• JeLi82

För blyg för förskoleklass? Hur går det ihop?

Hej!

Min dotter ska börja förskoleklass i höst. Hon fyller 6 i december. På dagis är hennes "kompisar", som hon leker med födda ett år senare än henne, så ingen av dem kommer att börja samtidigt som henne.

Men de bor inte ens i vårt område så, chansen är inte ens stor att de hamnar på samma skola i alla fall, även om min dotter skulle börja ett år senare.

Till saken hör då att hon kan vara blyg i nya situationer, med nya människor och så. Men hon är väldigt duktig på bokstäver, siffor osv. Så på ett sätt känns det fel att låta enne vänta ett år till.

Men samtidigt känns det som att kompisarna betyder mycket. Det är troligtvis 2 tjejer från samma dagis som vår dotter som ska börja på samma skola i höst , men det är inga som hon leker med, de är lite "tuffare" tjejer".

Så dagis fröken tycker att dottern ska gå ett år till, för att få mer "kött" på benen. Men jag är inte helt övertygad om att hon kommer bli tuffare för det.

Det kanske ändå är så att det är detta hon behöver för att bli just tuffare??? Alltså att börja förskoleklass i höst.
    Jag vet varken ut eler in...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden För blyg för förskoleklass? Hur går det ihop?
  • Chanteuse

Min son var oxå väldigt reserverad, lekte inte med vem som helst, satt ofta för sig själv osv. Han började i skolan förra hösten o det har gått över all förväntning (Kanske ska tillägga att han gick hos dagmamma o inte alls va van vid dom stora barngrupper som skolan har)

• Karpet

Det hade krävts fler anledningar för min del innan jag skulle låta min dotter gå om. Visst är det klart att första dagen/dagarna kommer att vara lite läskiga men hon kommer ju att lära känna massor av nya kompisar jättesnabbt även om hon är blyg. Det är ju första dagen för alla de andra barnen på försolan också.

• Söderböna

Nu vet jag inte var du bor, men skola kan man ju till stora delar välja själv numera. Man behöver inte gå på den som är närmast. Du kan ju faktiskt prata med föräldrarna till din dotters kompisar och diskutera hur de tänker kring skolvalet. Tänk om de tycker att deras barn skall börja ett år tidigare?

• Cia o krabaten

Trodde inte man fick välja att låta barnet börja ett år senare längre?
    men det kanske man får.
    Jag tror iaf att det löser sig när hon får börja och komma in i gänget.

• JeLi82

Nu har jag pratat med fröken och vi har bestämt att hon ska börja i höst ändå. Det känns bra nu när man verkligen bestämt sig.

Tack för era svar!!! /J

Svar på tråden För blyg för förskoleklass? Hur går det ihop?