• skorven2

Halsfluss, snabbtest för StrepA

Jag sitter med halsfluss, har ett förflutet med många halsflussar och en halsböld senaste gången jag hade halsfluss. Förra gången berodde dock halsflussen på virus och kåvepeninet fungerade inte vilket ledde till halsböld.

Men, nu till denna gång. Jag var till läkaren igår med 38 graders feber, hade då haft feber i ca 3 dagar och ont i halsen i 4 dagar. Jag har då jag är frisk rätt stora halsmandlar men nu är dom ju då ännu lite större och med vita beläggningar samt lite röda svullnader. Läkaren tyckte det såg fult ut i halsen. Jag kände mig sjuk i kroppen och var rädd för halsböld igen. Fick göra ett snabbtest för StrepA vilket var negativt, crp låg på 98. Pratade med läkaren och tjatade till mig penicillin, hon tyckte att jag borde ha det i väntan på odlingen. Redan idag, dagen efter jag började med penicillinet är det så mycket bättre. Det tyder väl ännu mer på en bakterie. Ska bli så spännande att få svar på odlingen.

Mina frågor: Är StrepA-snabbtest verkligen så opålitligt? Om även odlingen är negativ, kan det då vara någon annan bakterie eller ser de verkligen allt det kan tänkas vara på odlingen? Tror ni det är bakterie eller virus jag har?

Är ju rädd att någon läkare ska säga "nej du får inget penicillin för snabbtestet är negativt". Men jag får så otroligt svullen hals och är rädd för halsböld igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-22 21:03
    Ingen??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-22 21:04
    Ingen??

• Svar på tråden Halsfluss, snabbtest för StrepA
  • skorven2
    Svar på #1
    Nu har jag fått svar på odlingen som gjordes och jag hade Betastreptokocker grupp G som inte syns på snabbtestet.
  • Max mamma

Min Max hade 5 st halsflussar på 3månader under våren 2004,INGEN gång visade det att han hade streptokocker på halsproven...de 3 första ggr fick han penecillin,sen provade vi utan penecillin-han blev av med halsflussen å har aldrig haft det igen sen dess.

Svar på tråden Halsfluss, snabbtest för StrepA