• vakttjejen

Varför satt moderkakan fast och vad innebär det? flicka född v 32

Min mans syster har fått en liten flicka i natt i v 32. Hon vägde 1400g. Vet ännu inte hur hon mår då barnet har förts till ett större sjukhus och då mamman ligger på IVA på ett annat sjukhus. Moderkakan satt fast så de fick operera bort den? Någon som kan förklara för mig vad det innebär?

När kan barnet börja ha kläder. Dröjer det ett tag till eller ska vi köpa små prematurkläder till henne? Vilken storlek tror ni hon kan ha i sådana fall?

Kram karin

• Svar på tråden Varför satt moderkakan fast och vad innebär det? flicka född v 32
  • Kickans mamma

Årematurkläder kommer hon behöva oavsätt jag skulle nog säga stl 40 alt stl 44 Även om det säkert kommer dröja 1-2 v innan kläder behövs. Min dotter vägde 1980 o var 44 cm hon hade stl 40 o de var tom lite stort.

Att moderkakan sitter fast tror jag innebär att den inte släpper som den ska och då som du skriver måste opererasbort. finns väll stor blödningsrisk med det.

• vakttjejen

Väntar med att få höra mer ifrån dem. Lite oroligt är det ju när vi inte vet om barnet mår bra. Får väll höra hur lång hon är under dagen antar jag. Det är väll längden man går på även på prematurkläder eller?

• Kickans mamma

jo det är det men de är så små o magra o ihopkrupna så de kan ha mindre kläder än deras längd.

• vakttjejen

Bäbisen svävar mellan liv och död- snälla be en liten bön för henne.

• knäppisen

usch, stackars lilla tjej, jag hoppas innerligt att det går bra för henne.

Ang moderkakan så är det nog bara så att den inte var redo att släppa än (det är ju 2 mån förtidigt). Båda mina förlossningar har slutat på operationsbordet för mej men det är ett snabbt och enkelt ingrepp som man inte behöver må dåligt av efteråt.

Vi hade strl 40 som första storlek till sonen (han vägde också 1400 vid födseln) när han väl började få kläder på sej. Det tar ju ett tag innan man behöver kläder när de är så små.

• smh

Hej,
    Hoppas innerligt att den lilla och mamman mår bättre.
    Jag födde en dotter i v.32, som blir 1 år på torsdag!Vi har haft tur, för hon har mått bra hela tiden.
    Min moderkaka satt också fast, men det gick bra att ta ut den under en liten operation. Om mamman ligger på IVA, låter det som om hon förlorade mycket blod. Min dotter vägde 1600g och var 40 cm lång. När vi började använda kläder efter ett par veckor, så hade hon storlek 40.

/S.

• smh

Hej,
    Hoppas innerligt att den lilla och mamman mår bättre.
    Jag födde en dotter i v.32, som blir 1 år på torsdag!Vi har haft tur, för hon har mått bra hela tiden.
    Min moderkaka satt också fast, men det gick bra att ta ut den under en liten operation. Om mamman ligger på IVA, låter det som om hon förlorade mycket blod. Min dotter vägde 1600g och var 40 cm lång. När vi började använda kläder efter ett par veckor, så hade hon storlek 40.

/S.

• vakttjejen

Bäbisen svävar mellan liv och död. När de var på väg att ge upp under gårdagen så vände det plötsligt och blev lite bättre. De hade fått handblåsa henne stora delar av dagen då hon inte klarade av att läggas i respirator. Syrestättningen blev lite bättre och nu har de i alla fall lyckats med att lägga henne i respirator men det är fortfarande mycket krisigt. Trycket är alldeles för lågt och hon har inte reagerat på medicineringen och det gör läkarna mycket oroliga. EN läkare sitter vid hennes sida dygnet runt och jag ber varje bön som finns för att hon ska orka fortsätta at kämpa.

kram

Svar på tråden Varför satt moderkakan fast och vad innebär det? flicka född v 32