• E l l a

Typisk svensk mat???

Min sambos syster ska komma och hälsa på oss, hon har aldrig varit utomlands och aldrig för den delen tidigare varit i Sverige och ska alltså vara här i cirka 2 veckor.

Eftersom hon är ganska så intresserade i div kulturer och vetgirig så tänkte jag slå till med riktigt mycket svenska grejer när hon är här, mat och saker som man gör...

Men vad är det som riktigt, typiskt svenskt ?

• Svar på tråden Typisk svensk mat???
  • Katja77

Stekt strömming med potatismos! Min moster är flygvärdinna och utomlands i långa perioder. Hon vill ofta ha strömming när hon kommer tbx till sverige!

• Mamma Ia

Exempel på mat är väl: sill, köttbullar, Janssons frestelse, knäckebröd, Kalles kaviar... Hmmm, vad svårt det var att komma på mer. Får fundera lite till!

• Jennie Brunflo

Palt
    Palbröd
    Blodbröd + fläsk
    Kolbullar
    Svenska köttbullar
    Strömming och sill i alla de former
    Köttsoppa med klimp
    Ostkaka

mm mm mm

• Katja77

*kom på* Kålpudding med potatis, sås och lingon är ju oxå husmanskost!

• Shoegal

Såg att du bodde i Skåne så spettekaka är väl det första jag kommer att tänka på, om man vill kombinera typiskt svensk mat med lite mer lokal mat

Köttbullar är väl det som de flesta förknippar med Sverige? (Swedish meat balls)

Kåldolmar tycker jag känns väldigt svenskt, men det är väl turkiskt egentligen? Annars får jag nog instämma med övriga om vad som känns som svensk mat

• Pojkmamma

Åh vad hungrig jag blev. Vad sägs om lite kalops med kokt potatis och rödbetor.

• Li78

osthyveln är väl veldigt svensk? kanske har den blivit vanligare utomlands nu. det kanske är något nytt för henne beroende på vartifrån hon kommer. kommer hon runt midsommar så är ju dansen, stången och smörgåsbordet svenskt.

• Shoegal

Jaaa, smörgårsbord! Det heter ju tom så på engelska...[schmorgoasboard] *S*

• lena ekman

Kräftor på det sättet vi äter dem.
    Surströmming

• E l l a

Tack allihop! Jisses vad hungrig jag blev nu...

• linlus

Kroppkakor med lingonsylt
    Köttbullar med potatis och brunsås och lingonsylt
    Stekt strömming med potatismos
    Stekt abborre med potatis och egen remoladsås
    Pytt i panna
    Ostkaka
    Renskavsgryta
    Tunnbrödsrulle

• Peki

Biff Rydberg - äkta lyxpittipanna
    Det är såååå gott när man steker köttet så att det fortfarande är rött innuti och serverar köttet, potatisen och löken bredvid varandra. Med var sin äggula till, mmmmm

Jansson har någon redan nämnt...
    Kalops, torsk med ägg- och persiljesås

Annars röstar jag på stekt strömming

• sötasofie

Lax i alla dess former brukar vara mycket populärt.

Gravlax, rökt lax, kokt lax med potatis och hemlagad majonäs...

Lax är ju känt överallt, iallafall inom den västerländska kulturen, som något väldigt "fint" och är ofta gräsligt dyrt i andra länder.

Sophie

Svar på tråden Typisk svensk mat???