• Tossemaja

Bra mat när man e magsjuk?

Vår 14 månaders tjej började spy inatt. Spytt några gånger o har nu diare.
    Vad kan man testa att ge henne att äta? Barnmatsburk? Hon är hungrig men vet inte vad man vågar ge henne. Nån som vet?

• Svar på tråden Bra mat när man e magsjuk?
  • Enigmia

När jag är magsjuk och precis börjat friskna till brukar det första jag försöker med vara äpple som jag skrapar med sked. Skalet ska inte ätas för det är för kraftigt. Får hon behålla det så kan du försöka lite med knäckebröd med lite smör att suga och knapra försiktigt på (äter man det när man är 14 månader?).

Hmmm det var mina tips...

Om hon varit riktigt dålig och inte ens fått behålla vätska kan hon även börja med att äta vatten skedvis.

• abby78

Efter en magsjuka är alla men särskilt barn känsliga mot mjölkprodulter.. så ingen mjölk, youg, eller annat med mkt mjölk i..

• Idofido

Jag brukar köra med kokt fisk, kokt potatis och kokta morötter. Som man äter med ganska så mycket smör till. Sen så kan man hacka i lite persilia.

• middiz

vi har magsjuka här nu igen.. ska snart försöka äta vitt bröd, det är stoppande.. även ris o choklad!

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Tossemaja

Tack snälla för alla svar!
    Vi gav henne kalopps o kokt potatis. Har oxå ätit lite kex, vitt bröd och druckit massor av vatten. Bytt massor av blöjor men hon har inte kräkts mer iaf.
    Nu gäller det väl att försöka "stoppa" bajset lite...

• Lin80

Mild mat som inte är rökt stekt eller för kraftigt kryddad.
    Vi brukar ge typ kokt potatis och fisk eller så, rostat bröd med lite smör.

Stoppande är ju tex blåbärssoppa (proviva blåbär finns och ska vara bra för magen) och morot.

Så bra hon dricker, superviktigt när dom är dåliga.
    Krya på er!

• mirakelmamma

Inga mjölkprodukter, försöka att undvika välling och barngröt för det är ju mjölkbaserat.
    Jag köpte proviva blåbärs dryck när vi var magsjuka mellan jul och nyår. Sen åt vi smörgåsrån, skorpor och vittbröd. Sen gjorde vi potatismos på havremjölk/grädde (oatlys imat) för att det skulle bli snällt och bra för magen.
    Tänk på att många frukter är stoppande tex banan. Det är ju inte så stark för magen heller.

• elegi

Inga mjölkprodukter, kokt mat, vitt bröd, te är såna saker som dom rekommenderat oss att ge dottern när hon var liten, de ska vara stoppande.
    Vill du ha hjälp med vad du kan använda istället för mjölkprodukter så säg bara till så kan ajg hjälpa dig med altrnativ.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • emmsan123
    zasata skrev 2008-01-23 22:17:19 följande:
    majsvälling säger dom vid magsjuka.sen blåbärssoppabanannyponsopanågon dryck från provivavit rostat bröd
    Precis vad jag hade tänkt skriva också!

Blåbärspuré har vi brukat ha, mycket stoppande! Banan är också bra.
  • Tossemaja

Tack snälla!
    Precis kräkt igen, vi som trodde det lugnat sig. Vill dricka vatten hela tiden, bara så rädd att hon spyr upp allt igen. Fick majsvälling innan nattning men drack bara hälften.
    Nu hoppas vi hon får sova inatt o att storasyster slipper...

• Näckrosen

Ge små, små klunkar. Gärna med sked.
    Proviva blåbärssoppa är kanon, som flera redan sagt.
    Vitt bröd, gärna lätt rostat.

• mirakelmamma

Tänk på att vanlig majsvälling innehåller mycket mjölk vilket kan vara jobbigt för en magsjuk mage.

zasata skrev 2008-01-23 22:17:19 följande:
    majsvälling säger dom vid magsjuka.
Svar på tråden Bra mat när man e magsjuk?