• knodden och vi

Vad har hänt med vår häst???

Hej, häromdan när vi tog in våra hästar såg vi att  nordsvenskens pung var som en ballong. Försökte få undersöka saken han var otroligt öm. Han är kastrerad. Ser inga märken efter ev spark. Vetrinären har ja pratat med o han vet inte riktigt vad det kan va, ja skulle höra av mig imorgon om det var kvar då. Ingen feber o han kissar, nån som känner igen detta? Kan hästar få pungbrock?? Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Vad har hänt med vår häst???
  • challe 1

är det länge sen han är kastrerad? hade en shettis som blev jätte inflamerad men det var en kort tid efter kastreringen. hans pung blev helt varfylld. annars kanske han har fått sig en spark iaf? ibland så ser man ju faktiskt inte hovavtrycken.. om inte dom har broddar på sig.

kom precis att tänka på en annan grej. min kompis häst fick en sticka i benet, och hela benet svullnade upp. dom hittade stickan hos veterinären och den var pytteliten..
    har ni mycket små buskar och grejjer i hagen han kan ha kliat sig mot?

• knodden och vi

Han är elva år så han har varit vallack länge. Ja det är klart att en spark kan det ju alltid va. Tycker det var lustigt att vetrinären inte ville komma o titta. Inga taggbuskar i hagen, det äe ju väldigt blött o skitigt i hagen kan de få in smuts som har gjort paketet inflamerat? Tycker synd om honom.

• Pikaur

Ring en annan veterinär och kräv att de kommer ut och undersöker hästen.

• challe 1

Ts, vet ej hur smutset skulle ta sig in. dom har ju väldigt skyddat där. om det inte är nått litet sår. får ni känna alls? tvätta rent? lyst med ficklampa? är det varmt? hårt eller mjukt?
    och ring en annan veterinär, så dom kan komma ut och kolla. han kanske behöver en stelkrampsspruta om han inte har fått det..

• grabbmamman linda

Är kanske inte samma sak men min gamle hund fick oxå jättesvullen pung en gång..det var en hudinflammation.

Ring en annan vet.. gör säkert väldigt ont vad det än är.

• knodden och vi

Tack för era råd, imorgon när ja ringer vet, så ska ja kräva att han kommer o tittar annars ringer ja nån annan, absolut.

• Limone83

hej ja hästar kan få pungbrock och jag tror att det är mycket möjligt att det är vad er häst har fått.. få ut en veterinär så fort som möjligt eller ännu hellre åk till närmsta atg klinik, där finns riktiga häst veterinärer, litar ej på distriktarna..

• knodden och vi

Idag har vi pratat med två vet. o bägge tyckte att vi skulle avvakta utan att ens ha sett hästen!! Imorgon ska ja ringa en tredje. Kommer inte han ut så tar ja hästen till Skara djursjukhus. Nu är ja less på detta.

• sAiLe05

Vilka jä_va veterinärer måste jag få säga! Man ringer väl av en anledning... Vill du ha ut en vet så är det väl bara för dom att komma! Det är ju du som betalar!

Jag hade en vallack förut som hade ett "jättepaket" en dag när jag hämtade in honom från hagen. Han var skållhet och jag ringde vet direkt. Han hade fått ett bett (detta var på sommaren) av en bålgeting! Han fick hjälp med "pinkeriet", mediciner osv.
    Han hade ju jätteont stackarn! Ledsen

Troligtvis inte samma din häst blivit drabbad av, men en veterinär borde ju kolla upp det iaf.

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • Fighter

En kompis häst hade väldigt svullet skap.
    Det visade sig att han hade något problem med njurarna och var faktiskt inlagd en längre tid.

• knodden och vi

Nu har äntligen vet. varit här o tittat på hästen. Inget allvarligt vad han sa iallafall, vi ska avvakta o se om svullnaden lägger sig. Han är bättre idag han ömmar inte alls så mycket längre. Svårt att säga vad som har hänt. Det hade varit lättare om det var sommar då kan ju insektsbett va anledningen. Det känns inte så hårt idag, skönt.  Ska ut o gå med han mycket sa vet.

• challe 1

okej.. ja gå och få igång blodsirkulationen känns ju som en bra idee. kanske han har fått sig en känga eller nått. inte ovanligt. hoppas han inte har så ont bara.

• knodden och vi

Hoppas också att han inte har såå ont. Han verkar ganska opåverkad idag, äter o verkar ej så irreterad som de andra dagarna. Det är svårt när djur mår dåligt. Nu ska ja ut o rida en av islänningarna o tänka på nått annat en stund, kram på er.

Svar på tråden Vad har hänt med vår häst???