• My sunshine

csn om man kuggar?

Hjälp nån som vet om man blir återbetalningsskyldig om man kuggar på prov?
    Jag har kuggat på ett prov som jag ska få göra om nu men har panik tänk om jag kuggar igen! blir jag återbetalnings skyldig då?
    Har försökt titta på csns hemsida men hittar inget om det har sån ångest!

• Svar på tråden csn om man kuggar?
  • Yrslan

Nej du blir inte årterbetalningsskyldig för att du kuggar på en tenta, du får tenta om tills du fixar den. De har ett visst antalpoäng man får "släpa efter" med. Däremot kanske du inte är behörig att registreras på ny kurs(gäller endast vissa kurser) innan du klarat tentan, då får du inga csn pengar förrän du är registrerad.

• My sunshine

men alltså kyrsen blir ju inte godkänd då tror jag iaf och å får jag väl inte "poängen" för den eller? usch har vart så himla mycket nu o det är provet fattar jag inte ens hur jag kune kugga i.

• whim

om du gör en omtenta så kommer du få dina poäng. men om du inte gör det inom en viss tidsram (exakt vet jag ej) så kommer du bli återbetalningskyldig. satsa på omtentan och oroa dig inte. det brukar oftast vara vid terminsbyte som denna kontroll görs.

• Zixi

Det enda sättet att bli återbetalningsskytldig på är om du har fuskat dig till pengar på något sätt, tex registrerat dig på en kurs men struntat i att gå på kursen och skriva tentamen och jobbat istället.

Men du kan INTE bli återbetalningsskyldig för en misslyckad tentamen.

CSN har som krav att för att få pengar kommande år så måste man ha klarat minst 75% av tentamen under året man läst. Om du har 4 lika stora kurser per år får du alltså ha en misslyckad tentamen släpandes efter dig per år utan några problem. Dock får man inte ut någon examen förrän man klarat av alla kurserna men det är en annan sak.

Antar att du läser på högskolenivå (då de flesta som tar csn gör det) och i så fall gäller att du har rätt till 2 omtentamen per kurs och tillfälle som kursen går.

CSN är inte helt onda och oresonliga heller utan kan tänka sig att göra undantag om så skulle behövas och är du orolig för något så kan du ju alltid ringa dem och fråga.

Lycka till med studierna! =)

• My sunshine

Tack så hemskt mycket för svaren!
    nu känner jag mig mycket lungnare blev bara orolig att jag plötsligt får ett återkrav för hela året bara pang hade ju dött

Svar på tråden csn om man kuggar?