• Anette m 2st 01

Ta bort stearin från fönster???

Behöver få lite tips på hur man får bort stearin från fönster. Har skrapat bort all stearin men det blir kvar en hel del ändå, som ett fett som inte går bort. Har testat, fönsterputs, ajax, acceton och spolarvätska men inget fungerar.

• Svar på tråden Ta bort stearin från fönster???
  • Flutterby

Bensin? Finns i små flaskor bland rengöringsgrejerna i affären, jag brukar använda det på sådana fläckar som blir efter klisterlappar.

• viseversa

stryk med strykjärn på ett kaffefilter imellan på lägsta värme! då sugs fättet upp i kaffefiltret! vet ej om det funkar på fönstret men det funkar på fettfläckar på tapet iallafall! kanske värt ett försök!

• Anette m 2st 01

Ska genast testa bensin. Att stryka på ett fönser känns lite för vanskligt. Särskillt nu när det är så pass kallt ute.

• Flutterby

Berätta om det funkar!
    Anette m 2st 01 skrev 2008-01-22 09:43:48 följande:

Ska genast testa bensin. Att stryka på ett fönser känns lite för vanskligt. Särskillt nu när det är så pass kallt ute.
  • viseversa

ha,ha ja det har du kanske rätt i! men då vet du iallafall till om du skulle få fättfläckar på dina tapeter någon gång i framtiden!
    Anette m 2st 01 skrev 2008-01-22 09:43:48 följande:

• Anette m 2st 01
    Flutterby skrev 2008-01-22 09:48:13 följande:
    Berätta om det funkar! Anette m 2st 01 skrev 2008-01-22 09:43:48 följande:
    Det ska jag göra.
  • Anette m 2st 01
    viseversa skrev 2008-01-22 09:48:37 följande:
    ha,ha ja det har du kanske rätt i! men då vet du iallafall till om du skulle få fättfläckar på dina tapeter någon gång i framtiden!Anette m 2st 01 skrev 2008-01-22 09:43:48 följande:
    Ha ha ha... Det slog mig att jag jag får bort stearinet i allafall, även om maken säkert skulle bli tokig om fönstret sprack Skrattande.
  • Flutterby

Funkar det på sådana fläckar som bildas av att kudden ligger mot tapeten? Måste testa i så fall!

viseversa skrev 2008-01-22 09:41:08 följande:
    stryk med strykjärn på ett kaffefilter imellan på lägsta värme! då sugs fättet upp i kaffefiltret! vet ej om det funkar på fönstret men det funkar på fettfläckar på tapet iallafall! kanske värt ett försök!
  • Anette m 2st 01
    heartgirl skrev 2008-01-22 10:29:35 följande:
    YES, diskmedel, löser olja o fetter!!!
    Superbra, det har jag ju hemma. Meddelar resultat i morgon.
  • Anette m 2st 01

Halloj! Nu har jag testat YES diskmedel. Tog en sån där skursvamp och använde den finare sidan ihop med lite vatten och massor av diskmedel. Gick sisådär måste jag erkänna. Dom mindre fläckarna gick bort med lite gnidande men det fick bli både två och tre gånger med svampen innan det mesta var borta.

• 722 09

prova att skrapa med en sådan där skrapa som man har till spishällen!

Det främsta syftet med barnkalas är att påminna dig om att det finns värre barn än dina egna. K Whiteborn...
  • Soffen

Jag fick stearin på mitt fönster och jag skrapade bort det tjocka stearinet och den fettfläck som blev kvar skrubbade jag bort med diskmedel på en skursvamp, det gick jättebra.

• Petrol

Ett vasst rakblad borde skala av rubbet utan att lämna något kvar direkt, iaf så lite att det är en baggis att lösa med vilket lösningsmedel som helst.

Svar på tråden Ta bort stearin från fönster???