• miaelina

Hålla huvudet upp av sig själv?

Hej,
    Jag undrar när era barn kunde hålla upp huvudet själva dvs bli burna eller sitta i knät utan att man behöver hålla en skyddande hand bakom. Min dotter är 10v och är stark i nacken men det dröjer nog ett tag till innan hon helt kan vara utan stöd. Jag förstår att det är högst individuellt men det skulle vara kul att veta på ett ungefär när detta inträffar.

• Svar på tråden Hålla huvudet upp av sig själv?
  • Mia m Rasmus

Det kan Rasmus nu och har kunnat i någon veckas tid. Han blir 4 månader på onsdag

• Princess Leia

När hon var 3,5 månader så kunde jag bära henne på höften. Hon va stark innan oxå, och orkade hålla upp huvudet, men jag ville inte riskera något före det. Det underlättar sååå mycket nu. lycka till! Mvh Fia

• Princess Leia

På Söndag är min dotter 4 månader.

• Nana 24

Vår son är tre månader och är stadig i nacken, men ett litet "finger" bakom som extra säkerhet har man allt...barn nummer ett var mycket tidigare med att vara stadig i nacken...det varierar kraftigt.

• Jossan74

Det är ju så olika det där. Min yngsta var väldigt stadig redan vid 2,5 månaders ålder och min stora var då åtminstone 3,5 månad innan man kunde vara riktigt säker.

• Kristin24

Elsa hade stark nacke redan när hon var nyfödd, så vi höll inte så där överdrivet i hennes huvud, men när hon började få hals så var hon nog tre månader...nu är hon fem månader och sitter stadigt och är stark i nacken.

• Bubbelbi

Elva har varit superstark i nacke och rygg sedan födseln och sitter redan, sedan någon vecka tillbaka, utan stöd för huvudet. Klarar också att hålla huvudet om man drar henne i armarna upp till sittande från liggande.
    Hon blir 11 veckor imorgon.

• Nanna80

Anton är oxå riktigt stark redan från födseln och jag behöver inte hålla i hans huvud längre. Hanlyfter huvudet och skjuter upp sig med armarna om han ligger på mage. Det har han gjort i snart en veckas tid, nu är han 6v 2dgr.

• Bebbsen05

Emma är jättestadig i nacken och har vart det sedan födseln. Hon är nu 5 veckor och håller huvudet uppe jämt när man bär henne och har gjort det några veckor!

• miaelina

Nanna80 och Bebbsen05: När ni bär era bebisar har ni då inte en skyddande hand bakom huvudet eller är de redan så starka att ni litar på att de kan hålla huvudet upp själva under en längre tid. Det måste vara väldigt skönt och tidigt :). Elina har också huvudet helt upp när hon ligger på mage eller blir buren och har haft det i flera veckor men jag blir orolig att när hon blir trött ska vaja till.

• Norahs mamma

Min dotter på 7 veckor behöver bara stöd när hon är trött... Annars håller hon huvuder själv... Hon håller det nog helt själv om 2 veckor...

• FJ 04

Min påg var 2-3 v när han höll huvudet själv när han satt i knät kortare stunder. Han har alltid varit stark i nacken.

• Nanna80

Miaelina:

Jag brukar inte hålla någon hand som stöd, däremot är jag ju såklart uppmärksam på huvudet så det inte far iväg om han skulle bli trött. Och man märker ju att han blir stadigare och stadigare för var dag.

• Majsan71

Elias har varit stark i nacken sedan han föddes. Nu sedan ungefär en vecka är han så stadig att när han sitter i mitt knä räcker det att jag håller med en hand liksom runt magen på honom. Han var 9 veckor i måndags.

Svar på tråden Hålla huvudet upp av sig själv?