Jag har aldrig haft det problemet, och jag tror att det beror på mig själv faktiskt, inte på mina vänner.
Mina vänner är såna som jag känt sen jag var fem år (är nu 25) och jag ville verkligen inte mista dom bara för att jag skulle få barn och dom "fortfarande" befann sig på "krogstadiet". För jag har ändå så himla mycket gemensamt ihop med dem och de är de enda människorna i världen som förstår mig och har alltid förstått mig, och har hjälpt mig med så mycket. Så från att jag blev gravid första gången så har jag kämpat för att dom inte ska dra. Och dom har ju inte velat dra heller så det har ju inte varit några problem.
Med "kämpat" menar jag att jag inte bara har pratat om ungarna varje gång vi pratar i telefon eller ses. Jag har inte heller blivit självcentrerad och bara pratat om äckliga saker om mig själv eller om mannen och familjen och såna saker som inte intresserar dom. Jag tror att många barnlösa vänner kan känna sig otroligt uttråkade av att bara få höra om bebisbajs och amningsproblem och avslag och aldrig mer få frågan om hur de har det och hur deras liv går.
Jag har försökt att alltid lämna mig själv och mina problem åt sidan när jag pratat med dom och mer frågat om dem och deras liv, och varit uppriktigt intresserad trots att de inte har barn. För de är ju faktiskt mina bästa vänner så även om de inte har barn så betyder inte det att jag inte ska va intresserad av dem och deras liv längre! Sen har jag börjat prata om mitt om de har frågat och varit intresserade, och det har de ju oftast varit ändå.
Och vidare kan jag ju bara säga att det är likadant för mig, jag är inte alls intresserad av att ha några andra kompisar till exempel sådana som har barn som man träffar i mammagruppen osv. Det kan va ok att träffa dom på öppna förskolan då och då men mer än så är jag inte intresserad av för trots att vi har barnen gemensamt så är det inte mycket mer än så. Då har jag mer gemensamt med mina gamla kompisar ändå och behåller heller dem. Många nyblivna mammor blir säkert överlägsna och tycker att de gamla kompisarna är såå omogna och att man inte har nåt gemensamt med dem bara för att de inte är barn, men så är det inte alls för mig. Vår 20-åriga vänskap betyder mer för mig än vad det skulle betyda att sitta och prata tapetbyte och verandabygge och familjeresor till thailand med några mammor som jag inte alls känner och inte alls har något förtroende för!
Så som sagt så beror det nog inte alls bara på de gamla kompisarna som inte vill höra om bebisbajs utan lika mycket om mammorna som känner att de hellre vill umgås med andra mammor...
Vill man ha sina gamla kompisar kvar så får man väl både ge och ta helt enkelt.
Själv fick jag barn först av alla kompisar så jag kan inte alls relatera till hur det skulle va om jag var barnlös och jag hade en kompis som fick barn... men jag tror inte alls att jag skulle vända mig bort från henne, tvärtom så skulle det väl bara va roligare att träffa henne och höra hur allt går och hur det är att va mamma!