• Cissi o Nattis

Någon som kan hjälpa mig räkna ut hur många kvadratmeter det är? (ska måla om)

Jag ska måla om i mitt vardagsrum, och nu undrar fom hur många kvadratmeter det är i affären, så dom kan räkna ut hur många liter färg som jag behöver köpa.
    Jag vet inte hur man räknar ut hela rummets kvadratmeter, men det är 3,5meter på kortsidorna och 5 meter på långsidorna och rummet har snedtak så på kortsidorna är det bara 137cm vägg, sen börjar taket.

Jag tycker att sånt här är jätte svårt att räkna ut, så jag undrar om någon kan hjälpa mig?? Det finns ett fönster på en av långsidorna som är 2 meter långt och 1 meter högt, på andra långsidan är det en normalstor dörr.

Förstår om ingen orkar räkna ut exakt men om någon vet på ett ungefär hur många kvadratmeter det är?

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig räkna ut hur många kvadratmeter det är? (ska måla om)
  • Maria40

Om du tar med dig rumsmåtten du har till affären så kan de hjälpa dig att räkna hur många liter du behöver.

Olika färg kan ha olika åtgång, dvs vissa burkar räcker längre än andra.

• Axels och Annies mamma

Hur högt är det i tak på långsidorna?

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Karpet

17,5 kvm om man inte räknar med fönster+dörr och snedtak. Alltså, golvet är 17,5 kvm.

• Axels och Annies mamma

Man tar väl bara basen x höjden dvs 3,5 x 1,37 för kortsidorna och 5 x höjd till tak på långsidorna och så plussar man ihop alla väggarna och tar bort fönstret och dörren så får du väggyta i rummet i kvadratmeter.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Cissi o Nattis

Tack så mycket för svaren då är det ca 40kvm väggyta och ca 17,5kvm golvyta om jag förstått det rätt

Angående höjden på taket så är det där det är som högst 2,5 meter.

• Cissi o Nattis
    virago skrev 2008-01-22 13:40:36 följande:
    Dvs 40 kvm väggyta

räknade du bort dörren och fönstret när du fick det till 40 kvm väggyta? om du inte gjorde det tror du att det kanske kan vara 35 kvm då när man räknat bort det?

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig räkna ut hur många kvadratmeter det är? (ska måla om)