• Zophiie

Varför äter min katt så lite?

Har två kastrerade hankatter på ca 1 år, dom är bröder. Den ena katten har alltid varit spinkig och äter väldigt lite. Har alltid torrfoder framme så dom kan äta när dom vill och ger dom även burkmat varje dag. Den ena katten äter så lite och jag har provat med en massa olika sorter men han vill inte äta iallafall. Har deras matskålar på olika ställen för den "tjocka" katten vill äta upp den "spinkiga" kattens mat. Kan det vara nån sjukdom som gör att han inte vill äta eller är bara vissa katter små i maten?

• Svar på tråden Varför äter min katt så lite?
  • Ammi1970

Är det ute/inne-katter?
    Är det mat från djuraffär?
    Har det alltid varit likadant?

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
  • Cia o krabaten

Jag har 2 kullsystrar som är 2,5 år och helt olika!

En är korthårig och smal, energisk och jägare.
    den andra är långhårig och rund, och en riktig njutarkisse som mest vill ligga och sova.

Dessa 2 ändrar ständigt sina ätbeteenden och ffa i takt med säsongen!
    Ger dem mat precis som du med torrfoder + burk.
    På sommaren öär det ingen ide att ens öppna burkmaten för de äter inte och på vingtern vill de ha en burk var.

nu på senaste tiden vill de plötsligt inte ha så mycket mat heller och tex köttrens från oxfilé, fläskfilé mm ratar de!!!
    De som slukar allt annars.
    Tror att vädret spelar dem lite spratt också just nu, men oavsett så varierar det väldigt.

Den smala håller samma vikt året om, medan den andra kör som björnarna.
    Hon äter upp sig till tjockis på vintern och blir riktigt spinkig på sommaren!
    Första sommaren tog jag henne till vet för jag var orolig, ,men nu vet jag ju hur hon funkar

Så länge de har torrfoder ska de ju klara sig.
    Men du kan ju alltid smygmata den tunna lite

• Fru U

Äter han om han har sällskap? Han kanske är sån att han vill äta femtielva gånger om dagen (med sällskap?)

Live and let live
  • Zophiie
    Svar på #1
    Ammi1970 skrev 2008-01-22 22:56:00 följande:
    Är det ute/inne-katter?Är det mat från djuraffär?Har det alltid varit likadant?
    Ja, det är inne katter. Det är inte mat från djuraffär. Det har alltid varit likadant.
  • Zophiie
    Svar på #3

Fru U skrev 2008-01-22 22:57:21 följande:
    Äter han om han har sällskap? Han kanske är sån att han vill äta femtielva gånger om dagen (med sällskap?)
    Han vill nog helst vara ensam då han äter, han blir liksom orolig om jag sitter och tittar när han äter.. Ibland då jag har lagt fram mat åt honom så kan han gå och småäta under hela dagen (om inte den andra katten inte redan har varit där och ätit upp det innan)
  • Ammi1970

Tycker du ska gå till en djurbutik där kan dom ge råd om vilket foder du ska ha, och då har dom även mått på hur mycket du ska ge om dygnet. Och jag lovar du tjänar på det + katterna blir mätta och får i sig allt dom behöver.

Mina katter är som helan & halvan, också brödrar, är 2½ år. Har alltid ätit när dom velat och dom äter inget annat än det torrfoder jag ger dom + den mängden dom ska ha. Och dom mår bra, har aldrig haft problem.

Lycka till med dina bebisar...

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
  • Zophiie
    Svar på #2
    Cia o krabaten skrev 2008-01-22 22:57:12 följande:
    Jag har 2 kullsystrar som är 2,5 år och helt olika!En är korthårig och smal, energisk och jägare.den andra är långhårig och rund, och en riktig njutarkisse som mest vill ligga och sova.Dessa 2 ändrar ständigt sina ätbeteenden och ffa i takt med säsongen!Ger dem mat precis som du med torrfoder + burk.På sommaren öär det ingen ide att ens öppna burkmaten för de äter inte och på vingtern vill de ha en burk var.nu på senaste tiden vill de plötsligt inte ha så mycket mat heller och tex köttrens från oxfilé, fläskfilé mm ratar de!!!De som slukar allt annars.Tror att vädret spelar dem lite spratt också just nu, men oavsett så varierar det väldigt.Den smala håller samma vikt året om, medan den andra kör som björnarna.Hon äter upp sig till tjockis på vintern och blir riktigt spinkig på sommaren!Första sommaren tog jag henne till vet för jag var orolig, ,men nu vet jag ju hur hon funkarSå länge de har torrfoder ska de ju klara sig.Men du kan ju alltid smygmata den tunna lite
    Ja, det kanske är som du säger :) den smala katten älskar ostbitar och sånt där, men det är väl inte så bra för deras magar(?)
  • CTMT

Hej!

Jag har också syskonkatter, en hona och en hane 1½ år. Kastrerade. Hanen väger 6 kg och honan 4 kg, dvs smått spinkig. Men hon har ju aptit!

Jag tycker du ska kontakta din veterinär och kolla upp lite blodvärden osv, så du vet att kisen åtminstone mår bra!

Vill du att den ska gå upp lite i vikt så ge den lite fet mat då och då, t.ex. kalvsylta, leverpastej, grädde m.m. Inte för ofta, utan bara som en "mums-bit" nångång då och då...

Lycka till!

• Cia o krabaten
    Zophiie skrev 2008-01-22 23:08:15 följande:
    Svar på #2Cia o krabaten skrev 2008-01-22 22:57:12 följande:
    Ja, det kanske är som du säger :) den smala katten älskar ostbitar och sånt där, men det är väl inte så bra för deras magar(?)
    Mina katter har ätit allt möjligt från början.
    Men sen är de ute så mycket de vill och fångar råttor så då spelar en ostbit mindre roll
    Men jag har aldrig hört att ost är farligt?
    Om han äter men fortfarande är smal kan det ju handla om mask.
    Fast om han bara är inne vet jag inte hur han skulle fått det riktigt...
Svar på tråden Varför äter min katt så lite?