• brummagumman

Stakeholders på svenska

Vilket svenskt ord kan jag använda för stakeholders? Och vad betyder interpret? ( i meningen "The conformity that emerges when like-minded people reinforce one another´s tendencies to interpret events and information in similar ways"

• Svar på tråden Stakeholders på svenska
  • YokohamaNr2

Interpret betyder tolka sa i meningen betyder det att gemenskapen nar likasinnade personer tolkar handelser och information pa ett liknande satt.

Stakeholders kan du oversatta som berorda parter, beror lite pa sammanhang men det betyder att du har en 'stake' i nagot alltsa att du ar berord. Finns sakerligen nagot battre ord pa svenska men kommer inte pa nagot just nu

• Balehead

Stakeholder törs jag inte ge mig på (skulle tippa på typ vadslagare), men 'interpret' betyder 'tolka' i meningen ovan.

• brummagumman

Tack för hjälpen! Jag tror jag lyckades skriva ett vettigt svar nu:) Förbaskade hemtenta!!

• Söderböna

Stakeholders kan vara aktieägare - om det handlar om ett aktiebolag.

Ett svenskt uttryck som ibland används i samma betydelse är "intressenter", men det är inte alltid riktigt samma sak. Stakeholders har både intresse och möjlighet att påverka. En aktieägare i ett bolag har ju intresse av aktiekursens utveckling, men har genom bolagsstämman också möjlighet att påverka hur bolaget skall agera.

• YokohamaNr2

Snarkofagen, Aktieagare ar stakeholders i ett foretag men du kan vara stakeholder utan att vara aktieagare ocksa alltsa du kan vara stakeholder i dina barns skola iom att du har med den att gora och ar medbestammande

• Snarkofagen

Aaah, tack!

YokohamaNr2 skrev 2008-01-23 10:36:05 följande:
    Snarkofagen, Aktieagare ar stakeholders i ett foretag men du kan vara stakeholder utan att vara aktieagare ocksa alltsa du kan vara stakeholder i dina barns skola iom att du har med den att gora och ar medbestammande
  • Schnauser

Stakeholders = intressenter. Tänk på stakeholders som dem som ingår i intressentmodellen. (tex företagsekonomi) Ex: Staten, leverantörer, aktieägare, anställda, fackföreningar, intressegrupper (tex miljö), osv. Alltså - de som har intresse i och av den företeelse som avses.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • Gorban

Ofta används uttrycket stakeholders i en lite snävare definition än intressentmodellen om man avser företagsinterna stakeholders. Då kan man som projektgrupp behöva bedriva stakeholder management och inte bara stämma av med projektets styrgrupp utan även med andra avdelningar, projet, roller etc som kan bli berörda av projektet. Ibland innefattas även kunder eller leverantörer också. Alltså den som kan bli direkt eller indirekt berörd av projektets aktiviteter eller dess resultat.

Svar på tråden Stakeholders på svenska