• Lindah77

olivolja vs rapsolja

Min dotter blir hård i magen av NAN2 som hon äter sen en v tillbaka. VI har haft i en skvätt olivolja i vid varje mål.

Vad är skillnaden mellan att ha i olivolja och rapsolja?? Är det nån skillnad eller går båda bra, ngn som vet???

• Svar på tråden olivolja vs rapsolja
  • pajas01

jag kör med lactulos funkar nästan bättre än olja..

• pajas01

ett lite laxerande melde du köper på apoteket.. dem rekomenderade de på bvc här.. jag ger några ml av det varje dag för att slippa få så hårt bajs på skrutten hrä hemma.. och de funkar mycke bättre än olja som vi körde innan..men prata med bvc om lacutlos.. de e billigt att köpa ialla fall =))

• gunilla m

Det går ju även att ge katrinplommonpuré före hon får NAN2.

• lillasnurre

olivolja smakra ganska mycket vilket kan göra att en del barn inte vill ha maten. Rapsolja är smaklöst. Det enda som annars är viktigt är att det är kallpressad olja. Helst också ekologisk.

• MaddeMamman

jag använder linfröolja som även innehåller omega3, mina tvillingar får magknip av lacutlos

• lillasnurre
    MaddeMamman skrev 2008-01-23 15:22:48 följande:
    jag använder linfröolja som även innehåller omega3, mina tvillingar får magknip av lacutlos
    TÄnk på att inte ge för mycket bara, det är inte bra med överskott av omega6 som linfröolja också innehåller! vi använde det bara var tredje dag ungefär.
  • MaddeMamman

tack lillasnurre- jag sökte just på det
    det är svårt att ge dem oljan för den lägger sig ovanpå ersättningen i flaska, ger man på sked så rinner det bara ut i munngipan, de vill inte svälja det... tro jag det, smakar blä.. ska fortsätta med rapsoljan också.

• pajas01

om man ska ge dem något så lättaste e att ha en liten medecin spruta som du riktar emot kinden för då komer sugrefelxen igång.. sprutar man rakt i munnen så blir de en chock för dem och de åker oftast upp igen

• Lindah77

Vår tjej tar gärna olivoljan, inga svh med det. TYcker den går ner fast vi häller den i flaskan. Hon suger i sig varje droppe av maten vi ger henne så hon får i sig det....

• MrsMia

Nu förstår jag inte.. Varför tillsätter ni olja i ersättningen? Innehåller den inte redan tillräckligt med fett? Har jag missat något? Mina killar är snart 7 månader och äter nästan bara ersättning - bör jag alltså tillsätta fett? (De är inte alls intreserade av smakisar och gröt än, tyvärr.. Men vi provar lite varje dag iallafall.)

• lillasnurre
    MrsMia skrev 2008-01-28 15:27:29 följande:
    Nu förstår jag inte.. Varför tillsätter ni olja i ersättningen? Innehåller den inte redan tillräckligt med fett? Har jag missat något? Mina killar är snart 7 månader och äter nästan bara ersättning - bör jag alltså tillsätta fett? (De är inte alls intreserade av smakisar och gröt än, tyvärr.. Men vi provar lite varje dag iallafall.)
    Det är för att det ska ha lättare att bajsa, det "smörjer" tarmen
  • Linda och William

Jag provade också med rapsolja men min kille vägrade ta det. Sedan började jag ge messmör i ersättningen och det fungerar mycket bättre. Kan ge en bismak men min son verkar inte påverkas av detta. De kan även få lite ont i magen men det verkar han också klara.
    Vet dock ej vad skillnaden på raps och olivolja är som du frågade efter.

• Cattis31

Jag har flaskmatat båda mina pojkar och då klickade jag i lite messmör i vällingen för att de inte skulle bli hårda i magen, ingen av dem har regagerat på smaken. Så om det behövs nu med nr tre så gör jag samma sak igen.

(¯`°?.¸ ღ♥Älskar våra guldklimpar Ludwig 1997 & Philip 2002 & Bf Juli 2008♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden olivolja vs rapsolja