• Svar på tråden Varmt eller kallt vatten till tulpaner?
  • MaddeMamman

iskallt bara några cm och byt ofta eller sätt den kallt över natten

• Marvinna

Kallt vatten till tulpaner. De skall inte ha vatten hela vägen upp i vasen utan bara en lite bit annars växer stjälkarna och tulpanerna blir fula coh hängiga.

• MaddeMamman

jag blandar 1tsk potatismjöl i vattnet, detta korkar igen fibrerna så de inte suger upp så mycket vatten- håller längre

• BulanOchJag

Kallt till mjuka stjälkar och varmt till hårda har jag för mig

• Marvinna

Tack för tipset.

MaddeMamman skrev 2008-01-23 16:05:01 följande:
    jag blandar 1tsk potatismjöl i vattnet, detta korkar igen fibrerna så de inte suger upp så mycket vatten- håller längre
  • Flutterby

Har jag också hört, men jag mindes inte vilket som gällde vad!

BulanOchJag skrev 2008-01-23 16:06:48 följande:
  • Flutterby

Har jag också hört, men jag mindes inte vilket som gällde vad!

• keno

Så har jag också lärt mig och för att komma ihåg hur det är så tänker jag att rosor får man av sin kärlek och det är varmt!! Fånigt jag vet, men nu kommer jag ihåg det i allafall!

• Bakeapple

Snitta tulpanerna, sätt dem i kallt vatten med plasten kvar i någon timme innan du tar bort plasten. Ha bara lite vatten i vasenoch byt ofta, ställ blommorna svalt över natten.

• Mamma86

haha..jag är florist och det är som ni skriver..iskallt vatten och bara någon cm,man kan snitta stjälkarna rakt av,för tulpaner suger vatten med hela stjälken..

Ett tips är att lägga isbitar i vasen under natten,då drar de ihop sig..sen så vrider sig tulpanerna efter ljus,så kan va bra å snurra på vasen..

Kom ihåg: Alla lökväxter= kallt vatten

• Flutterby

Tack för tipsen! Det där med isbitar var smart, jag hade faktiskt funderat på om man kunde göra så, så slipper jag bära ner vasen i källaren varje kväll!

Mamma86 skrev 2008-01-23 22:22:53 följande:
    haha..jag är florist och det är som ni skriver..iskallt vatten och bara någon cm,man kan snitta stjälkarna rakt av,för tulpaner suger vatten med hela stjälken.. Ett tips är att lägga isbitar i vasen under natten,då drar de ihop sig..sen så vrider sig tulpanerna efter ljus,så kan va bra å snurra på vasen..Kom ihåg: Alla lökväxter= kallt vatten
Svar på tråden Varmt eller kallt vatten till tulpaner?