MuminMy skrev 2008-01-22 10:49:00 följande:
Nej, det är absolut inte för sent, det är en helt okej ålder att börja i Trampolin är ju en ganska stor verksamhet och det kan säkert skilja sig en del åt vilken instruktör du får.Jag vet att Linnea numera har verksamhet även i norra stockholm, dem kan jag verkligen rekommendera.Babysim ska handla om så mycket mer än vattanvana, vattenvana blir barn som badar regelbundet. Babysim handlar om vattensäkerhet, vattenrespekt och om förberedande simundervisning, 3 saker som är mycket svårt att ge sitt barn utan handledning. Ett vattenvant/vattenglatt barn som saknar vattenrespekt är farligt, därför bör man alltid träna vattenrespekt parallellt med vattenvanan.Du kan hitta sim som är godkända på
www.babysim.org (finns andra som uppfyller samma krav men som inte är anslutna). Du ska fråga var deras instruktörer fått sin teoretiska utbildning, idag finns 3 erfarna utbildare, Linnea, Swimmix och HSS, grupperna ska inte ha mer än 10 barn, undervisningen ska bedrivas i minst 32 grader varmt vatten och under ordnade former. Det ska vara lungt och dragfritt i bassängen.
Håller självklart med!
La nog in lite mer i ordet vattenvana än jag borde
Vi började simma med båda barnen på godkänt babysim när de var runt 5 mån.
Den äldsta är nu 4,5 år och simmar som en fisk - hon dyker och hämtar saker på botten och crawlar och simmar ryggsim och tycker det är superroligt. Fast när hon är i vattnet är hon betydlgt mer under än över eftersom hon fortfarande inte riktigt orkar hålla sig över ytan . Å andra sidan har hon fått lungkapacitet som en fullvuxen karl på köpet
Lillkillen är 2 år och han dyker och simmar för fullt han med.
Har precis lärt sig att dyka i med huvudet före precis som storasyster - snacka om stolt kille!
Nej, nu skryter jag ju bara...

Meningen var ju att visa hur bra det kan vara att gå till riktiga utbildade instruktörer som verkligen hjälper barnen att utvecklas i vattnet!