• Fannyy

söka jobb som gravid

är i vecka 25 och har sökt en massa jobb som jag väntar svar ifrån. Skulle jag få komma på en intervju ska jag då berätta direkt att jag är gravid eller vänta tills jag har fått jobbet?. bf är 6 maj

• Svar på tråden söka jobb som gravid
  • Metropolis Diana

Jag är i samma sits, är i vecka 25 och söker jobb, bara sökt ett hittils. Blev arbetslös from igår.

Jag har skrivit in i min CV precis hur det är, jag är gravid och har BF 4 maj. Skrev också att jag hoppades att de inte såg det som ett hinder då jag faktiskt inte vill vara föräldraledig sålänge med den bebisen. Har en dotter nu på ett år, och är lite trött på att sitta hemma hela tiden.

Jag skriver det hellre i cv än berättar det på en intervju. Vill de inte ha mig pågrund av graviditeten så kan jag ju få slippa gå på intervjun.

• Rombin

jag tycker nog du ska berätta det... jag va själv arb.lös när jag blev gravid... försökte söka jobb jag med... men ärligt talat är det inte så många som gärna anställer nån som snart måste sluta... skulle va om det gäller timmar lr annan form av extratjänster.... vissa söker ju personal för en viss period bara... så försök hitta nåt sådant.... jag hittade ett som gällde under 3 mån..... men jag fick det inte.. =(... buuhuuuu... =(.... aja.... var ärlig å säg att du är gravid.... bättre å få ett nej på en gång.. än att dom blir griniga sen för att du inget sagt.... förstår om det är trist å va wrb.lös.. vet precis hur det är.... har gått hemma nu sen i maj!!.... å ju större du blir ju ber boring blir det.... tro mig!... man försöker hitta tidsfördriv hela tiden.... nu har jag bara ca 2 veckor kvar å orkar iofs inte göra så mycket annat än å fläska i soffan lr sova! hahaha!...
    det är bra att du försöker hitta nåt jobb iaf... håller tummarna att du lyckas.... för snart kommer du inte ha ork.. ... men som jag skrev.... kolla om nån söker tim, extra lr period arbetare.... är iaf bättre än inget alls!

LYCKA TILL! Kramis

• Metropolis Diana

Vilken typ av jobb söker du då?

• babyblue68

Jag är gravid i snart v37. Ams kräver utav mig att söka heltidsjobb eftersom jag har a-kassa samtidigt som jag tim-vikar.... vem fan vill ha mig?

• snuttP

Jag va arbetslös när jag va gravid.. Fick jobb nån vecka innan bf. Jobbade som säljare/demo. Hann jobba en helg sen åkte jag på havandeskapsförgiftning. Detta är ett sånt jobb där jag själv fick välja vilka pass jag skulle ta. Hade några pass till inbokade.

Men jag ringde och sa som det va, inga problem. De har t.o.m. ringt och frågat om jag kan ta några pass till, men jag har valt att vänta nån vecka till.

Jag skrev inte i min ansökan att jag va gravid. Men jag sa det när hon ringde. Då sa hon bara.. Ja bara du anser att du orkar så..

• kobebis
    Fannyy skrev 2008-01-23 10:56:56 följande:
    är i vecka 25 och har sökt en massa jobb som jag väntar svar ifrån. Skulle jag få komma på en intervju ska jag då berätta direkt att jag är gravid eller vänta tills jag har fått jobbet?. bf är 6 maj
    Jag har sökt jobb när jag var i v 30. Hade ingen större mage men det gick ju inte dölja helt heller så jag sa som det var på intervjun: "ja som ni ser är jag gravid...." Tycker absolut inte att man ska försöka mörka att man är gravid , det tror jag inte gynnar dig alls. Ärlighet varar längst anser jag!
  • kobebis

Metropolis Diana skrev 2008-01-23 11:01:12 följande:

Jag skriver det hellre i cv än berättar det på en intervju. Vill de inte ha mig pågrund av graviditeten så kan jag ju få slippa gå på intervjun.
    Jag tycker att det bara är positivt att gå på intervjuer. Du kan alltid lära dig ngt av det oavsett om du får jobbet eller ej. Så jag (min egná åsikt) skulle inte skriva det i min cv. Jag vill komma på intervju och visa upp mig. Ger det inget just nu så kanske det ger ngt senare.
  • Spartacus

jag var arbetssökande och gravid och på arbetsförmedlingen tyckte dom mitt fall var hopplöst och att jag skulle hanka mig fram tills jag fick den lägsta FP:n...

men så ringde man från en skola och frågade efter personal och chefen där rekommenderade mig så jag hade ju jättetur!

på arbetsintervjun var jag direkt öppen emd mig graviditet (var ju var i vecka 12 så det var ju inte jättetydligt då, på dig lär det väl synas mer kanske?)... dom kommer ju ändå få reda på det förr eller senare och det känns schysstare och ärligare att lägga fram det direkt så dom är förberedda på hur det kommer se ut framöver och kan sätta in annan personal tills dess...

nemas problemas sa chefen och jag fick jobbet direkt jag får jobba sålänge jag pallar men nackdelen är dock att jag förlorar jobbet när jag går av sen, men åt andra sidan så är det möjligt att dom kommer behöva folk igen och även kan rekommendera till andra skolor.. plus pengar då såklart!

jag hoppas du har lika tur! lycka till!

• Sofi 79

Jag ska på anställningsintervju i morgon (v. 11+1). Jag kommer att genomföra hela intervjun och sen säga att "Sen vill jag berätta att jag är gravid. Jag vet att ni inte får väga in det när ni bestämmer vem ni ska anställa, men jag vill ändå vara ärlig redan från början". Jag hoppas att det ger ett litet plus i kanten att våga vara ärlig och känner samtidigt att det skulle bli väldigt konstigt om jag får jobbet och börjar med att berätta att jag behöver vara föräldraledig från augusti.

• Fannyy

ok det är nog ärligast att berätta på intervjun. Jag är inte helt arbetslös jag jobbar 15 timmar på ett cafe.

Svar på tråden söka jobb som gravid