ryker a-kassedagar för man räknas fortfarande som arbetslös. Men utbildningen verkar rätt bra. man lär sig alla avdelningar inom ett företag och utbildningen har kontakt med företag för praktik och kanske jobb. 70 % ca får jobb efter utbildningen.
Saken är den att jag har blivit erbjuden ett extrajobb på en redovsningsbyrå. Jag ska sitta o stämpla papper åt dom som de inte har hunnit med. Det ger en lön och sparar a-kassedagar men jag lär mig troligen mindre än på utbildningen. Uppdraget är på ungefär lika lång tid som utbildningen.
Vad ger mest meriter för att få ett framtida jobb. En bra utbildning eller ett jobb fast det är ett jobb man inte lär sig så mycket på. Jag vet inte om det slår högre med ett jobb när man skriver ansökningar. En del säger ju att de som har jobb får lättare ett nytt jobb än de som är arbetslösa.