• Anonym

VAD ska jag göra? Återkommande svamp och UVI :(

Jag lyckas inte bli av med det. För två månader sen hade jag min första urinvägsinfektion nånsin, den försvann av sig själv (utan mediciner alltså).

Men nu idag känner jag samma känsla igen, kan den ha åter kommit??

Samma med svamp i underlivet. Den kommer alltid tillbaka och jag blir aldrig fri från den. Kommer oftast i samband med mens.

nån som kan hjälpa mig. Vart ska jag ringa? Vad beror UVI och svampen på? Kan jag förebygga så jag inte får dte igen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 15:32
    och nu blöder det ur urinröret! och inte lite heller!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-23 15:33
    och nu blöder det ur urinröret! och inte lite heller!

• Svar på tråden VAD ska jag göra? Återkommande svamp och UVI :(
  • Anonym (uvi)

Svampen vet jag tyvärr inte.

Men för att undvika UVI ska du alltid kissa efter samlag (om du har det vill säga ), det hjälpte mig med mina besvär....

• Anonym

Jag kissar alltid efter samlag, men igår kväll så "glömde" jag det (vi somnade), kan det verkligen bero på det, att jag inte kissade ut det EN enda gång?

Vilken osis? Måste jag gå på penicillin nu?

Anonym (uvi) skrev 2008-01-23 15:09:41 följande:

Svampen vet jag tyvärr inte.Men för att undvika UVI ska du alltid kissa efter samlag (om du har det vill säga ), det hjälpte mig med mina besvär....
  • Anonym

och nu blöder dte ur urinröret, ganska mkt, kollade på pappret när jag försökte kissa. min mens har nyss slutat så det är inte det

• karsu

om du blöder ur urinröret bör du ringa till sjukvårdrådgivningen och höra med dem vad du ska göra. Men det kan juh vara mensrester också.

Just för UVI:n och svampen kan det vara bra att undvika söta saker (som bakterier och svamp gillar) samt dricka tranbär eller citron som gör urinet surare och mindre mottagligt för bakterier. Det kan dock vara bra att ta kontakt med vårdcentralen för att kolla om du har UVI igen, har man otur kan det nämligen gå upp i njurbäckenet och då är det svårare att blir av med infektionen. Går man med det för länge kan det dessutom bli komplikationer.

• Anonym (uvi)
    Anonym skrev 2008-01-23 16:04:49 följande:
    och nu blöder dte ur urinröret, ganska mkt, kollade på pappret när jag försökte kissa. min mens har nyss slutat så det är inte det
    Ring sjukvårdsupplysningen direkt! Eller åk till närmaste närakut om du kan! Det kan gå upp i njurarna!!

Jag har varit med om samma sak och fick gå på antibiotoka i 10 dagar!
  • Anonym

oj herregud hur snabbt kan dte gå upp i njurarna? jag slutar inte jobba förrän kl 18 :/

Anonym (uvi) skrev 2008-01-23 17:05:24 följande:

Ring sjukvårdsupplysningen direkt! Eller åk till närmaste närakut om du kan! Det kan gå upp i njurarna!!Jag har varit med om samma sak och fick gå på antibiotoka i 10 dagar!
  • Anonym (uvi)
    Anonym skrev 2008-01-23 17:10:39 följande:
    oj herregud hur snabbt kan dte gå upp i njurarna? jag slutar inte jobba förrän kl 18 :/Anonym (uvi) skrev 2008-01-23 17:05:24 följande:
    Ring vårdguiden 08-320100............
  • karsu

Inte så fort, och även om den har hunnit upp dit så måste du gå ganska länge med den innan det händer några allvarligare saker. =)
    Men ring till sjukvårdsupplysningen när du kommer hem och hör med dem, antaligen kommer de att tycka att du ska uppsöka en vårdcentral om du blöder. De flesta vårdcentraler har dessutom akuttider så du kan nog få tid imorgon med lite tur.

• Anonym

Tack så jättemkt, jag ska ring dom så fort jag slutat..hoppas det går bra nu då :)

karsu skrev 2008-01-23 17:19:18 följande:
    Inte så fort, och även om den har hunnit upp dit så måste du gå ganska länge med den innan det händer några allvarligare saker. =) Men ring till sjukvårdsupplysningen när du kommer hem och hör med dem, antaligen kommer de att tycka att du ska uppsöka en vårdcentral om du blöder. De flesta vårdcentraler har dessutom akuttider så du kan nog få tid imorgon med lite tur.
Svar på tråden VAD ska jag göra? Återkommande svamp och UVI :(