• beebislängtan

Sån magkatarr....

Har senaste tiden fått mer o mer magkatarr..
    Är detta vanligt under graviditet? (är i vecka 24)
    Får man äta novolucol ? Eller nån som har nåt tips på vad som hjälper...
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Sån magkatarr....
  • acka

En till! Usch, det var precis jag lyckades ta mig till jobbet idag.Sitter nu och äter lite fil.
    Jag har under alla graviditeterna fått sveda och kramper i magen som känns som magkatarr, men 1000 gånger värre.

• Knubben

Hej! Jag hade halsbränna under graviditeten, vilket jag förstod är vanligt då barnet trycker på magmunnen. Jag fick rådet att äta Gaviscon. Tyvärr så hjälpte det inget vidare så tillslut fick jag receptbelagd medicin, typ Losec. Det blev min räddning! Hoppas att du hitter något som hjälper!

• Kaya

Jag vet inte om det är magkatarr jag har för det är inte "halsbränna" utan mer en olidlig smärta precis under revbensbågen på vänster sida som kommer som "anfall" och varar i ca 12 timmar. Det här händer MYCKET oftare nu när jag är gravid. Jag har fått veta att man får ta Losec. Losec MUPS, Novalucol, Novalucid m.m. Dock inte Pepcid Duo. Tyvärr verkar inga av de här medicinerna hjälpa mig... Jag ska in på ultraljudsundersökning under Maj månad och kolla om det är magkatarr elelr magsår eller gallbesvär eller nåt annat.

• miamartini

Jag är nu i min 16.e graviditetsvecka o har sån fruktansvärd magkatarr.... vet ni nåt som hjälper så dela gärna med er =)

• beebislängtan

Har nu varit o inhandlat Gaviscon... Får vi se om det hjälper
    Tack för svaren!

• Jen80

En till ... Det är så jobbigt!! Är i v.35 och det blir bara värre och värre. Det svider som fasen över magen, precis under bröstet (på höger sida, men nu börjar det även breda ut sig lite åt vänster). Känns som om jag har ett stort sår där som fräts upp mer och mer. T.o.m huden där utanpå gör ont och känns lite bortdomnad. Vet inte om det är magkatarr, men det svider verkligen äckligt mycket. Det konstoga är att det känns som om huden svider också. Har testat Novalucid (om det nu stavas så..), men det hjälper inte. Men kan man alltså äta Losec? Min bm sa åt mig att testa Novalucid eller Gaviscon, men det hjälper ju inte ett dugg... ... Usch, jag lider verkligen!!!

• Lejån

Har magkatarr sedan tidigare och den har jag inte känt av så mkt under graviditeten. Däremot fick jag fruktansvärt ont under revbenen på höger sida. Fick såna anfall ibland att jag inte ens kunde gå. Åkte till slut in akut och fick göra UL för att kolla gallan, men de såg inga stenar.
    Var till läkare igen efter 2 v eftersom det inte gått över och hon sa att det är mkt vanligt att gravida får besvär med gallan utan att det behöver vara stenar. Fick medicin som jag skulle ta och nu har det blivit mkt bättre.

Jen80, den smärta jag hade/har påminner jättemkt om det du beskriver. Det kändes som ett öppet sår och gjorde ont bara man tog på magen. Hade jag varit du hade jag pratat med BM om att kolla gallan...

Novalucid eller Gaviscon är inte tillräckligt om man känner av magkatarr, prova hellre Losec Mups direkt då. För övrigt, gaviscon smakar verkligen illa! *ryser*

• Certina

Vad "skönt" att veta att man inte är ensam. Jag har en grym magkatarr, äter Losec Mups 20ml och har precis kommit tillbaka till jobbet efter två veckors sjukskrivning. Om det kommer tillbaka nu så ville läkaren att jag skulle gå igenom gastroskopi.
    Såg att någon annan skulle göra ul på detta går det lika bra? vill helst inte vara med om gastroskopi.
    Själv vet jag att det inte har något med gallan att göra för den opererade jag bort efter dottern föddes. Då jag hade haft konsktiga anfall och kramper under graviditeten som dom inte visste vad det var, men det var gallsten.

• Kaya

Till mig sa de att man inte får göra gastroskopi när man är gravid, bara ultraljud. Men att det är större chans att hitta orsaken till problemet med gastroskopi. Jag orkar inte vänta så länge så jag ska börja med UL nu i Maj... om de inte hittar orsaken till det onda då så får jag väl göra gastroskopi då i höst när bäbisen har kommit.

• Certina

Men hur kan hon då säga till mig att blir det inte bättre så ska jag på gastroskopi? Inte för att jag blir lessen, det är verkligen inte något jag vill göra. Men ul gör jag mer än gärna.....

• Hugge

Känner igen alla dessa hemska symtom.... Vid min förra graviditet var jag sängliggande i tre månader med fruktansvärda magsmärtor. Då fick man inte äta Losec eller liknande utan var hänvisad till Andapsin. Nu vid min andra graviditet har jag fått tillbaka samma sak. Dock ej lika illa än så länge... Blev sjukskriven på halvtid igår, men läkaren tror inte på att man kan ha så ont utan hänvisar till det som är receptfritt.... ungefär som man skulle överdriva sina smärtor...

• Lejån

Hugge, du borde fått träffa min läkare som skrev ut riktigt ordentliga painkillers till mig. De funkade ju dessvärre inte men triangeln lyste dock lika röd och grym ändå. Det som funkade för mig var Papaverin, och de är ju inte alls starka men gjorde för just typ gallbesvär.

• LillKerstin

vetegroddar & yogurt
    Jag hade grym magkatarr för ett år sedan (ogravid) och fick rådet av min kompis bror som är läkare att varje morgon äta yogurt med vetegroddar i. Det ser ut som sågspån och smakar ingenting direkt, jag tog en rågad matsked och rörde ner i fruktyogurt. Det blev mycket bättre.

• Ankissen

Jag har oxå magkatarr... Saknar mina Pepcid Duo, som funkar allra bäst i vanliga fall. När jag får en "attack" äter jag Losec Mups, men håller på med dem några extra dagar, för att verkligen låta magen vila... Men urk, jobbigt är det! Man får ju nästan mer magkatarr när man vet att man inte har nån bra medicin.

• Rapunzella

På sjukhuset där jag arbetar använder vi en "dunderblandning" till patienter som söker för svår magkatarr.

Man blandar Mixtur Novaluzid med Xylocain Viskös i förhållandet 50/50 - bra dos kan vara t.ex. 10 ml av varje sort (10 ml +10 ml).
    Sen dricker man det och hoppas på lindring. Tungan och svalget kan bli lite bedövat efter Xylocainet. Självklart så skall detta inte tas om man är allergisk mot något av det som ingår.

Xylocain Viskös verkar vara receptbelagt, så prata i så fall med en doktor.

Svar på tråden Sån magkatarr....