Jobba som flygvärdinna när man ÄR mamma
Jag skulle vilja höra lite erfarenheter från olika håll, hur det är att/hur det går att arbeta i luften när man har småbarn!
Något viktigt man behöver veta?
Jag skulle vilja höra lite erfarenheter från olika håll, hur det är att/hur det går att arbeta i luften när man har småbarn!
Något viktigt man behöver veta?
ingen =( ?
Well, min väninna är det... Hon tycker det går bra och är borta ca var femte - sjätte dag.
tuulia: menar du att hon jobbar 5-6 dagar i sträck o sen är hemma lika många eller?
puff!
puffff =)
Om du funderar på att bli det kanske su kan ringa arbetsgivaren och fråga om de kan förmedla någon som kan berätta hur det är. Om inge svarar här menar jag.
har fått lite svar från en gullig tjej här på fl =) men tänkte kolla om ngn annan har lite tips o råd!
ooh perfekt... så skulle jag vilja jobba, jobbar hon inrikes? vilket bolag?
Det beror nog på vilket sorts bolag man jobbar för. Många inrikesbolag har ju typ 8-17 schema, inga nätter borta och sånt utan mer som ett "vanligt jobb". Det borde ju funka rätt bra även med småbarn.
hej!
har jobbat som flygvärdinna, och kan säga att i den världen sker det alltid förändringar och det snabbt. Jag var stationerad på en liten flygplats och jobbade ca 0445-10.30 eller 11.30-20.00. Detta beror helt på hur tidtabellen ser ut. Det kan snabbt komma nya eller tas bort turer. Man kan också bli stationerad på en annan flygplats längre hemifrån. De dagar man inte jobbar är man ofta reserv. Det bekvämaste är att jobba inrikes, då är det oftare så att man kommer hem på kvällen.
Det är ett jättetufft och helt oglamoröst jobb, med många tunga lyft. men såklart är det jätteroligt. Mig passade det inte med dessa hemska morgnar... Kolla alla flygbolags hemsidor. Där står det ofta om de söker personal, och vilka krav de har när det gäller längd osv... Ex SAS, Ryanair, SKyways, Atr Express, Mytravel. Lycka till
tack.
jo jag är medveten om att det inte är "glamoröst", antingen älskar man eller så hatar man jobbet tror jag. och jag är jättenyfiken på att prova!
längden är tydligen inget jätteviktigt längre, bara man nåe upp till förvaring m.m. Själv är jag inte så kort ändå.
vi får se vad som händer men ni får hålla tummarna =)
stolpen: har du ngn aning om vilka frågor jag kan försöka va beredd på, på intervjun... eller andra bra tips!
Det viktigaste är ju dina personliga egenskaper, att man är flexibel stresstålig och har förmåga att vara auktoritär. Intervjuer kan se ut på olika sätt. Dels är den enskild, men det kan också förekomma gruppövningar med andra sökande. Vi skulle "rita en stad"... Det är ju superviktigt att man kan lyssna och arbeta med andra.
Olika färdigheter är jättebra. Lyft fram allt möjligt som du gjort- vårdarbete, servering, om du sysslat med teater-allt kan spela in!/Lycka till
Min syster är flygvärdinna, och jobbar åt ett företag som har uteslutande utrikesflygningar. Hon har själv sagt att det är helt uteslutet att hon kan jobba som hon gör när hon skaffar barn. Hon trivs jättebra med sitt jobb däremot. Eller som hon själv uttrycker det, jobbet i sig är inte så kul men människorna hon jobbar med och platserna hon ser gör det värt det.
Att vara "on call" och helt plötsligt få ett samtal att du ska åka till Sydafrika dagen efter och vara borta i tre dagar. Nej, jag skulle inte byta jobb med min syster nu när jag själv har barn. När min syster var på en anställningsintervju fick de till och med höra att husdjur och barn inte var att rekommendera. Jag tror inte att barn är ett plus direkt.
Jag vet ingen i flygbranschen som har ett regelbundet schema, men det kanske finns stora inrikeslinjer där det alltid är spikat vilka dagar man jobbar. De flesta jag vet, och några jobbar inrikes och de flesta utrikes, har ett jourliknande system där de kan bli utringda med korta varsel.
Jag ska inte vara för negativ, det är klart att det kan gå i alla fall. Viktigt är i alla fall att poängtera att man är väldigt flexibel med arbetspass och tider. Gärna skylta med erfarenhet från tidigare stresståliga serviceyrken (restaurang, hotell, butik till exempel).
Lycka till!
Hej
Jag har arbetat som flygis i många år.
Är gift med en pilot och vi bägge flyger utrikes.
I familjen finns en hund en papegoja och min dotter.
Allt går och inget är omöjligt....
Skriv en rad på min sida om du vill veta någe...
Ha de gött!