• guild

Hur länge håller glögg...

...jag har glögg från bolaget, öppnades i julas...hur länge håller den?? Nån som vet!
    Hällas ut eller inte??
    Tack på förhand:D

Man lär aldrig förgäves, inte ens strunt .
  • Svar på tråden Hur länge håller glögg...
  • Netriosa

Vad jag har hört så håller den sig öppnad bara någon dag, om det stämmer vet jag inte.

• Butterscotch

Jag skulle hälla ut den, det är väl som vin ungefär. Det blir dåligt rätt så snabbt (vin på bara någon dag, glögg kanske lite längre). Lukta på den, luktar den jäst?

• Josse

Öppnad vet jag inte. Men oöppnat så har inte vinglögg något bästföredatum och alkoholfriglögg håller ca 1-1½ år oöppnat.
    Skulle väl tro att det är som det mesta att är det öppnat får man kanske lukta sig till om det är bra eller inte.

• guild

ok....tack för ni svarat...bara att hälla ut då...!

• mosterYster

Vänta här nu... i och med att det är alkohol OCH socker i så fungerar detta konserverande. ALDRIG I VÄRLDEN att glöggen är dålig NU?!? Öppnad eller ej!!

Återkom i sommar, eller nästa år, då kan vi ta en ny funderare. Men häll inte ut den NU för Guds skull!!!

• Butterscotch
    mosterYster skrev 2008-01-22 18:36:33 följande:
    Vänta här nu... i och med att det är alkohol OCH socker i så fungerar detta konserverande. ALDRIG I VÄRLDEN att glöggen är dålig NU?!? Öppnad eller ej!!Återkom i sommar, eller nästa år, då kan vi ta en ny funderare. Men häll inte ut den NU för Guds skull!!!
    Vin jäser ju och blir äckligt (eller i alla fall inte lika gott) efter bara någon dag, varför skulle det inte vara samma sak med glögg? Jag vet i och för sig inte exakt vad glögg består av, men det heter ju starkvinsglögg eller vinglögg...?
  • mosterYster

Men, detta gäller inte på samma sätt för STARKvin som ju har högre alkoholprocent och dessutom är sött. Starkvin har bra mycket längre hållbarhet än vin, och glögg ännu mkt längre pga allt socker. Om du tänker på att man förr i världen kokade frukt och bär i socker (=syltade) för att de skulle hålla sig längre (innan man började tillsätta konserveringsmedel, så förstår du kanske vad jag menar.

Förresten är det bergis konserveringsmedel DESSUTOM i glögg... :-/

• mosterYster

Saxat från www.systembolaget.se (observera att det rör sig om ett eller flera ÅR gammal glögg!):

Jag har några oöppnade flaskor glögg (lätt, vanlig och stark) kvar från förra och kanske förrförra året. Är dessa OK, eller är de bara att slänga?
    Fråga: Hur länge håller glögg?
    Svar: Starkvinsglöggen är det inget problem med. Den klarar flera års lagring. Vad som händer är att det bildas fällning (ofarligt grums i botten på flaskorna) som bör silas bort.

Den vanliga vinglöggen har inte lika lång hållbarhet. Prova den innan du serverar den. Glöggen kan ha blivit trist i smaken, och det kan precis som i starkvinsglöggen ha blivit fällningar, men den har inte blivit farlig att dricka.

Lättglöggen är också ofarlig att dricka men har nästan säkert tappat smaken.

• guild

...hehe...har inte hällt ut den än...flaskan är bara öppnad och nästan full. Det är starkvinsglögg jag har. Får ta och smaka på den om det inte är "farligt"...

• Butterscotch
    mosterYster skrev 2008-01-22 19:08:14 följande:
    Saxat från www.systembolaget.se (observera att det rör sig om ett eller flera ÅR gammal glögg!):Jag har några oöppnade flaskor glögg (lätt, vanlig och stark) kvar från förra och kanske förrförra året. Är dessa OK, eller är de bara att slänga? Fråga: Hur länge håller glögg?Svar: Starkvinsglöggen är det inget problem med. Den klarar flera års lagring. Vad som händer är att det bildas fällning (ofarligt grums i botten på flaskorna) som bör silas bort.Den vanliga vinglöggen har inte lika lång hållbarhet. Prova den innan du serverar den. Glöggen kan ha blivit trist i smaken, och det kan precis som i starkvinsglöggen ha blivit fällningar, men den har inte blivit farlig att dricka.Lättglöggen är också ofarlig att dricka men har nästan säkert tappat smaken.
    Fast här svarar de ju på frågor om oöppnade flaskor.

Nåja, bästa sättet att få reda på om glöggen fortfarande är bra eller ej är att lukta och smaka på den! Det lär märkas ifall den blivit dålig.
  • guild
    Butterscotch skrev 2008-01-22 19:41:18 följande:
    Fast här svarar de ju på frågor om oöppnade flaskor.Nåja, bästa sättet att få reda på om glöggen fortfarande är bra eller ej är att lukta och smaka på den! Det lär märkas ifall den blivit dålig.
    ...ojdå, gör dom...!  Då häller jag ut den...igen:D
  • mosterYster

NÄ - häll inte ut!! Vi har portvin hemma som är urgammalt - vi är kräsna på vin. Och portvinet smakar fortfande bra...

• guild
    mosterYster skrev 2008-01-22 23:28:26 följande:
    NÄ - häll inte ut!! Vi har portvin hemma som är urgammalt - vi är kräsna på vin. Och portvinet smakar fortfande bra...
    hehe...då smakar jag på den......har varit olika bud, men jag testar...!
  • mosterYster

braaaaa....

Vad för glögg är det du har kvar förresten? Vi har kvar ungefär en mugg var av hjortronglögg. Den tar vi en kall dag någon gång framöver...ingen stress, den blir INTE gammal!!!

• sockertrollet

Häll inte ut glöggen Den kommer att hålla tills nästa jul också. Som mosteryster har hittat svar på så bildas det en sk fällnning som är helt ofarlig men inte så kul att dricka. Spritsmaken minskar också eftersom att flaska är öppnad och det kommer in luft. Men som sagt du kan fortfarande dricka den. Ett undantag är dock glögg som man kan köpa på tetra det håller som ett vanligt boxvin i ca 4 veckor. (jag har jobbat på systembolaget ) Lycka till med din glögg!

Svar på tråden Hur länge håller glögg...