• Cissi o Nattis

Någon som vet en superlätt kokbok för nybörjare??

Undrar vad jag ska köpa för kokbok, vill ha en lätt, där det står precis i vilken ordning man ska göra saker och exakt hur.
    Har ni några tips? Jag har letat efter kokböcker för nybörjare men hittar ju ingen som det står att det inte krävs för kunskap. Det får gärna stå hur man kokar ris och potatis, glömmer det jämt.

• Svar på tråden Någon som vet en superlätt kokbok för nybörjare??
  • Lola Jämtland

Vår Kokbok täcker nog det mesta.

Där finns de flesta recept man behöver.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Eisa

Det finns alldeles för komplicerade kokböcker. De flesta innehåller recept med ingredienser inte en människa har. Inte alls säkert det blir godare bara för att det är komplicerat.

Jag vet dock ingen lätt kokbok. Däremot är det lätta recept på tasteline.com och recept.nu

• mikio

Vill du ha ännu mera baskunskaper kanske en hemkunskapsbok skulle fungera som komplement, inte så mycket recept kanske, men kan stå en hel del bra. Men annars tycker jag också att Vår Kokbok är riktigt bra som grundkokbok.

• Cissi o Nattis
    Lola Jämtland skrev 2008-01-22 23:39:40 följande:
    Vår Kokbok täcker nog det mesta.Där finns de flesta recept man behöver.
    mikio skrev 2008-01-22 23:42:55 följande:
    Vill du ha ännu mera baskunskaper kanske en hemkunskapsbok skulle fungera som komplement, inte så mycket recept kanske, men kan stå en hel del bra. Men annars tycker jag också att Vår Kokbok är riktigt bra som grundkokbok.

Är det den här ni menar? kanske ska beställa den.

www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151842572

• Lola Jämtland
    Julstjärna skrev 2008-01-22 23:47:42 följande:
    Är det den här ni menar? kanske ska beställa den.www.adlibris.se/product.aspx
    Det är det nog.
    Min upplaga är äldre o ser annorlunda ut på omslaget.
  • MammaMia71

Jag tycker att Arlakökets egna kokbok har väldigt goda och enkla recept, många av mina favoritrecept kommer därifrån. Har för mig att den går igenom även såna saker som potatis, ris, ägg och såna saker. Du kan ju gå in på www.arlakoket.se och leta efter enkla recept där om du vill också. Potatis ska ju koka i ungefär 20 minuter, kolla att det är klart med en potatissticka, när potatisen lossnar lätt och glider ner är det klart. halvera potatisarna så blir det lite kortare koktid. Ris och pasta - följ anvisningarna på förpackningen så blir det perfekt. Lycka till!

• Mint

Min sambo har en äldre upplaga av Vår kokbok, och den är jättebra. Jag är vegetarian men har ändå jättemycket nytta av den, om man till exempel tvekar på hur många minuter som behövs för hårdkokta ägg nu igen, eller vill ha ett (eller flera!) grundrecept på potatisgratäng, eller pannkakor eller kanelbullar eller vad som helst.

• Cissi o Nattis

Jag har kollat runt lite och det verkar finnas olika "vår kokbok" eller är det kanske bara omslaget som skiljer och exakt samma innehåll??

• Lotlas
    Julstjärna skrev 2008-01-23 11:14:32 följande:
    Jag har kollat runt lite och det verkar finnas olika "vår kokbok" eller är det kanske bara omslaget som skiljer och exakt samma innehåll??
    Det är förmodligen olika upplagor! Det kommer nya lite då och då. Innehållet förändras lite grand, mest att de lägger till nya recept och så, men det är fortfarande den där grundläggande kokboken som man inte klarar sig utan!
  • Lola Jämtland
    Julstjärna skrev 2008-01-23 11:14:32 följande:
    Det borde inte finns 2 st som heter likadant....

Kollade nu o den du länkade till har samma författare som min version.
  • Cissi o Nattis

Tack! Nu har jag beställt, beställde en som heter Lätta Kokboken också, det stod ingenting om den och det var ingen bild på den, så det blir spännande att se när den kommer

Svar på tråden Någon som vet en superlätt kokbok för nybörjare??