• allt och lite till

katten har tratt och kliar sig mkt!

Hej!
    min katt har haft tratt i 11 dar nu och hon kliar sig på öronen mkt när jag tar av den, gorde rent dom igår.
    dom var alldeles bruna!! men nu är dom fina igen :D men hon kliar sig mkt!
    och slickar på såret!
    hur länge ska dom ha tratten??
    och NEJ jag fick inte veta hur länge dom ska ha tratten. det ända dom sa att stygnen försvinner av sig skälv efter 3 veckor!
    kram!//Johanna

• Svar på tråden katten har tratt och kliar sig mkt!
  • allt och lite till
    kodoktorn skrev 2008-01-22 11:58:09 följande:
    Har hon öroninflammation el har hon varit i slagsmål, vad har hänt?
    ne hon har kastrerats!!!
    vet inte om hon har öroninflamation tror det blev så för hon inte får tvätta sig :S
  • sanna77

Är du helt säker på att hon inte har öronskabb?

• SilentStar

Vår katt hade tratten i 10 dagar när hon blev kastrerad! det hade varit bra om du hade haft av tratten då och då så hon hade kunnat få lite andrum, men försent att tänka på nu.

Ta av tratten om såret ser fint och läkt ut.

Annars hade du ju kunnat ringa din veterinär och fråga om du vart osäker..

• SilentStar

Klart din katt får tvätta sig! En kastrerad hon katt har tratt för att hon inte ska slicka och tugga i såret, det är det enda. resten av kroppen får hon ju tvätta.

allt och lite till skrev 2008-01-22 12:01:19 följande:

ne hon har kastrerats!!!vet inte om hon har öroninflamation tror det blev så för hon inte får tvätta sig :S
  • sydneygirl

Tratten ska vara på 7-10 dagar beroende på hur benägen hon är att slicka och hur såret läker förstås.

Efter 11 dagar borde såret se bra ut och ha "stängt" sig helt, och då är det ok att hon slickar på det.

Min minsting kastrerades nyligen och jag tog av tratten nu i helgen, efter 9 dagar. Under tiden hon hade den lät vi henne vila från tratten i 10 minutersblock några gånger om dagen medans vi bevakade henne och såg till att hon inte slickade på såret. Men då kunde hon iaf tvätta sig på andra ställen och klia sig ordentligt (tror tratten kliade mycket i nacken).

• allt och lite till
    Ayya skrev 2008-01-22 13:18:25 följande:
    Är såret läkt?
    japps
    men det sticker fram trådar där dom har avslutat såret!
    är rädd att hon börjar dra i dom :S
  • camnord

Vi behövde inte ha tratt på våran honkatt när vi kastrerade henne veterinären sa att det inte alltid behövdes och det har inte varit några som helst problem för oss!!

• Birgitta2

Jag tog av tratten dag 2 och höll ett öga på kissen. Hon drog varken i stygn eller pysslade med såret. Slickade lite men det var ok sa vetten.

Låt henne slippa tratten så länge hon inte drar i stygnen. Kolla så att hon inte har svart gojs inne i öronen. Då kan du börja med att köpa öronrens (för katter) på apoteket, droppa i och torka av. Försvinner det inte, eller om det kommer tillbaka, kan det vara skabb.

• allt och lite till
    Birgitta2 skrev 2008-01-22 14:29:26 följande:
    Jag tog av tratten dag 2 och höll ett öga på kissen. Hon drog varken i stygn eller pysslade med såret. Slickade lite men det var ok sa vetten.Låt henne slippa tratten så länge hon inte drar i stygnen. Kolla så att hon inte har svart gojs inne i öronen. Då kan du börja med att köpa öronrens (för katter) på apoteket, droppa i och torka av. Försvinner det inte, eller om det kommer tillbaka, kan det vara skabb.
    oki... ja jag får köpa det på fredag(lön) hihi men gorde rent med topps och bomull i går och det värkar bra nu!
Svar på tråden katten har tratt och kliar sig mkt!