• Anonym (fettot)

Kommer jag gå ner i vikt om jag äter såhär?

Idag åt jag ett paket med Risenta sesamkakor till frukost (innehåller fyra små kakor gjorda på sesamfrön och honung/socker)

till lunch har jag ätit lite lättsaltade riskakor (bra magfyllnad så man slipper hungerskänslorna)

Nyss fick jag en enorm hungerskramp men den "botade" jag med en näve russin.

Middag äter jag som normalt hemma efter jobb, kanske jag borde skippa den också för att gå ner mer i vikt, men vill inte gå så extremt..kommer äta mindre portioner iallafall.

Så räcker detta för att jag ska gå ner i vikt?

Vill gå ner runt 6 kilo..men kan inte lösa det med träning och så eftersom jag jobbar så sent så jag hinner aldrig träna. Jag går promenader med hunden varjedag, det borde väl hjälpa på viktnedgången?

Jag tänker iallafall fortsätta äta dessa risenta kakorna till frukost, de ger lite energi med sockret och så är de goda också :)

• Svar på tråden Kommer jag gå ner i vikt om jag äter såhär?
  • Clever LG

Jag tycker att du borde satsa på GI-metoden eller VV. Det är en klyscha men frukosten är dagens viktigaste mål och bör vara rik på protein och grönsaker för att få den rätta starten. Riskakor är inget bra kompliment.

Lycka till, men va rädd om dig. För snabb viktnedgång genom t.ex svält leder ofta till dubbel uppgång.

• Anonym

Troligtvis går du ner eftersom det är så fruktansvärt lite du äter. Men du gör det verkligen inte på ett bra sätt. Skaffa kunskap och ät normalt & rör på dig. Kan inte se ngt positivt med din metod alls av flera anledningar.

• Anonym (fettot)

Hmm jag trodde riskakor var nyttiga..är de inte det

Clever LG skrev 2008-01-22 17:50:55 följande:

Jag tycker att du borde satsa på GI-metoden eller VV. Det är en klyscha men frukosten är dagens viktigaste mål och bör vara rik på protein och grönsaker för att få den rätta starten. Riskakor är inget bra kompliment.Lycka till, men va rädd om dig. För snabb viktnedgång genom t.ex svält leder ofta till dubbel uppgång.
  • Anonym (orolig)

Om man äter så lite som du gör så kan det tom vara svårt att gå ner i vikt eftersom din kropp svälter och då släpper den inte gärna ifrån sig "fett".
    Tallriksmodellen och motion går man ner av.

• Anonym (fettot)

Anledningen till att jag äter normalt är ju att jag ser ut som jag gör

Anonym skrev 2008-01-22 17:53:54 följande:
    Troligtvis går du ner eftersom det är så fruktansvärt lite du äter. Men du gör det verkligen inte på ett bra sätt. Skaffa kunskap och ät normalt & rör på dig. Kan inte se ngt positivt med din metod alls av flera anledningar.
  • Anonym (orolig)

Nästan helt säker på att du är hur fin som helst! Man kan inbilla sig mkt själv...

• Clever LG

Riskakor är egentligen kolhydrater. De är bra efter träning för att få en energikick. Visst de är luftiga och känns bra i magen, MEN det är bättre att satsa på protein istället.

Kan du inte kika lite på GI, eller helt enkelt börja äta efter talriksmodellen?. Små förändringar kan leda till stort.

Sedan är det ju så precis som anonym säger, äter man för lite så ställer kroppen in sig på svält. Vilket gör att den "slukar" allting som kommer ned i magen.

• uniMog

helt fel val och dessutom svälter du dig.

Prova köra med tallriksmodellen istället: fyll varje mål en tallrik till 50% med grönsaker, 25% protein (kött,fisk,fågel,bönor,linser....) och resten kolhydrater (ris,pasta...) och välj gärna bra kolhydrater så långt det går (råris före vitt ris etc)

2-3 frukter per dag och minst 1½l vatten.

Why are vampires always so stupid?
  • 1111111

Anonym (fettot) skrev 2008-01-22 17:47:36 följande:

Idag åt jag ett paket med Risenta sesamkakor till frukost (innehåller fyra små kakor gjorda på sesamfrön och honung/socker)till lunch har jag ätit lite lättsaltade riskakor (bra magfyllnad så man slipper hungerskänslorna)Nyss fick jag en enorm hungerskramp men den "botade" jag med en näve russin.Middag äter jag som normalt hemma efter jobb, kanske jag borde skippa den också för att gå ner mer i vikt, men vill inte gå så extremt..kommer äta mindre portioner iallafall.Så räcker detta för att jag ska gå ner i vikt?Vill gå ner runt 6 kilo..men kan inte lösa det med träning och så eftersom jag jobbar så sent så jag hinner aldrig träna. Jag går promenader med hunden varjedag, det borde väl hjälpa på viktnedgången?Jag tänker iallafall fortsätta äta dessa risenta kakorna till frukost, de ger lite energi med sockret och så är de goda också :)
    Att starta dagen med kakor med honung och socker är ingen bra idé eftersom det sparkar upp blodsockret, då går insulinproduktionen igång och det leder till att ditt blodsocker kommer vara nere om några timmar igen, då kommer matthet och sötsug. Sen kommer du inte orka hålla den där dieten särskilt många dar eftersom du äter för lite och du kommer inte heller få i dig tillräckligt med näring och vitaminer. Russin innehåller för övrigt också mycket socker. Det är bättre att äta lite nötter till mellanmål.

Jag följer en tvåveckors GI-meny som jag hittade i expressen. Om du googlar på GI rivstart vecka 1 så kommer den dyka upp på första sidan (jag vet inte om jag får länka dit?). Eller PMa mig så kan jag skicka tillbaka länken till dig. Det är ordentlig frukost, regelbundna måltider och mellanmål som gäller. Jag håller mig mätt. Enda problemet för mig är att klura ut hur jag ska veganisera recepten eftersom jag inte äter kött.

Sen om du jobbar sent så är det viktigt att planera måltiderna så att du inte äter för sent på kvällen för då har kroppen ställt in sig på att inte bränna fett utan vila. Jag har läst rekommendationer att man ska äta på de vanliga tiderna även när man jobbar natt, det vill säga frukost på morgonen efter man jobbat klart alltså innan man går och lägger sig.

Själv har jag gått upp mina extrakilon när jag jobbat natt... Lätt hänt.

Lycka till med din viktnedgång, men var rädd om dig och använd inga svältmetoder.
  • Anonym

oftast gör man fel fast man inte vet om det. jag gick upp fast jag trodde jag åt ändå rätt ok. men jag började på VV å upptäckte att den där lilla merförpackningen och delicatobollen jag ofta åt som fika på skolan var lika mkt kalorier å fett som en lättare lunch/middag. vilken överraskning!! det är även viktigt att få i sig nyttigt fett i lagom dos, kalcium ifrån mjölk, ost och dyl, lagom mkt kolhydrater (grova) och proteiner och sen får man inte glömma frukt & grönt. att gå ner i vikt på ett bra sätt är inte lätt, det krävs mkt kunskap!

Det är väldigt lätt att äta lite för mkt eller fel utan att veta om det. Å äter man så lite som du har tänkt dig kommer du inte orka röra på dig och bli väldigt energilös/trött.

Svar på tråden Kommer jag gå ner i vikt om jag äter såhär?