• Kajsa05

USCH! Vill inte jobba i kassan!!! Får PANIK!

Hej!
    Jag jobbar i en livsmedelsbutik. Nu när min mammaledighet är slut så ska jag sätta mig i kassan! Jag gjorde det i 3 månader innan min andra dotter kom. (Fick sitta i kassan eftersom jag var gravid...) Nu ska jag tydligen tillbaka dit. Men jag vantrivdes i kassan, så nu mår jag redan dåligt att jag ska börja där i mars... Funderar till och med att säga upp mig istället...
    Ja, vad vill jag med detta egentligen? Vet inte... Kanske höra om någon mer känner som jag. Måste ju inte just vara kassatjänst förstås, utan vem som helst som mår dåligt inför att jobba. Sen till hösten ska jag börja läsa till förskollärare... Så det gäller inte många månader att jobba, men jag fixar inte det!

• Svar på tråden USCH! Vill inte jobba i kassan!!! Får PANIK!
  • Kajsa05

ojoj, vad många inlägg det blev... det stod fel på sidan hela tiden, så jag tryckte skicka, skicka, skicka... hmm

• Lurvenpajsaren

Vad jobbigt att känna så. Finns det inget annat du kan få be om att göra? Finns det inget som får dig att tänka positivt? Som t ex; tänk, jag behöver inte sitta här resten av mitt liv för jag ska snart börja plugga!
    Jag har själv jobbat i affär sedan jag var sjutton år och fram till att jag pluggat klart så jag förstår också känslan du har. Men jag tänkte mot slutet på att jag i alla fall har en valmöjlighet, alla har inte det, alla kommer inte att plugga och få jobba med annat. Idag är jag lätt en av Sveriges trevligaste kunder då jag vet precis hur frustrerande det kan vara att sitta där dag ut och dag in. Det här kanske inte hjälpte dig så mycket, men du har i alla fall en väg "ut"!

• UmmAlina

Får jag fråga varför du vantrivs i kassan?
    Gillar du inte kontakten med kunderna?
    Gillar du hellre att jobba på golvet? Varför?

• Kajsa05

Jag vet inte varför egentligen. Känner mig nog instängd och kan inte bara gå iväg om jag vill.

• L jung
    UmmAlina skrev 2008-01-22 21:56:57 följande:
    Får jag fråga varför du vantrivs i kassan?Gillar du inte kontakten med kunderna?Gillar du hellre att jobba på golvet? Varför?
    Finns ju väldigt många som mår dåligt bara av tanken av stressen man känner när man ser hur kön blir längre o längre, kunder som suckar o gnäller, man ska ge rätt pengar hela tiden, allt ska flyta, osv... inget konstigt i det.
    Att jobba på golvet är ju ett helt annat lugn, man jobbar på utan att se en kö växa.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Leva livet, nu ska jag leva livet! ♥´¯)¸.♥´¯)
  • UmmAlina

Låter på ditt inlägg som att jag inte vet ett skit vad jag pratar om. Jag har jobbat i kassan i 5 år. Visst det finns stunder då jag vill bara skrika rakt ut. Man ska alltid vara trevlig osv... Jag undrade helt enkelt om det var något speciellt TS kände när hon sitter i kassan och nu vet vi ju att hon känner sig instängd.

L jung skrev 2008-01-22 22:06:08 följande:

Finns ju väldigt många som mår dåligt bara av tanken av stressen man känner när man ser hur kön blir längre o längre, kunder som suckar o gnäller, man ska ge rätt pengar hela tiden, allt ska flyta, osv... inget konstigt i det.Att jobba på golvet är ju ett helt annat lugn, man jobbar på utan att se en kö växa.
  • UmmAlina

Gå iväg? På vilket sätt menar du? Hur länge måste ni sitta i kassan innan ni får rast? Jag menar på golvet så får man ju inte heller bara gå iväg även om det är mer friare där..

Kajsa05 skrev 2008-01-22 22:05:23 följande:
    Jag vet inte varför egentligen. Känner mig nog instängd och kan inte bara gå iväg om jag vill.
  • UmmAlina

Vill också påpeka att när man är golvet finns det ju ett visst stress där också. Man kan stå där och hålla på att plocka i en hylla och kund efter kund kommer och frågar efter saker. Jag personligen känner mig faktiskt mer stressad på golvet..

L jung skrev 2008-01-22 22:06:08 följande:

.Att jobba på golvet är ju ett helt annat lugn, man jobbar på utan att se en kö växa.
  • Lilldetta

Jag förstår dig till fullo!! Jag jobbade i en mataffär för länge sedan och då i kassan. Tack och lov fick jag ett annat jobb efter 2 månader för det var det absolut värsta jag någonsin har gjort i jobbväg. Jag funderade också på att säga upp mig för att slippa sitta där. För mig var det dödande - jag mådde fruktansvärt dåligt. Jag älskar kundkontakt men då inte den typen av kontakt. Jag vill ha den kontakten då jag kan ha en kommunikation med kunden och hjälpa till med saker. De senaste 10 åren har jag arbetat i färgbutik och då får jag den kontakten med kunder som jag vill ha.

• Kajsa05

Jag ska till jobbet idag och gå igenom schema. Usch, mår redan dåligt! På golvet eller i nån annan avdelning är det mycket friare. Sitter man i sitt lilla bås så är man så ensam liksom, instängd som jag sa. På golvet kan jag ju gå på toa utan att säga till nån till exempel. Ser jag nån jag känner så kan jag gå dit och säga hej...
    Så visst är det MYCKET friare att vara på golvet!

• sakoline

Har du bara kassatjänst? Kan du inte lägga fram en önskning om mer tider på golvet?
    Många butiker roterar, dvs. ingen har en ren kassatjänst. Kanske du kan söka dig till andra affärer?

• Lurvenpajsaren

Förresten: för några år sedan snackade Handles om att inför en lag som sade att man inte fick sitta mer än två timmar i sträck i kassan. Det kommer jag ihåg. När jag påpekade det för min chef sade han bara att ja, det vet han, men det skiter han i. Man ska ju få rotera för att förmiska belastningsskador. Ibland kan jag tänka tillbaka på tiderna när man jobbade i affär med nostalgi...det som är skönt med det jobbet är att man inte behöver ta med sig saker hem.

• sAiLe05

Usch, jag hatade också kassan!!
    Jag hade en tjänst (långvik) på golvet, var skitkul! Sen efter ett år så skulle det organiseras om och alla skulle sitta i kassan på rullande schema. 1-2 timmar i kassan per arbetsskift. No problem med det, MEN det sket sig!! Avbytare kom inte/kunde inte komma för dom tog emot varor/styckade kött/gjorde beställningar osv osv...
    Så det var oftast så att den som hade kassatjänst på morgonen när vi öppnade fick gott sitta där till lunch... Den som hade kassatjänst efter lunch fick sitta till stängning osv.
    Vi var många som protesterade mot detta men chefen brydde sig inte, det såg ju bra ut på pappret, han i sin tur rapporterade till högre chefer att allt var kalasbra!!
    Så jag slutade.
    Började jobba som personlig assistent istället! Har inte ångrat mig en sekund!

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • Gisney

Jag är inte heller förtjust att sitta i kassa, har väl träffat för många sura kunder. Trivs dock jättebra på golvet med varuplock och sånt.

// En som också (Förhoppningsvis) ska läsa till förskollärare i höst

Svar på tråden USCH! Vill inte jobba i kassan!!! Får PANIK!