• AnnaBe

Är Cocker bra familje hund??

Vi funderar på att köpa en Engelsk Cocker spaniel och vill veta om det går bra med små barn??
    Ska bara ha den som familjehund.. Inga utställningar och jakt och så...
    Vad krävs av en cocker???
    Finns det nån kennel i skåne???
    Kostar??
    Vill veta allt...
    Mvh AnnaBe

• Svar på tråden Är Cocker bra familje hund??
  • Gicka

Spaniel och retrieverhundar tillhör gruppen stötande/apporterande hundar.
    Jag är själv retrieverägare och även instruktör på brukshundklubben så jag har en väldig insyn på detta.

Både spaniel och retrieverhundar köps väldigt ofta till "rena sällskapshundar" men det brukar ofta bli problem då. En hund som inte får utlopp för sin arbetslust tar gärna saken "i egna tassar".
    Vanligt bland understimulerade spaniel och retriever är att de börjar apportera allt de kan komma åt, så som skor, fjällkontroller, telefoner, m.m

Man behöver inte jobba med dem 7 dagar i veckan men någon form av arbete behöver de för att må bra.

En valp av dessa raser brukar ligga på 7500-9000 kr.

Här kan du läsa mer

www.cockerklubben.com/

• Maggi74

Det enda negativa som jag hört om Cocker Spaniel är att de har väldigt lätt att få problem med öronen (inflammationer m.m). Tyvärr kan en sådan smärta påvärka psyket på en hund, eftersom det gör ont när man rör vid ett inflammerat öra. Har hört om 2 som varit tvugna att avliva sina Cocker Spaniels då de huggt sina ägare p.g.a att de råkat röra vid ett infekterat öra........
    Men jag vet absolut inte hur vanligt det är.......

• AnnaBe

Hjälp..
    Vad är en bra familjehund då??? Alla hundar kräver ju motion och att man är engagerad i den.. Och det är vi ju väldigt bereeda på.. men kan dom va nöjda sen???
    Vår vovve ska naturligtvis få följa med oss vart vi än ska (inte till affären för storhandling kanske) och får mycket tid och kärlek..
    Vi vill ha en mellan hund... Inte en stor och inte för liten...
    Dom raser jag tycket om är:
    Cocker spaniel
    Beagel
    Labrador
    old english sheepdog
    Har hundvana sen innan både jag och mannen... Men man får kanske inte reda på så mycket nackdelar om man vänder sig till en kennel... vart hittar jag olika nackdelar till olika raser???

• Morbid Mistress

Jag tycker rasklubbarna är duktiga på att berätta både om bra och dåliga egenskaper för resp ras. De vill ju inte att hunden ska hamna i fel händer inte att man till varje pris ska skaffa den rasen. Länskar till alla rasklubbar hittar du på www.skk.se under menyn länkar.

• clinan

Old English Sheepdog är ganska stor hund.

Tänk även på pälsvården. har den päls som måste borstas varje dag?

Våran hunds päls behövs nästan aldrig borstas om jag gör det 1 gång i månaden så är det allt.

Vi har en working springer spaniel.

• Jindra

Vi hade en cockerspaniel som var jättesnäll, hon kunde morra lite när man var nära hennes mat, men det försökte vi träna bort...hon högg ALDRIG mot oss eller någon annan...jättesnäll...

Men hennes bror blev knäpp, men det berodde nog mer på hur de uppfostrade honom...

Mitt intryck är att Cocker Spanieln är väldigt envis hund och behöver en fast hand...

Den absolut snällaste hund vi har haft som var helt makalös med barn och katter var vår Bernen Sennen....men hundar är ju också individer...det en är bra på kanske en annan är sämre på...

• Heather KL

Jag har 3 st cockerhanar o dom är TOPPEN! Vi också har en son som är 2 månader o dom är SÅ trevlig o snäll med honom Jag rekommenderar Cockrar 110%!

Däremot Jindra, Berners kan bara leva 6-7 år o jag rekommendera inte dom för att dom lever inte lika länge som cocker.. (15 år)..

shortcut.to/heathers-cockers är min sajt o sen cockerklubben.com är cockerspaniel klubbens hemsida.

• giz
    ja men hallå i motionen (som ni redan är medveten om) kan man ju lägga in träning.
    om du köper en apporterande hund så kan du ju släppa honom på en äng å träna apport, kasta frisbee osv under motions promenaden.
    det är bara fantasin som sätter hinder det enda jag inte rekomenderar är en ren jakthund eller draghund och absolut inte vallhund i en familj som inte vallar.
    so bestäm ras, planera hur du ska spendera rastningen/motionen och sen ringer du å pratar med uppfödaren.
    oes (old englich shepp) är en vallhund med massa päls, bara pälsvården tar ex antal timmar......
Svar på tråden Är Cocker bra familje hund??