• Åke Vilse

Vid vilken ålder kan man ge kiwi?

Han är 6 månader och jag har fått en massa kiwi, kan vi mosa och ge honom?

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
  • Svar på tråden Vid vilken ålder kan man ge kiwi?
  • MaddeMamman

kivi är väldigt skarpt och ger diarre som svider. du kan blanda väl mogen kivi med banan, on det inte är av de första smakproverna

• Nettis1975

Man ska undvika kiwi till små barn då det kan vara allergiframkallande. Att tänka på är att det kan skada ögonen om barnen får det på händerna och kliar sig i ögonen.

• MaddeMamman

många är känsliga för "håret" på skalet

• Åke Vilse

Tack för hjälpen!

Han får nog stå över.

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
  • Sam Zw

kivipure kan man ju köpa i burk till små bebisar, så det måste dom väl få äta i allfall?
    kan de skada ögonen om de får in puren i ögonen också? varför skada?

• Sam Zw

vilken ögonskada menar jag

• The Bumblebee

Finns som sagt kiwipuré på burk fr. 8 månader.

Mina barn har fått kiwi tidigt (5-6 månader) eftersom det har varit ett av de få sakerna som faktiskt behjälpt hård mage. Har verkligen a-l-d-r-i-g varit med om, eller hört talas om någon, som fått frätande diarréer av kiwi Hur mycket kiwi har de då fått/ätit?

Allergirisken finns ju. Men man ger ju bara lite först - som med all mat - för att se så barnet inte är överkänsligt.

Undrar oxå på vilket sätt kiwi är skadligt för ögonen?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • The Bumblebee

Borde inte ha skrivit frätande diarréer - kopplade ihop diarréer som svider med frätande. Men det är ju inte riktigt samma sak.

• Höstbaby2006

Vår kille fick ordentliga utslag i ansiktet och på halsen av kiwi. Jag tror att han var kring 6,5 månader då vi testade det och då i form av en blandad fruktburk som rekommenderades från 5 mån.

När vi var på läkargranskning med honom berättade jag för läkaren om utslagen och hon sa att man helst ska ge kiwi sist av alla smakisar, eftersom det kan ge riktigt kraftiga reaktioner. Hon sa att vi ska helt avstå från att testa kiwi igen, eftersom han kan få en mycket kraftigare reaktion nästa gång.

Så vänta gärna med att ge ditt barn kiwi!

• The Bumblebee
    Höstbaby2006:
    Den enda fruktpuré innehållandes kiwi som jag sett är från 8 månader. Sempers Kiwi och päronpuré. Visste inte att det fanns andra?

Jobbigt att er pojke var så allergisk. Kusinen till mina barn var oxå känslig, de testade pyttelite (½ tsk) och hon fick lite utslag kring munnen. Väntade sedan ett halvår med att ge - och då var hon inte alls känslig. Gäller att gå varsamt fram - särskilt om man har allergier i släkten!
  • MaddeMamman

Jag talar av egen erfarenhet hade också mycket kiwi hemma ett tag..
    The Bumblebee skrev 2008-01-22 20:49:09 följande:

Borde inte ha skrivit frätande diarréer - kopplade ihop diarréer som svider med frätande. Men det är ju inte riktigt samma sak.
  • CCA

Jag fick tipset av bvc att ge min dotter kiwi när hon var runt 6mån för att motverka förstoppning.

• Ananaspaj

Kiwi är starkt allergiframkallande. Jag menar inte att man FÅR allergi av kiwi men om man är allergisk kan kiwi vara farligt. Här i Gbg är det strängt förbjudet att ha kiwi i skolor och på dagis!

Jag hade struntat i kiwi fram tills dess jag ser att mitt barn inte verkar ha allergibesvär av någon sort..Några år tror jag.

Svar på tråden Vid vilken ålder kan man ge kiwi?