• Wilowa

Förslag på enkel, billig och hälsosam mat

Jag sitter och försöker göra en 6-veckorsmatsedel. Jag har fyllt i de maträtter som vi brukar äta, men det blev några hål som jag behöver hjälp att fylla. Sedan är även tanken att jag på sikt ska byta ut de vanliga maträtterna mot nya (just nu återkommer de flera gånger på schemat).

Snälla hjälp mig! Fast länka inte till teastlines startsida, för där har jag varit och kollat. Rörigare sida får man leta efter! Fast det går utmärkt att länka till speciella recept!

jag söker alltså recept som är lätta att laga och som går fort, som är billiga och hälsosamma. Det är även bra om de är barnanpassningsbara.

• Svar på tråden Förslag på enkel, billig och hälsosam mat
  • LiindaE

gjorde blomkållåda igår med soltorkade tomater basilika ost och chili...super gott (åt med ris till)

idag blir det potatislåda med tonfisk lök,gräslök och majs

billigt och gott

• Wilowa
    Svar på #1
    Du får jättegärna skriva ner recepten eller länka!
  • Jolinsmamma

jag kan tipsa om vad vi åt till middag idag. Jag känner precis som du att man äter samma mat hela tiden, så nu har jag börjat prova lite nya (och förhoppningsvis hälsosamma) maträtter. Jag hittar många recept på arla.se...kanon sida!
    Men detta receptet kom jag på själv.
    bryn kycklingfileer skurna i bitar...krydda med salt och peppar Slå på några dl kycklingbuljong. Häll i en burk lätt cremefraishe, rivet skal och saft från 1/2 eller 1 lime (beror på hur mycket lime man tycker om) och häll i önskad mängd thai sweet chillisås. Till detta åt vi fullkorns bulgur. Första gången jag äter bulgur och det var jätte gott!! Ett nyttigare alternativ till ris.
    Detta kommer vi äta fler gånger iallfall. Men som sagt, gå in på arlas hemsida och sök på recept...finns massa goda recept där!
    lycka till

• Wilowa
    Svar på #3
    Det lät gott! Fast blev det starkt? Jag tänker främst på barnen. Visserligen brukar jag krydda lite extra på tallriken...
  • Kattstugan

Tjena Einstein! Här är en favorit:

Rensa en grillad kyckling
    Fräs i stor panna:
    En gul lök
    En bit purjolök
    En röd paprika
    En grön paprika
    Häll över ett paket krossade tomater och smula i 1/3 buljongtärning
    Låt puttra en stund
    Häv i kycklingen i småbitar
    Puttra lite till och krydda med massor av oregano
    Klart! Ät med pasta.

• Wilowa
    Kattstugan skrev 2008-01-22 20:10:40 följande:
    Tjena Einstein! Här är en favorit:Rensa en grillad kycklingFräs i stor panna: En gul lökEn bit purjolökEn röd paprikaEn grön paprikaHäll över ett paket krossade tomater och smula i 1/3 buljongtärningLåt puttra en stundHäv i kycklingen i småbitarPuttra lite till och krydda med massor av oreganoKlart! Ät med pasta.
    Det lät verkligen gott! Har du testat att ha i stekt kykling? Det är ju så kort hållbarhet på färdiggrillad kykling.
  • Kattstugan

Einstein: nä det har jag inte provat, men det borde ju funka lika bra!

• Trollens mamma

Här kommmer ett tips!

VÅFFLA MED MORÖTTER O SPENAT

Det här receptet ger ca 6 våfflor.

2 ägg
    2 stora morötter
    1 dl fryst spenat (lite tinad och avrunnen)

3 dl vatten

2 dl dinkelmjöl
    1 dl vetemjöl
    2 msk krossade linfrön

1/2 dl fiberhavregryn
    1/2 tsk salt
    3 msk rapsolja

Vispa i hop äggen i en skål och tillsätt sedan vattnet och rör om.

Riv morötterna och häll ner dem i smeten tillsammans med spenaten.

Ta fram en annan skål och blanda dinkelmjöl, vetemjöl, linfrön havregryn, citronskal och salt.

Tillsätt blandningen i äggsmeten och rör om.

Pensla ett våffeljärn med rapsoljan och grädda våfflorna.

Servera gärna med en köttfärsröra till och en god grönsallad.

• Amrit

Billigt och enkelt? Potatissoppa!

Koka potatis, purjolök och morot med en grönsaksbuljongtärning, jag brukar höfta mängderna grönsaker men mest potatis!

När grönsakerna är mjuka ta en hålslev och sleva upp dem i matberedaren, passera grönsakerna och späd med vattnet du kokat dem i. Slå sedan tillbaka soppan i grytan och späd med vatten eller mjölk tills den är lagom tjock. Sen kryddar du efter behag med favvokryddorna!

• Wilowa
    Svar på #10
    Tack! potatissoppa är ju jättegott ju. Det är hemskt vad man snöar in sig på de maträtter som man brukar göra! jag är lärare och får ju potatissoppa på skolan ibland!
  • LiindaE

och idag tänkte jag göra ngn gratäng med broccoli...
    typ :
    broccoli, ägg,cremefraiche ,paprika och lök -in i ugnen och låt ägg blandningen stelna

äter med quinoa lr kanske ris och cocktailtomater

ang dom andra recepten...jag höftar bara ...det är vad jag hittat på för stunden.....

• Wilowa

Nu sitter jag här igen och försöker fylla min meny! snälla ge mig fler förslag!

• gammeltacka

Snabb och enkel tonfiskpasta.

Fräs en lök och 3-4 klyftor vitlök, häll i 2 burkar avrunnen tonfisk, chilisås (3-4 msk?)och 3 dl grädde valfri sort (magra kan behöva redas av). Puttra lite, smaka av med svartpeppar och salt. Servera till pasta med någon grönsak.

• LiindaE

stekta äpplen till det mesta är sjuuuukt gott!

• PerG

Gulashsoppa! Det åt vi så sent som idag.

Vi har använt detta recept: www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=1414

Se till att ha gott om tid bara! Det tar c:a 3 timmar, men du behöver inte "jobba" mer än c:a 20 minuter (skära kött, lök och paprika samt bryna den).

Väl värt väntan iallafall! Perfekt söndagsmiddag med en klick creme fraiché och en bit gott bröd till. (Gärna med ett gott mörkt öl också)

Det finns en "snabbvariant" också med köttfärs, men den har jag inte provat:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=542023

• Pollica

Denna tycker jag är supergod, nyttig & enkel att tilllaga.
    Om du vill ha lite starkare kan man tillsätta lite samba oelek.

Ingredienser
    4 kycklingfiléer
    1 liten purjolök
    1 apelsin
    1 mango
    1-2 msk rapsolja
    2 tsk kycklingfond
    1 tsk maizena + kallt vatten
    Salt
    Peppar
    1-2 msk mango chutney

Gör så här
    Strimla kycklingfiléerna. Ansa och skär purjon i sneda skivor. Riv skalet på apelsinen och pressa ur saften. Skala, kärna ur och skiva mangon.

Fräs kycklingen i omgångar i fettet i en stor stekpanna. Ta upp den och lägg på ett fat. Fräs sedan purjon lätt.

Mät upp apelsinsaften och fyll på med vatten tills vätskemängden är totalt 1½ dl. Rör ut fonden och maizenan med apelsinsaften. Häll ner det i stekpannan och blanda ner kycklingen, det rivna apelsinskalet och mangobitarna. Krydda med salt och peppar.

Låt grytan koka ett par minuter. Smaka av med mango chutney.

Servera med ris, sallad och eventuellt extra chutney vid sidan om.

• Tess the mess

Vi har börjat prenumerera på "LagaLätt", de har massor med nyttig mat som går snabbt att tillaga.

• Pollica

Kyckling Stroganof
    4 pers
    Ingredienser
    4 kycklingfiléer eller urbenat lår
    1 gul lök i tunna klyftor
    200 g skivade champinjoner
    1 msk smör
    1 msk olivolja
    1 dl torrt vitt vin
    1 msk paprikapulver, starkt
    1 dl lätt creme fraiche
    2 msk tomatpuré
    1 ½ msk fransk senap
    1 tsk salt
    2 krm nymald svartpeppar

Gott med pressad potatis & vitkålsallad

Gör så här:
    1. Strimla kycklingfiléerna. Fräs lök och svamp i smör och olja på svag värme 2-3 min. Lägg i kycklingstrimlorna och låt fräsa med.
    2. Tillsätt vin och paprikapulver och sjud 2-3 min. Vänd ner creme fraiche, tomatpuré och senap och sjud ytterligare 2-3 min. Smaka av med salt och peppar.

Örtpanerad kotlett
    Ingredienser
    2 benfria fläskkotletter
    1/2 msk smör
    1/2 tsk salt
    1 krm peppar
    1/2 msk dijonsenap
    1 dl hackade färska örtkryddor:
    basilika, timjan, rosmarin
    Sås:
    1 dl vatten
    1 msk konc kalvfond