• viseversa

min dotter ser solbränd ut!! Orolig!

Nu är det så att min lilla dotter på snart nio månader ser ut som hon har solat!.on ser helt enkelt solbränd ut i ansiktet!Inte sådär blek som så små barn ska vara!.

Tre personer har redan komenterat det och jag börjar känna mig lite orolig!.Droppen ar när en mamma på bvc sa.Guud vad brun hon är!har hon solat eller!.Hon har nog gulsot!.Jag blev lite arg när hon sa så.Som mamma borde man veta att det är VÄLDIGT känsligt när någon komenterar ens barn på ett eller annat sätt.Så jag tyckte hon kunde hålla käften om jag ska vara ärlig!.

Nu är det så att nästan all mat hon äter innehåller morötter och hon är blek annars så kanske är det så att det syns mer på henne.Jag vet ju att man kan se solbränd ut om man äter mycket morötter.Så jag hoppas att det är andledningen!.Tänkte pröva några dagar och bara ge henne mat som inte innerhåller en gnutta morötter och se om det blir bättre.Men om det inte blir det så beställer jag läkartid!.kanske är det nägot fel!.

Kanske överreagerar jag men detta är facktiskt jobbigt!.Speciellt när folk komenterar det.Undrar om det finns någon här som varit med om samma med sitt barn och som har lugnande ord att komma med!.

Hon är som sagt glad och pigg som vanligt annars och det är inge problem med aptiten eller sömnen.Bilder finns att se i mitt galleri! Dom senaste fyra bilderna ser man på.Hon är lite brun orange i ansiktet och runt näsan!.Tänk då att blixten lyser upp en hel del så i verkligheten är hon brunare tycker jag!!

Tacksam för svar snarast//Lovisa

• Svar på tråden min dotter ser solbränd ut!! Orolig!
  • evo 6

Äter hon burkmat?
    Det gjorde min son och de innehåller väldigt mycket morötter. Och av morötter får man en solbrun ton i huden. Min son var likadan och han gillade bara burkmat tills han var ca 1 år. Han var mycket brunare än sina icke-burkmatsätande kompisar. Nu är han 18 månader och har slutat med burkmaten.Och nu är han blek

• viseversa

finns det verkligen INGEN som kan hjälpa mig! nehe får väl försöka någon annan stans då!

• viseversa

ja hon äter burkamat! gillar ingen annan mat! så han var såg också brun ut! Skönt att hötra att det inte var någon fara! Kan du titta på mina bilder och se om han såg ut så?!

evo 6 skrev 2008-01-23 12:01:35 följande:

Äter hon burkmat?Det gjorde min son och de innehåller väldigt mycket morötter. Och av morötter får man en solbrun ton i huden. Min son var likadan och han gillade bara burkmat tills han var ca 1 år. Han var mycket brunare än sina icke-burkmatsätande kompisar. Nu är han 18 månader och har slutat med burkmaten.Och nu är han blek
  • Jempa L

Är ögonvitorna gulaktiga så kan det bero på nedsatt leverfunktion. (Som bla gulsot beror på innan levern kommit igång.) Men som du själv skriver så kan det mycket väl bero på morötter. Är du orolig så kontakta BVC eller ring sjukvårdsrådgivningen.

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • MLIT80

Tycker inte att du ska vara orolig. Har varit inne o kikat på dina bilder. Så ser våran tjej oxå ut(8mån). När vi var på barnmot. så bad jag läkaren titta på henne, hon ser oxå solbränd ut i ansiktet. Läkaren sa att hon hade nare i ansiktet, mest runt mun o näsa. Nu smöjar vi med fet kräm 2-3ggr/dag o det har blivigt bättre. Testa att smörja med fet kräm, typ Locobas el miniderm, så kommer det säkert bli bättre.
    Lyssna inte på alla andra, dom är bara avis för att dom har bleka barn
    Lycka till.

• viseversa

TACK så jättemycker för svaret! Men man har ju träffat andra barn som också lever på enbart burkmat och har aldrig träffat en som är lika orange som min lilla tjej!

• viseversa

nej hon har kritvita ögonvitor men man blir ju nojjig när folk hela tiden ska kommentera att hon är brun!! Men tack för svaren! Känner mig lite lugnare!

Jempa L skrev 2008-01-23 12:03:51 följande:

Är ögonvitorna gulaktiga så kan det bero på nedsatt leverfunktion. (Som bla gulsot beror på innan levern kommit igång.) Men som du själv skriver så kan det mycket väl bero på morötter. Är du orolig så kontakta BVC eller ring sjukvårdsrådgivningen.
  • evo 6
    viseversa skrev 2008-01-23 12:03:18 följande:
    ja hon äter burkamat! gillar ingen annan mat! så han var såg också brun ut! Skönt att hötra att det inte var någon fara! Kan du titta på mina bilder och se om han såg ut så?!evo 6 skrev 2008-01-23 12:01:35 följande:
    Ha,ha precis så där såg min son ut Känner särskilt igen den orange näsan .Oroa dig inte hon är jättesöt,ser frisk ut och morötter är ju faktiskt väldigt nyttigt!!
  • JaneAusten

Vore jag du så skulle jag åka och kolla, är det gulsot (men då borde även ögonvitorna vara gulaktiga) så kan det ge bestående skador och jag skulle inte ta den chansen.

• viseversa

men hon är inte gul i ögonen! Hon har kritvita ögonvitor! Så jag tror att det är antagligen inte gulsot!.Men man blir ju orolig när en annan mamma komenterar det på det sättet!!

JaneAusten skrev 2008-01-23 12:11:23 följande:
    Vore jag du så skulle jag åka och kolla, är det gulsot (men då borde även ögonvitorna vara gulaktiga) så kan det ge bestående skador och jag skulle inte ta den chansen.
  • viseversa

ja hon skulle nästan kunna stoppa trafiken med sin lilla oranga näsa!.Ser allvarligt ut som hon har legat på plajjan ett bra tag! men hon ser ju iallafall Fräsch ut! ha,ha men jag kan inte låta bli att oroa mig! Kanske ska jag be en läkare titta på henne och kanske ta ett blodprov för att vara säker! Men ska testa att ge henne mat utan morötter i ett tag och blöir det inte bättre då så åker vi och kollar upp det!!

evo 6 skrev 2008-01-23 12:07:58 följande:

Ha,ha precis så där såg min son ut Känner särskilt igen den orange näsan .Oroa dig inte hon är jättesöt,ser frisk ut och morötter är ju faktiskt väldigt nyttigt!!
  • evo 6
    viseversa skrev 2008-01-23 12:17:12 följande:
    ja hon skulle nästan kunna stoppa trafiken med sin lilla oranga näsa!.Ser allvarligt ut som hon har legat på plajjan ett bra tag! men hon ser ju iallafall Fräsch ut! ha,ha men jag kan inte låta bli att oroa mig! Kanske ska jag be en läkare titta på henne och kanske ta ett blodprov för att vara säker! Men ska testa att ge henne mat utan morötter i ett tag och blöir det inte bättre då så åker vi och kollar upp det!!evo 6 skrev 2008-01-23 12:07:58 följande:
    Tänk på att det kan ta ett tag innan färgen går ur huden,säkert ett par månader tog det för vår son..
    Skall tillägga att vi var på bvc för att kolla upp detta "problem" men precis som andra har sagt här i tråden så har leversjuka barn även gulaktiga ögonvitor,så vi behövde inte oroa oss,sa sköterskan
    Lycka till!
  • viseversa

ja jag får väl hoppas på att det inte är någon fara då! men ska nog kolla upp det ändå för att lugna mina nervösa mammanerver! Hon är ju iallafall väldigt söt med sin solbrända look och rosiga kinder! ha,ha tack för alla svar! det känns betryggande att ha fått lugnande svar!!

evo 6 skrev 2008-01-23 12:24:47 följande:

Tänk på att det kan ta ett tag innan färgen går ur huden,säkert ett par månader tog det för vår son..Skall tillägga att vi var på bvc för att kolla upp detta "problem" men precis som andra har sagt här i tråden så har leversjuka barn även gulaktiga ögonvitor,så vi behövde inte oroa oss,sa sköterskanLycka till!
  • mantaray

Min tjej är 11 månader och ser också solbränd ut, nästan lite gul på vissa ställen. Det är jättemånga som kommenterar vilken fräsch hy hon har. Jag var på BVC häromdagen och då sa sköterskan samma sak. Jag frågade om det kan vara något fel på henne men då sa sköterskan att det borde märkts på min dotter då. MEn hon är pigg och glad och full av energi.

Min dotter är mycket orange på näsan och knäna

• viseversa

äter hon mycket morötter? Våran bvc skötare sa också att hon såg fin ut och att det inte var något att oroa sig för! men som mamma är man ju lite nojjig!Tack för ditt svar! det uppskattas ska du veta!!

mantaray skrev 2008-01-23 12:42:16 följande:
    Min tjej är 11 månader och ser också solbränd ut, nästan lite gul på vissa ställen. Det är jättemånga som kommenterar vilken fräsch hy hon har. Jag var på BVC häromdagen och då sa sköterskan samma sak. Jag frågade om det kan vara något fel på henne men då sa sköterskan att det borde märkts på min dotter då. MEn hon är pigg och glad och full av energi.Min dotter är mycket orange på näsan och knäna
  • mantaray

hon äter mest burkmat och det är ju ganska mycket morötter i det. och när jag lagar mat så blir det också oftast morötter, ibland rårivna, men jag vet inte jag kallar det mycket morötter. Å andra sidan är hon ju så liten så det kanske inte krävs så mycket morötter för henne för att hon ska få lite färg.

hon har i varje fall inte ärvt sin fräscha hy från mig eller sin pappa, vi är ganska bleka och lite fräkniga båda två

• Jojjo

Jag har oxp en liten bruning=) Brukar säga att det är för att han var med till Egypten när han låg i magen=)
    Han hade pyttelite gulsot när han föddes 4v eckor för tidigt, men det var så lite att de inte behövde göra nåt åt det....
    När han fick hög feber här för en månad sen ca var vi till en barnläkare som på en gång reagerade på hans bruna färg och ville ta prover för bla gulsot. Proverna visade ingenting så han är frisk och kry!
    Han är 9 månader idag och vi har alltid hört att han är så brun och har så fin färg. Jag har oxå ganska mörk och brun hudfärg för att vara helsvensk medan min sambo är en riktig viting som bränner sig så fort han tittar på solen så jag är bara glad att lilleman tycks ha ärvt min hy...=)

Det är säkert ingen fara med din lilla tjej men be bvc att ta en extra kik om du är orolig. Vi vuxna har ju olika färg, så varför kan inte barnen ha det?=)

Svar på tråden min dotter ser solbränd ut!! Orolig!