• Julie

Var kommer alla dessa finnar ifrån efter avslutad amning?

Jag har knappt haft en finne förut i mitt liv och nu helt plötsligt, efter att jag har slutat att amma mitt andra barn och ägglossningen har kommit tillbaka, ploppar de upp i tid och otid i ansiktet. Överhuvudtaget har min hy blivit skräp, vilket jag aldrig har haft problem med förut.
    Någon som vet varför det blir så här?
    Vad tusan ska man göra åt problemet?

• Svar på tråden Var kommer alla dessa finnar ifrån efter avslutad amning?
  • Knott

Jag har upplevt förändringar i hyn både i samband med att man slutat med minipiller, blivit gravid, fött barn, ammat och slutat amma, det känns som att alla dessa saker som påverkar hormonerna ställer till det för hyn... Om jag minns rätt från förra gången blev jag en riktig torris (hår och hy) när jag ammade och att det sedan gick tillbaka efteråt. Har du också märkt ngn förändring i övrigt? I så fall kanske dina produkter inte passar din hy nu efter avslutad amning? Eller så behöver hyn bara lite tid på sig att ställa om sig...?

• mammacatta

De tog väl båten över viken - är det väldigt trångt runt... tja mjölkpallen?
    Men om du tjackar lite koskenkorva å hystar iväg så försvinner säkert problemet med finnarna åxå.

Det är värre med norrmän, vad gör man då?

ps: hormonerna återställer sig på ett halvår eller så.

• Nikhita

Hej! jag vet hur det känns!

Fick barn för 2 år sedan och sedan dess har jag finnar HELA TIDEN!!

Har varit hos doktor som inte ser detta som ett problem, men jag mår kass.
    Ska till posten strax och hämta ett paket vitamin b5 och hålla tummarna att det hjälper.

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Julie
    mammacatta skrev 2008-01-23 19:38:39 följande:
    De tog väl båten över viken - är det väldigt trångt runt... tja mjölkpallen?Men om du tjackar lite koskenkorva å hystar iväg så försvinner säkert problemet med finnarna åxå. Det är värre med norrmän, vad gör man då?ps: hormonerna återställer sig på ett halvår eller så.

Hahaha, så du menar att om jag häller i mig en flaska Kosken så försvinner problemet? Eller ska det vara för utvärtes bruk?

Tar det varkligen ett halvår innan man är hormonstabil igen?

Bara att vänta sisådär en tre månader till då....*suck*

• Julie
    Knott skrev 2008-01-23 19:32:18 följande:
    Jag har upplevt förändringar i hyn både i samband med att man slutat med minipiller, blivit gravid, fött barn, ammat och slutat amma, det känns som att alla dessa saker som påverkar hormonerna ställer till det för hyn... Om jag minns rätt från förra gången blev jag en riktig torris (hår och hy) när jag ammade och att det sedan gick tillbaka efteråt. Har du också märkt ngn förändring i övrigt? I så fall kanske dina produkter inte passar din hy nu efter avslutad amning? Eller så behöver hyn bara lite tid på sig att ställa om sig...?

Nä inga som helst förändringar....eller...tja håret har nog kanske blivit bättre faktiskt. Men i övrigt är jag en torris i huden.....å så detta fejs som inte känns kul. Jag har visserligen bytt rengöringsprodukter också, men efter att problemet dök upp.

Kanske ska gå tillbaka till det gamla och se om det blir någon förbättring....eller hitta ytterligare något nytt märke.

Några tips på bra varianter?

Har kört Clinique i hela mitt liv, men nu kör jag snikvarianten från Apotektet = Vichy.

• mammacatta
    Svar på #5
    Tja, halvår, ett år, en månad.
    Det är olika.
    Men kroppen har gjort en liten hormonraket i 9 månader, det tar det tiden att bli normal igen så...

Men koskenkorva är till finnarna.

Men ta en hutt själv du - det kan inte skada!
  • Knott
    Julie skrev 2008-01-24 17:27:02 följande:
    Nä inga som helst förändringar....eller...tja håret har nog kanske blivit bättre faktiskt. Men i övrigt är jag en torris i huden.....å så detta fejs som inte känns kul. Jag har visserligen bytt rengöringsprodukter också, men efter att problemet dök upp.
    Kanske ska gå tillbaka till det gamla och se om det blir någon förbättring....eller hitta ytterligare något nytt märke.
    Några tips på bra varianter?
    Har kört Clinique i hela mitt liv, men nu kör jag snikvarianten från Apotektet = Vichy.
    Det där med produkter är jättesvårt! Personligen har Clinique aldrig funkat för mig, men det är ju så olika och jag har väldigt känslig och reaktiv hy. Min absoluta favorit sedan många år är Decléor men det är rätt pricey plus att man bör göra en hudanalys hos en hudterapeut för att vara säker på att man lägger pengar på produkter som är rätt för ens hudtyp. Vichy är faktiskt ett riktigt bra märke ur kvalitetssynpunkt (det har jag även fått hudterapeuter som egentligen jobbar med Dermalogica och Decléor att motvilligt erkänna) men det är ju fortfarande ett krux att hitta de produkter som är rätt för hudtypen... Jag har nyligen bytt från Vichy till Dr Hauschka (säljs på hälsokost) och är hittills jättenöjd men har kanske inte använt det tillräckligt länge för att egentligen yttra mig...
  • snuffse

Hörde att någon med mycke finnar började dricka proviva för sin oroliga mage och blev mycket bättre i hyn.
    Det var nåt om tarmfloran inte var i balans så kan den inte heller tillgodo göra sig allt och mycket styrs kanske från magen??

Det kan ju vara värt att prova?

• stephanie

jag fick oxå det problemet har heller aldrig haft finnar.
    fast mina satte sig i hela pannan jätte många och små. till slut blev jag trött pådet och gick till läkaren så fick jag en salva som var mot acne. den var faktiskt jätte bra. mne så fort jag slutar andvända den så kommer dom tillbaka igen. har det lite bättre nu så mina hormoner har klyddat mer än 2år så det är kanske lite olika för alla. men gå till läkaren och hör om någon acne salva.

• Julie
    mammacatta skrev 2008-01-24 17:55:23 följande:
    Svar på #5Tja, halvår, ett år, en månad.Det är olika.Men kroppen har gjort en liten hormonraket i 9 månader, det tar det tiden att bli normal igen så...Men koskenkorva är till finnarna.Men ta en hutt själv du - det kan inte skada!
    Tänkte på en sak....det där med koskenkorva för invärtes bruk är nog inte så dumt, för har man hällt i sig en hel flaska lär ju problemet med finnarna te sig ganska litet. Dock kanske man får andra problem.....
  • Julie
    Knott skrev 2008-01-24 19:35:39 följande:
    Det där med produkter är jättesvårt! Personligen har Clinique aldrig funkat för mig, men det är ju så olika och jag har väldigt känslig och reaktiv hy. Min absoluta favorit sedan många år är Decléor men det är rätt pricey plus att man bör göra en hudanalys hos en hudterapeut för att vara säker på att man lägger pengar på produkter som är rätt för ens hudtyp. Vichy är faktiskt ett riktigt bra märke ur kvalitetssynpunkt (det har jag även fått hudterapeuter som egentligen jobbar med Dermalogica och Decléor att motvilligt erkänna) men det är ju fortfarande ett krux att hitta de produkter som är rätt för hudtypen... Jag har nyligen bytt från Vichy till Dr Hauschka (säljs på hälsokost) och är hittills jättenöjd men har kanske inte använt det tillräckligt länge för att egentligen yttra mig...
    Jasså! Att de tycker att de är bra produkter....det var intressant. Man kanske skulle byta inom Vichyfamiljen då helt enkelt.....eftersom det inte är så jättedyrt kan man ju faktiskt unna sig att prova sig fram.
    Hur ligger Dr Hauschka till rent prismässigt?
    Dermalogica....har jag för mig att jag gillade. Vet du om det är parfymfria grejer?
  • mammacatta
    Svar på #11
    Ja, man får balansproblem och det ger blåmärken och sår i ansiktet.

Så man kanske ska låta finnarna ta spriten och hålla sig till vin istället.

• Knott
    Julie skrev 2008-01-25 09:08:29 följande:
    Jasså! Att de tycker att de är bra produkter....det var intressant. Man kanske skulle byta inom Vichyfamiljen då helt enkelt.....eftersom det inte är så jättedyrt kan man ju faktiskt unna sig att prova sig fram.Hur ligger Dr Hauschka till rent prismässigt?Dermalogica....har jag för mig att jag gillade. Vet du om det är parfymfria grejer?
    Dermalogica är parfymfritt. Funkar inte alls för mig, men jag vet att många som har problem tyckt att det varit jättebra. Dr Hauschka ligger hyfsat till i pris, rengöringsmjölk och ansiktsvatten ca 200kr/st, ansiktskräm under 200kr (tror min kostade 160).
  • Nikhita

Sr Hauschka har ett prova på kit för 149 kr

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • mammacatta

*svimmar av kostnaden*
    Gudars så dyrt det är - vanlig tvål kostar nån spänn!
    En flaska sprit går på nån hundring eller två - å man har betyyydligt roligare då än om man glor på sig själv i spegeln hela tiden.

(obs; jag använder inte tvål för då får jag finnar)

• Julie
    Knott skrev 2008-01-25 10:49:15 följande:
    Dermalogica är parfymfritt. Funkar inte alls för mig, men jag vet att många som har problem tyckt att det varit jättebra. Dr Hauschka ligger hyfsat till i pris, rengöringsmjölk och ansiktsvatten ca 200kr/st, ansiktskräm under 200kr (tror min kostade 160).
    Innehåller ansiktsvattnet alkohol?
  • Julie
    mammacatta skrev 2008-01-25 14:06:44 följande:
    *svimmar av kostnaden*Gudars så dyrt det är - vanlig tvål kostar nån spänn!En flaska sprit går på nån hundring eller två - å man har betyyydligt roligare då än om man glor på sig själv i spegeln hela tiden.(obs; jag använder inte tvål för då får jag finnar)
    Skrattande Hahaha!!!!

Jag sitter INTE och speglar mig hela tiden, däremot har jag en treåring som konstant frågar mig "MAMMA (med bestörtning) vad har du för prickar i ansiktet?????"
  • Knott
    Julie skrev 2008-01-26 19:52:21 följande:
    Innehåller ansiktsvattnet alkohol?
    Nä, ansiktsvattnet innehåller inte alkohol. Dr Hauschkas produkter är baserade på örter och "naturliga ingredienser" (sen behöver det i sig inte betyda att det på något sätt är bättre) och jag upplever produkterna som milda och skonsamma (har känslig och reaktiv hy). Jag tycker inte att priset är så farligt heller, men det beror väl på vad man jämför med såklart... En av fördelarna tycker jag är att man inte behöver så mkt olika produkter utan man kommer långt på bara rengöringsmjölk, ansiktsvatten och ansiktskräm. Många andra serier har ju en speciell dag- och nattkräm t ex, som gärna kostar 400-500/st, och då drar det iväg...
  • Knott

... här finns det säkert en hel del info, jag har dock inte surfat runt själv utan läst i en broschyr jag fått i butik

www.drhauschka.com/

Svar på tråden Var kommer alla dessa finnar ifrån efter avslutad amning?