villkorlig dom
nån som har avtjänat villkorlig dom?
nån som har avtjänat villkorlig dom?
Hur menar du då? Man avtjänar ju inte direkt en villkorlig dom utan är ute i "frihet" med övervakning och eventuellt andra aktiviteter man blir ålagd.
vad är det du undrar över?
Har man villkorlig dom har man INTE övervakning eller andra åtaganden. Det handlar om Skyddstillsyn.
Har man villkorlig dom betyder det en smäll på fingrarna och: "Ok för den här gången, men händer det igen då..."
vill veta lite mer hur många timmar man får?,var man ska jobba nånstans? mm.(handlar om stölder från affärer)
Vid villkorlig dom behöver man inte jobba nånstans. Det heter samhällstjänst när man ska jobba gratis, och det kan va mellan 40-240 timmar. Det är olika var man ska jobba, men det är alltid något samhällsnyttigt, tex en organisation eller inom kommunen på något vis. Var man ska jobba någonstans har inte med brottet att göra (tror jag) men däremot hur många timmar man måste avtjäna beror på hur grovt straffet är.
Vad är rubriceringen på brottet?
En villkorlig dom innebär att man släpps fri helt enkelt fast man har en prövotid på två år, och gör man nåt annat olagligt under den tiden så avbryts den villkorliga domen och man blir dömd till nåt annat istället.
Villkorliga domar kombineras iofs ofta med samhällstjänst, är det det som du tänker på?
Då är man alltså helt fri (under två år) men man får ett visst antal timmar som man ska jobba gratis, på sin fritid. Och samtidigt så är det en prövotid.
tack för svaren ja jag tänkte villkroligdom med samhällstjänst.men jag vet inte vad straffet blir men jag är nästan säker att det blir villkorlig dom ev med samhällstjänst.får man prick mm och hur länge står man kvar i polisregistret?
Ja nån form av prick i polisregistret får man om man blir dömd, men jag vet inte alls hur länge den finns kvar. 5-10 år tror jag beroende på vad det är för brott! Men det är vad jag tror alltså. Och polisregistret kollar väl inte vem som helst i, det är ju inte som ett kreditregister som folk kollar i titt som tätt. Polisregistret kollas väl bara om man tex söker speciella jobb mm... eller om man ska ta körkort, kanske.
Men som sagt, jag är inte helt hundra på den saken.
Hej anonym,
Det är ju lite svårt att säga vad du kommer dömas till, det beror på exvis hur mycket du har stulit, tillvägagångssättet, om du stulit förut (återfall) och din personalia (personliga upplysningar - hur ditt liv ser ut, risk för fortsatt brottslighet etc. Tingsrätten kan begära ett yttrande från frivården, då får du träffa någon därifrån som du får prata med och som sedan kan lämna ett förslag till lämplig påföljd.)
Är du tidigare ostraffad och rätten exvis kommer fram till att straffvärdet för dina gärningar är 1 mån fängelse, är det vanligast att man får en villkorlig dom, i kombination med dagsböter eller samhällstjänst. Men som sagt, detta är väldigt svårt att bedöma bara på dina uppgifter.
Om det blir villkorlig dom finns du kvar i belastningsregistret i 10 år.
Lycka till.
Informationen nedan finns på www.polisen.se
Det är påföljden, straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar. I Lag om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§ finns bestämmelserna om gallring ur belastningsregistret.
5 år efter dom, beslut eller godkännande
* Penningböter
* Dagsböter
* Tillträdesförbud
5 år efter det att straffet föll bort
* Förvandlingsstraff för böter (18 eller 21 §§ (1979:189) bötesverkställighetslagen)
5 år efter det att straffet föll bort
* Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
10 år efter dom eller beslut
* Villkorlig dom
* Åtalsunderlåtelse
* Skyddstillsyn
* Vård inom socialtjänsten
* Fri från påföljd
* Besöksförbud
10 år efter det att påföljden verkställts
* Fängelse
* Sluten ungdomsvård
* Rättspsykiatrisk vård
En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en anna uppgifts gallringstid ej infallit.
Alla uppgifter i registret gallras dock efter 20 år med vissa undantag.
tack för svaren.jag tror det blir rättigdom innan 1 mån.ha varit på frivården där skrev de att jag var lämplig för villkorlig dom med samhällstjänst.jag står inte med i brottsregister mm liknande sen innan men det var mkt de hittade hemma.
om man är straffat för ngt innan hur länge kan straffet vara då? nån som vet?