• Anonym (Bekymmrad)

CSN, inte klarat sommarkurser

Jag läser ett treårigt program på högskolan, och har 1,5 år kvar. Jag har tagit alla poäng i tid alla de tre terminern jag gått. Klarat alla tentor och släpar inte efter med något alls. MEN men plan är att läsa alla sommrarna med då jag är ganska gammal och vill få ihop så många poäng som möjligt medans jag ändå håller på att plugga, så jag anmälde mig till kurser på heltid över hela sommaren med.
    Tyvärr blev min sommar inte som jag förväntat mig. Jag hade enormt mycket krångel och psykispress med mina barn och min frånskilda man, inget fungerade med boende osv. Jag blev oplanerat gravid och när jag precis accepterat fick jag missfall. Jag fick inte alls gjort det jag tänk i kurserna som var på distans och var så nere själv att jag inte orka ta tag i det förrän det var alldeles försent.
    Jag blev beviljad CSN för hela andra året i slutet av augusti iaf, så för att inte bli helt nipprig bestämde jag mig för att släppa det och köra på med de kurser som ingick i mitt program. Även nu andra året har jag klarat allt i tid och har inga tentor som jag missat osv, så jag klara att komma tillbaks och det är jag jätteglad för.
    men nu börjar jag få panik..igen..Snart är sommaren här igen, jag vill läsa då och till hösten måste jag ju få studimedel för sista året på mitt program.
    Vad kommer hända, hur ska jag ta mig ur det här?
    Är det någon som vet? Kommer jag bli nekad studiemedle pga de ofullständiga kurserna? Kan jag få lägga på det på mitt studiemedle men betala tillbaks själva bidragsbiten för de månaderna? Eller kommer jag bli tvungen att betala tillbaks både lån och bidrag för sommarmånaderna. (vilket jag inte har en aning om hur jag ska kunna)
    jag har inga läkarintyg eller dyl för psyk press eller så för sommaren eftersom jag inte går till läkaren för något i pricnip och hela tiden trodde att jag skulle komma igen och hinna fixa kurserna. Jag VÅGAR inte ta kontkat med CSN för jag är rädd att väcka den björn som sover..

• Svar på tråden CSN, inte klarat sommarkurser
  • Anonym

Skriv ett personligt brev och skicka in till dem. De tar hänsyn till omständigheter som kan uppstå.

Du blir INTE återbetalningsskyldig, enda gången man blir det hos CSN är om de upptäcker att man fuskat till sig pengar. Och dit räknas inte att inte klara av att ta de poäng man behöver.

I övrigt är CSN inge farliga att ha att göra med, de är vana och förstår att situationer kan uppstå så det är ingen fara att ringa dem

• Anonym (Bekymmrad)
    Svar på #1
    Åh, vad skönt att höra! Tror du verkligen att det är så...
    Man kan ju se det som att jag har fuskat..jag teckna mig på kurser jag inte gjorde och fick ut pengar..
    Dessutom jobba jag 2 veckor lite drygt på sommaren ox¨å.
    kan det ligga på gränsen till vad poäng jag "får lov" att ligga efter med? jag har ju läst 3 terminern med alla poäng och missat sommaren..
  • Anonym

Förstår jag det rätt nu?

Du läste ditt program - Klarade poängen
    Du läste sommarkurser - Klarade inte poängen
    Du fortsatte med ditt program - Klarade poängen

Fuskat är ju mer om du ex ansökt om csn men sen istället åkt till turkiet hela sommaren, stått som arbetssökande och fått a-kassa etc. Du kan jobba samtidigt som du tar csn, finns ju ett fribelopp.

Har du klarat av att ta poäng efter att du inte klarade av sommarkursen borde du ju inte behöva oroa dig. Men ring csn och hör med dem.

• Anonym (Bekymmrad)

japp du förstår mig precis rätt! Jag har inte kuggat på en enda tenta eller uppgift någonsin i någon del kurs i mitt program och har alla poäng i tid. Det är bara sommarkurserna jag inte gjort.
    Jag har inte stått som arbetssökand och inte fått nån a-kassa och tjänade bara ca 12 000 brutto på de 2 veckor jag jobba.

Anonym skrev 2008-01-23 10:31:22 följande:
    Förstår jag det rätt nu?Du läste ditt program - Klarade poängenDu läste sommarkurser - Klarade inte poängenDu fortsatte med ditt program - Klarade poängenFuskat är ju mer om du ex ansökt om csn men sen istället åkt till turkiet hela sommaren, stått som arbetssökande och fått a-kassa etc. Du kan jobba samtidigt som du tar csn, finns ju ett fribelopp. Har du klarat av att ta poäng efter att du inte klarade av sommarkursen borde du ju inte behöva oroa dig. Men ring csn och hör med dem.
Svar på tråden CSN, inte klarat sommarkurser