• Kaya

Kan man spara på maträtter med spenat och värma senare?

Jag får för mig att jag har läst att man aldrig ska spara på rester av spenat (paj, soppa, osv) och värma vid ett senare tillfälle? Är det så eller har jag missförstått saken? Har det i så fall med att göra det där "giftet" som finns i spenat (garvsyra??)?

• Svar på tråden Kan man spara på maträtter med spenat och värma senare?
  • lata kocken Johanna

de får ofta en lite obehaglig smak tyvärr

garvsyra är inget gift förresten

• Kaya

Nej kanske inget gift men visst ska man helst dricka mjölk till för att neutralisera det? Och visst ska inte spädbarn äta spenat? (eller rödbetor m.m.)

Eller är det bara skrock...?

• lata kocken Johanna

det är ganska svårsmält men annars är det inga som helst problem

dricker du mjölk till rödvin det innehåller stora mängder garvsyra

• Shamboo

Nej, du ska INTE värma upp spenat igen eftersom det är nitrit som bildas under uppvärmningen, inte enbart garvsyra. Nitrit kan du läsa mer om på google, inte så hälsosamt...

• lata kocken Johanna

det är så små mängder nitrit att man får i sej mer av en skiva vanlig prickig korv

• Kaya

Okej så om man tål prickig korv tål man också lite uppvärmd spenat, eller?

Jag dricker själv varken mjölk eller rödvin...! Däremot brukar jag ge min son (4 år) ett glas mjölk när vi äter t ex spenatsoppa för att min egen mamma påstod att man skulle göra så...

• CoolJen

Kaya: man ska inte dricka mjölk till spenat...iaf. inte om man är ute efter järnet i spenaten. Kalcium motverkar kroppen till att ta upp järn. C-vit hjälper till...så ge han ett glas juice istället

• Piffi

Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer kan man värma upp spenat och äta det igen om man har sett till att kyla det snabbt från början. Det ska alltså inte stå framme i rumstemperatur längre än nödvändigt, för det är då nitriten bildas.

• Kaya

TACK Piffi! Då vet jag - jag är alltid noga med att kyla ner allting snabbt så i så fall borde jag kunna äta spenatsoppan som jag har i frysen utan att oroa mig... I alla fall om den smakar OK.

CoolJen - spenatsoppa och juice!!!! Låter som recept på halsbränna big time! Tur att inte min son är gravid...

• lata kocken Johanna

precis som piffi säger är det

men man ska alltid kyla maten så fort som möjligt - ffa pga risken för matförgiftningar vilket är en mycket större fara än lite nitrit ngn gång ibland (eller rätt ofta med tanke på att det finns i princip alla köttberedningar som korv, skinka etc)

antingen vattenbad med iskallt vatten
    eller direkt utan lock i kylen eller frysen

• Den mysiga

Jag har lärt mig att man inte ska värma upp spenat mer än 1 gång.
    har du haft spenatsoppan fryst så får du tina försiktigt.
    Nitritet bildas ju i all mat vi värmer men ännu mer i spenat.

Spenatsoppa som är så lätt att göra behöver man väl inte frysa??
    Jag brukar göra från fryst spenat, tinar försiktigt på låg värme typ 1:an
    Sedan tillagning med buljong o vad man vill ha i!
    Helst ska man bara ha det liggande framme o tina så!

• Kaya

Nej man "behöver" inte frysa det men om det råkar bli över vill man ju inte kasta bort det... och sen kan man ju göra spenatpaj och sånt också och det vill man ju inte göra så det bara räcker till en måltid...

Svar på tråden Kan man spara på maträtter med spenat och värma senare?