• Dopup

Babyskydd/bilbarnstol i tvåpunktsbälte

Hej

Vi har funderingar på att placera babyskydd/barnstol i mitten bak i vår bil för att komma så långt från krockzonerna som möjligt. Vi har tyvärr inte trepunktsbälte på den platsen.

Så min fråga är: Krävs det trepunktsbälte för babyskydd/barnstor eller räcker det med midjebältet?

Tack på förhand

• Svar på tråden Babyskydd/bilbarnstol i tvåpunktsbälte
  • Marre

Jag skulle inte sätta fast stolen med ett midjebälte, tvivlar på att det är godkänt! Nej, då är de då säkrare på en sidoplats!

• fantasiflicka

Vi har en Britax Two way plus som är en bilbarnstol alltså från kanske 8 månader (du får kolla upp hur gammalt barnet ska vara) men till den kan man använda tvåpunktsbälte.

I mitten bak har jag hört är den säkraste platsen.

Jag tror inte man ska ha något babyskydd med tvåpunktsbälte.

• fantasiflicka

Marre: det finns bilbarnstolar som det är godkänt med t ex two way plus.

• Marre

Men inte babyskydd väl? Fast jag är ingen expert, så det är väl inte omöjligt förstås...

• syster mini

Akta Graco kan man ha i mitten bak.

• lhs73

vet inte hur volvostolen är nu för tiden
    men till våran son född 1996 hade vi volvostol med babyinsats
    med babyinsatsen kunde vi använda den från första början om vi velat men började först vid 2 månader eftersom vi redan hade köpt ett babyskydd
    men vi tröttnade på att släpa med allting i hissen å ca: 500 meter till bilen från porten (lata vi var )
    + att den stolen osså var, på den tiden, godkänd för tvåpunktsbälte

• Sylt

Vi hade babyskydd med den här basdelen som man kan klicka stolen i (Akta) o den kunde man fästa med tvåpunktsbälte. Vi hade den mitten/bak, funkade jättebra.

• Dopup

Så då är frågan, placera en stol som kräver 3 punktsbälte eller köpa en som man jag kan ha i mitten där jag har 2 punktsbälte.

Så, vad ska välja: Mitten (2 punkt) eller sidan (3 punkt) bak?

• fantasiflicka

Jag tycker ni ska välja mitten (2punkt)!

• Gravid o Lycklig

Det finns babyskydd med s.k. bas, vi har en sådan; Acta Graco och dem kan man spänna fast i midjebälte. Då är det själva basen man spänner fast..

• Cayenne

Läs instruktionsboken om det är godkännt med 2-punktsbälte. VAd jag vet, är det de babyskydden med bas som är godkännda med 2-punktsbälte, men inte de vanliga. Det finns ju dock vanliga bilbarnstolar som är godkännda för nyffödda som man kan ha i 2-p bälte.

Svar på tråden Babyskydd/bilbarnstol i tvåpunktsbälte