• Moster S

Inglasad balkong

Behöver tips på vad vi kan ha på vår inglasade balkong. Där blir VARMT på sommaren eftersom solen står på från elva-tiden till fem på eftermiddagen. Vi har öppet när vi är hemma, men det är ju inte alltid vi är det... Den är ganska stor, ca 8kvm. Jag vill alltså ha lite blommor/växter nu på sommaren som förgyller balkongen lite. Helst ganska lättskötta - inga gröna fingrar här inte...

Någon som har lite sjyssta tips?

• Svar på tråden Inglasad balkong
  • MosterMaggi

tomater? Kräver mycket vatten men växer villigt och förgyller måltiderna sen. .-)

Kryddväxter kan ju vara en idé, i södra Frankrike lär de sig tåla hetta bra... Men de riskerar kanske också att torka ut? Tänker på Lavendel, timjan, rosmarin och liknande, med tuffare kvistar på. Basilika är rätt krävande vad gällre uppassning, tyvärr. Tänker också på växter man hittar på sydligare nejder, och i hetta... hm. Oj det finns mycket... vill ni ha mest färg eller mest form - ätbart eller bara till "lyst"?

• MosterMaggi

Mhmmm smart! Vindruvor lät gott!

• Moster S

Tomater hade vi i somras och det gick jättebra. Hade gärna velat ha lite "vanliga" växter ocks´, bara som prydnad. Men vindruvor är ju ett jättebra alternativ också. Men vi vill ha både färg och form - ser framför mig en balkong på franska sydkusten, dingande av färg, växter och doft!

• MosterMaggi

Mmmm underbart! Har själv en oinglasad balkong men med bra läge, som växterna glatt växer på. *tipsar* Ställde förra sommaren ut en enkel lagerhylla från Rusta á 99 kr, tålig och perfekt för att få upp växterna på höjden. Ställ gärna ut krukväxterna om du har några, de trivs säkert om du readn nu har varm tdär - de acklimatiserar sig bra om du ger dem chans att redan nu vänja sig vid temperaturväxlingarna. Inte frost, märk väl!! Men annars så.

*tänker på olika höjder och former och färger och dofter och smaker*

Ett apelsinträd? Eller andra citrusfrukter? Borde finnas på plantskolorna, kanske inte riktigt än (vet ej) men snart.

Solrosor?

Lavendel och timjan, som sagt... Oregano växer som ogräs, har fina blommor och drar till sig fjärilar med sin doft - underbart! Om ni har fönstren öppna vill säga så fjärilarna kommer in! Bladen kan vara lite grågröna, det blir en fin färgkontrast till andra växter. Bladen lägger ni sen på pizzan med de hemodlade tomaterna!

Rosor i kruka? En s k remonterande sort, en som blommar hela sommaren.

Pelargoner finns i många färger och former på såväl blad som blomma, med eller utan doft. Tacksamt och inte svårt.

Margueriter/prästkragar i kruka är gulligt och tåligt.

Kärleksört har fina gröna blad överlever all misshandel året om *veta* och blommar sent när allt annat börjat ge upp. Det finns många olika slags kärleksört, varför inte blanda några olika i en grupp?

Tjahopp ja, nu tog det tankestopp. Andra fyller säkert på mer!

//hälsn. från M., som längtar tills det blir dax för balkongodling!

• MosterMaggi

Har funderat lite mer.

Lagerträd, eucalyptus, brödträd (heter det väl? osäker), olika typer av palmer, olika slags fikus. Kaktusar kanske? Såna finns ju i så många varianter. Mina jul- och adventskaktusar brukar trivas och växa så det knakar om de får stå utomhus på sommaren. Däremot trivs de inte så himla bra inomhus resten av året.

• Carmentis

Hej! Har oxå inglasad balkong med sol hela dagen och det blir RIKTIGT varmt! Pelargoner som MosterMaggi skriver klarar sig bra, tomater oxå men jag måste vattna varje dag, (när jag inte är hemma på några dagar sätter jag 1½ l pet-flaskor fyllda med vatten upp-och-ner i krukan och skuggar dom lite ) Det finns ju en massa roliga sukkulenter, olivträd, pistage, kalanchoe, massor av snygga prydnadsgräs, spansk margurit, afrikas blå lilja, rosor, lavendel och en massa olika kryddor som älskar sol.

Hoppas du fick några ideér. Lycka till. :)

Svar på tråden Inglasad balkong