• mästerkatten

Babysim. Erfarenheter av Trampoolin och NWS.

Vi planerar att börja på babysim med sonen som nu är 5½ mån. Han skulle vara 7 månader då vi börjar. Någon annan som börjat så sent?
    Funderar på Trampoolin i Saltsjöbaden eller Nacka strand eller på NWS i Sickla. Vill gärna höra erfarenheter, positiva och negativa, av dessa 2 arrangörer och anläggningar.

• Svar på tråden Babysim. Erfarenheter av Trampoolin och NWS.
  • LeWi

Kan tyvärr inte ge erfarenheter om just de simmen, men, Det är aldrig försent att börja simma med barnen!
    Vattenvana är superbra att ge dem

I somras plumsade dottern, 4år, av bryggan (hon var på väg att bada men trillade i innan hon hann förbereda sig)  - Hon vände i vattnet och simmade tillbaka till kanten och drog sig upp - som en ren reflex!
    Skönt att veta liksom

Se bara till att simmet är certifierat och inte bara handlar om att dra runt barnen i poolen...

I reject you reality and substitute my own.
  • Ciccilionaa

VI gick på Trampolin när son1 var liten, ca 5-6-7 mån. Visst det var kul, men mer kanske för att vi som liten familj gjorde ngt tillsammans. Sonen tyckte väl också att det var ok. Sedan fortsatte vi inte för vi tyckte nog inte att det gav så mycket. Istället har han fått bada en hel del utomlands och nu med son2 så strök vi babysim, men däremot har vi nu byggt pool och tror att de kommer bli vattenvana så, eller så kan man skaffa årskort på badhus= samma peng, nästan.

Nu när son1 är 3 försöker vi få in honom på riktig simskola istället, men det verkar populärt= lång kö.
    Lycka till!
    C

• MuminMy

Nej, det är absolut inte för sent, det är en helt okej ålder att börja i

Trampolin är ju en ganska stor verksamhet och det kan säkert skilja sig en del åt vilken instruktör du får.

Jag vet att Linnea numera har verksamhet även i norra stockholm, dem kan jag verkligen rekommendera.

Babysim ska handla om så mycket mer än vattanvana,  vattenvana blir barn som badar regelbundet. Babysim handlar om vattensäkerhet, vattenrespekt och om förberedande simundervisning, 3 saker som är mycket svårt att ge sitt barn utan handledning. Ett vattenvant/vattenglatt barn som saknar vattenrespekt är farligt, därför bör man alltid träna vattenrespekt parallellt med vattenvanan.

Du kan hitta sim som är godkända på www.babysim.org (finns andra som uppfyller samma krav men som inte är anslutna). Du ska fråga var deras instruktörer fått sin teoretiska utbildning, idag finns 3 erfarna utbildare, Linnea, Swimmix och HSS, grupperna ska inte ha mer än 10 barn, undervisningen ska bedrivas i minst 32 grader varmt vatten och under ordnade former. Det ska vara lungt och dragfritt i bassängen.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • mästerkatten

Jag blir lite förvirrad... På det ena stället sa dom att vi kunde börja i grupp 2 eller 3 för att han redan är 7 månader, men på det andra stället sa dom att alla barn oavsett ålder börjar i grupp 1 för att de skall lära sig dyka. Vad är rätt?

• LeWi
    MuminMy skrev 2008-01-22 10:49:00 följande:
    Nej, det är absolut inte för sent, det är en helt okej ålder att börja i Trampolin är ju en ganska stor verksamhet och det kan säkert skilja sig en del åt vilken instruktör du får.Jag vet att Linnea numera har verksamhet även i norra stockholm, dem kan jag verkligen rekommendera.Babysim ska handla om så mycket mer än vattanvana,  vattenvana blir barn som badar regelbundet. Babysim handlar om vattensäkerhet, vattenrespekt och om förberedande simundervisning, 3 saker som är mycket svårt att ge sitt barn utan handledning. Ett vattenvant/vattenglatt barn som saknar vattenrespekt är farligt, därför bör man alltid träna vattenrespekt parallellt med vattenvanan.Du kan hitta sim som är godkända på www.babysim.org (finns andra som uppfyller samma krav men som inte är anslutna). Du ska fråga var deras instruktörer fått sin teoretiska utbildning, idag finns 3 erfarna utbildare, Linnea, Swimmix och HSS, grupperna ska inte ha mer än 10 barn, undervisningen ska bedrivas i minst 32 grader varmt vatten och under ordnade former. Det ska vara lungt och dragfritt i bassängen.
    Håller självklart med!
    La nog in lite mer i ordet vattenvana än jag borde
    Vi började simma med båda barnen på godkänt babysim när de var runt 5 mån.
    Den äldsta är nu 4,5 år och simmar som en fisk - hon dyker och hämtar saker på botten och crawlar och simmar ryggsim och tycker det är superroligt. Fast när hon är i vattnet är hon betydlgt mer under än över eftersom hon fortfarande inte riktigt orkar hålla sig över ytan . Å andra sidan har hon fått lungkapacitet som en fullvuxen karl på köpet
    Lillkillen är 2 år och han dyker och simmar för fullt han med.
    Har precis lärt sig att dyka i med huvudet före precis som storasyster - snacka om stolt kille!

Nej, nu skryter jag ju bara... Generad
    Meningen var ju att visa hur bra det kan vara att gå till riktiga utbildade instruktörer som verkligen hjälper barnen att utvecklas i vattnet!
    I reject you reality and substitute my own.
  • MuminMy
    mästerkatten skrev 2008-01-22 12:20:15 följande:
    Jag blir lite förvirrad... På det ena stället sa dom att vi kunde börja i grupp 2 eller 3 för att han redan är 7 månader, men på det andra stället sa dom att alla barn oavsett ålder börjar i grupp 1 för att de skall lära sig dyka. Vad är rätt?
    Då skulle jag valt det stället som sa att ni kunde börja på nivå 2 eller 3, att lära sig dyka är inte det primära syftet den första kursen, eller ska inte vara, så om deras syfte för att ni ska börja i ettan är att de ska lära sig dyka skulle jag dra öronen åt mig...

Hos oss kan en 7 månaders börja på nivå 1 eller 2, finns plats i nivå 1 sätter vi dem där, annars på nivå 2. Nästan inga barn dyker under nivå 1, eller på sin höjd någon av de sista lektionerna. Vi har helt åldersindelade grupper så hos oss är nya barn blandade med gamla, det tycker vi fungerar bäst och övningarna kan anpassas efter utvecklingsnivån hos barnen.

Min kille är nu 2,5 och håller precis på att lära sig hämta luft Han älskar för tillfället att hämta saker på botten och har en riktigt fin kick *skryter lite jag också*
  • mästerkatten

MuminMy, tack för ditt svar! Man blir lite förvirrad när man får olika uppgifter. Jag kände att det är lite konstigt att verksamheterna har så olika riktlinjer. Men det är så det verkar vara.

• MuminMy
    mästerkatten skrev 2008-01-22 14:03:34 följande:
    MuminMy, tack för ditt svar! Man blir lite förvirrad när man får olika uppgifter. Jag kände att det är lite konstigt att verksamheterna har så olika riktlinjer. Men det är så det verkar vara.
    Det beror på vilken pedagogik man jobbar efter.
  • MuminMy

För att förtydliga: NWS instruktörer är utbildade via svenska simsällskapet, Trampoolins via Linnea. Simförbundet har kvar en äldre pedagogik och undervisar vanligtvis inte på riktigt samma sätt. Simförbundet är en stor organisation och det tar tid innan riktlinjer och utbildningar förnyas och förändras. Linnea är mer inriktad på babysim/småbarnssim har har det som sin huvudsakliga verksamhet (simförbundet är ju mycket bredare).

I grund och botten ska man ju trivas med sin instruktör, det är det viktigaste, men jag tycker också att det är viktigt att verksamheten klarar av att ta hänsyn till varje barns individuella behov och föräldrarnas önskemål.

Hos oss har vi blandad kompott på var instruktörerna är utbildade för att ta det bästa från båda världar men vi jobbar i grunden med pedagogiken från Linnea där grupperna är åldersindelade och det inte krävs förkunskaper/färdigheter för uppflyttning.

• mästerkatten

Ok, tack! Då förstår jag. Det lutar lite åt att det blir Trampoolin. Nu väntar vi bara på att kolla vilken tid på dagen/kvällen det blir. Tusen tack för ditt utförliga svar!

• Lyckebycke

Jag har gått hos Trampoolin i Nacka strand och det var en kanon kurs. Vi började lite senare men sonen, han var närmare 1 och vi började inte från steg 1. Kommer inte ihåg om det var steg 2 eller 3 vi började. Provbadade i en steg 1 men det var så små barn så tempot var lite för lugnt för min kille. Jag kan rekommendera att ni provsimmar. Finns gratis hos Trampoolin. Då vet man vilket steg som passar.

• mästerkatten

Ok, tack för ditt svar. Vi har anmält oss till Trampoolin i Saltsjöbaden och börjar den 1/4 i en blandad grupp med steg 2 och 3. Hoppas att det går bra.

Svar på tråden Babysim. Erfarenheter av Trampoolin och NWS.