• Ida2

Ätit mögligt bröd - någon som vet...

Är gravid och åt nyss mögligt bröd. Hade kommit en bra bit in på brödskivan innan jag upptäckte att det smakade mögel. Såg på brödet i förpackningen att det var alldeles mögligt (fastän det går ut imån). Någon som vet om detta är farligt eller ej för bebisen. Med tanke på att mögelost och så är farligt menar jag...

• Svar på tråden Ätit mögligt bröd - någon som vet...
  • Ylwis

nej det är inte farligt. mögel är bra . penecillin är framställt av mögel. ingen fara. man ska inte gå och oroa sig och inte tro sig kunna äta. den där listan byts ju ut för jämnan vad man får och inte får äta.

• carro74

Man kan bli sjuk om man äter mögligt bröd men jag tror inte att det är ngn fara, har ätit möglig brödskiva flera gånger och aldrig märkt ngt.
    Och sen är det ju du som blir sjuk i första hand inte bebisen.
    För ett antal år sedan blev jag sjuk av mögligt franskbröd men det hade legat i en bil en hel dag och var genommögligt fast man inte såg det först.

• Ida2

Okej, tack för svaren. Mailade livsmedelsverket också för säkerhetsskull. Bara för att förhoppningsvis bli lite lugnad. Vet att det är onödigt att oroa sig men det är svårt att inte göra det. Finns ju i och för sig inte så mycket jag kan göra åt det nu.

• carro74

Tror inte att du behöver oroa dig, som sagt jag har inte blivit sjuk av mögligt bröd på att antal år och det kan ju ha varit ngt annat oxå =)
    Det är ju inte helt ovanligt att man inte ser att brödet är mögligt.

• mippy

tror inte att det är nån fara faktiskt, men vad skulle du göra åt det i vilket fall?? Du har ju redan ätit det...

• mippy

och anledningen till att du inte ska äta sånna ostar är väl för att de är opastöriserade?!

• Ida2

Nej, jag tror inte heller det men undrade om det var någon som visste (som jag skrev)
    Skrev också att det inte är så mycket jag kan göra åt det nu. Vill bara veta så jag slipper oroa mig.
    Ja, så är det säkert med ostarna.

• mippy

fast jag förstår vad du menar.. Jag kom på efter att ha tryckt i mig en helt underbart, kanske lite väl blodig, lammracks på en restaurang att det kanske inte var världens bästa.. Men vad ska man göra lixom..

• Ida2

Fick svar från livsmedelsverket idag där hon skrev:
    "Nej, det är farligt"

Antar att hon menar "Nej det är inte farligt".

• Dimitra
    Ida2 skrev 2008-01-24 13:11:41 följande:
    Fick svar från livsmedelsverket idag där hon skrev:"Nej, det är farligt"

Antar att hon menar "Nej det är inte farligt".

Hon kanske läste frågan som "Har ätit mögligt bröd, det är ok va?"

Skojar bara
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • listo

Det är inte möglet i mögelost som kan utgöra en risk.
    Det är helt ofarligt för barnet om du äter mögligt bröd.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Lola Jämtland
    listoplisto skrev 2008-01-24 14:49:53 följande:
    Det är inte möglet i mögelost som kan utgöra en risk.Det är helt ofarligt för barnet om du äter mögligt bröd.
    Ja tänk att så många tror att det är möglet som är farligt med mögelostarna....
    Förvånande med tanke hur bra information som står i kostråden ang detta...
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • ticktick
    Ylwis skrev 2008-01-23 10:05:41 följande:
    [citat]
    nej det är inte farligt. mögel är bra . penecillin är framställt av mögel. [citat]

Fast det är ju skillnad på mögel och mögel - brödmögel är en av de farligaste sorternas mögel som finns. Naturligtvis inte om man råkar få i sig det en gång, som ts. Men du kan verkligen inte jämföra penicillin med mögligt bröd.
  • HannaHYLK

Om det mögliga brödet är farligt för dig och bebisen lär det komma upp, som vilken matförgiftning som helst.

• Suneboll

Ylwis: Mögel är inte alls bra, det är giftigt...det bildas levertoxiner. Det är skillnad på peniccilin och mögel på tex brie och på mögel i bröd. Vissa mögelsorter är harmlösa andra riktigt giftiga.
    Det är aldrig bra att äta möglig mat, vid upprepade gånger kan man få leverskador.

• TheMilky

Åt jämt mögligt bröd som liten. Pappa köpte jämt gammalt bröd från butiken till våra höns, och jag var alltid där och nallade. Faktum är att jag är allergisk mot tamefan allt, men mögel tål jag

• Babe

Kroppen reagerar och du blir dålig om det är så att kroppen inte "godkänner" det. Nyttigt är det inte, men gör ingen skada på fostret. I mögelost o andra opastöriserda mjölkprodukter är det framförallt listeria-bakterier som kan vara farligt för fostret, inte i bröd. Så det är lugnt!!

/Babe

Svar på tråden Ätit mögligt bröd - någon som vet...